Full version: bollpil
ann-louise&ronny
Hej alla trädgårdsälskare, köpte igår en bollpil (salix fragilis bullata) som nu ser ut som en buske med grenar ända nerifrån, törs jag beskära den nu i höst? och i så fall hur nära stammen för att bark ska bildas över beskärningsställena? tacksam för svar mvh ann-louise&ronny
Fågelvägen
Hej, välkomna hit!
Allt möjligt nyttigt om beskärning kan ni läsa här! Det behövs bilder för att förklara detdär med grenkrage.

Jag skulle låta bollpilen rota sig ordentligt innan jag beskär den. Men pilar är ju robusta, så om ni inte kan stå ut med buskaktigheten kan den kanske stå ut med att du tar bort någon enstaka gren nertill. Salix fragilis beskärs på vårvintern, enligt Vollbrecht.
KarinSKARA

Hejsan ann-louise&ronny!
Vi satte 5 Bollpilar för kanske 15 år sedan. Dessa var liksom dina mer buskar än träd med krona.
Vi klipte bort ALLA grenar längst stammen upp dit vi ville att kronan skulle börja.
Detta var på försommaren och träden tog ingen skada.

Pil är bland det tåligaste man kan odla och går att klippa året runt. Grenarna du klipper bort kan du köra ner i backen om du vill ha fler. 3 av 5 rotar sig när jag gör så.

Bollpil bör klippas på undersidan för att underlätta gräsklippningen men ovansidan formar sig till en vacker boll alldeles själv.

GRATTIS till köpet av ett mycket vackert träd.

Karin i Marum //

Peztis
Hur besvärliga är bollpilens rötter för vattenrör osv? Har hört att pilar ska man akta sig för då de kan spräcka betongrör för att komma åt (avlopps-)vatten mm och det låter ju föga lockande. Men jag tycker att det är ett underbart vacker träd och skulle gärna vilja ha ett.
ann-louise&ronny
CITAT (KarinSKARA @ 15-08-2009, 09:36) *
Hejsan ann-louise&ronny!
Vi satte 5 Bollpilar för kanske 15 år sedan. Dessa var liksom dina mer buskar än träd med krona.
Vi klipte bort ALLA grenar längst stammen upp dit vi ville att kronan skulle börja.
Detta var på försommaren och träden tog ingen skada.

Pil är bland det tåligaste man kan odla och går att klippa året runt. Grenarna du klipper bort kan du köra ner i backen om du vill ha fler. 3 av 5 rotar sig när jag gör så.

Bollpil bör klippas på undersidan för att underlätta gräsklippningen men ovansidan formar sig till en vacker boll alldeles själv.

GRATTIS till köpet av ett mycket vackert träd.

Karin i Marum //

TACK för tipsen om vår nyinköpta bollpil, vi har en sedan ca 10 år tillbaka men den köpte som "uppstammad" mvh ann-louise&ronny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon