jag har grävt en ny rabatt vid ett underbart läge i trädgården, mot söder men med en björk som skyddar mot den starka middagssolen. Den är ca 2,5 m lång och 0,5 m bred. Till höger rankar sig ett vindruvsträd uppför väggen. Där är ganska torrt, eftersom det ligger intill huset, uder ett fönster. Jag är ingen erfaren odlare, så jag söker nu tips till vad man kan sätta här! Något som är relativt enkelt att så/sköta, men som ändå är vackert, både perenner och ettåriga. Vad bör jag tänka på?
/Nybliven trädgårdsntusiast
Det vore bra att veta hur pass nära björken står? Den har nämligen giriga, långa rötter som söker sig till allting där det kan finnas näring och vatten! Nära björken kan man inte plantera något näringskrävande, eftersom björken suger upp allt vad den kommer åt!
Den är ganska stor, och står ca 6-7 stegade meter ifrån rabatten. Vet inte hur långa rötter en björk har?

Sorry, glömde skriva var jag bor! Inte så lätt att ge tips då. Jag bor på Öland=växtzon 1
Vad är det för typ av jord du har? Är det en väldränerad, varm jord så finns det gott om växter som kan trivas där. Det du bör tänka på är att inte plantera växter som blir för stora inunder fönstret och att växterna inte ska få för kraftiga rotsystem - det saboterar husgrunden.
Förslag på solälskande, torktåliga växter är:
Perenna: röllika, anisisop, kopparstarr, höstöga, bolltistel, svingel, blodnäva, brudslöja, silverhavre, fackellilja, nepeta, salvia, liten såpört, taklök, timjan, fjäderborstgräs mfl
Annuella: ringblomma, blåklint, paradisblomster, sommarljus, flitiga lisa, blomsterlin, strandkrassing, vallmo, tagetes, kungsljus, verbena, lampborstgräs mfl
Lökar, knölar: Allium, krokus, kungslilja, pärlhyacint, scilla mm
Det finns även en mängd skuggälskande, torktåliga växter om du skulle behöva tips om det med!
CITAT (humla @ 05-11-2003, 18:51)
Den är ganska stor, och står ca 6-7 stegade meter ifrån rabatten. Vet inte hur långa rötter en björk har?
Mycket långa, med lätthet det avstånd du nämner om det är ett någorlunda vuxet träd. Björk går inte på djupet utan täcker in så mycket yta den kan med rötterna.
cissi i onsala
06-11-2003, 20:32
I min ganska torra rabatt finns några växter som inte har så djupa rötter:
sibiriskt fetblad, vintergröna, mossflox, flera olika nejlikor, storblåklocka, blåkudde, silverarv
Skuggiga som ej har så mycket rötter är murreva, gulnunneört, penningablad
Om jag var dig skulle jag satt vårstjärna och pärlhyacint - de förökarsig och har små lökar som ej kräver sådant djup - de skulle stå sig vackert när de blommar mot en björk som håller på att slå ut - är det djupare så skulle även påsklilja vara fint.
Ta gärna med något som blommar sent och något som är fint på vintern.
Hälsn cissi i onsala