Jag har perennplantor kvar i krukor som jag inte har plats för i år. Tänkte att göra om och anlägga någon ny rabatt nästa vår. min fråga är: går det bra att ha dom kvar i krukorna (2-5 liters krukor) och var ska man ha dom ? ska dom grävas ner eller bara täckas.
blomkronan
14-08-2009, 11:51
Gräv ner plantorna annars fryser jorden "för mycket", med krukan. så är det lättare att få upp den nästa år. Jag brukar lägga ett lager med löv över mina rabatter... så det kan du ju göra för säkerhetskull... vet inte vilken zon du bor i eller vilka växter det gäller.
Eva 33c
14-08-2009, 12:23
Har du möjlighet att gräva ner så är det bäst. Har man mycket plantor (jag har vissa år hundratals) så är det för mycket jobb. Då ställer jag alla krukor tätt tillsammans direkt å marken. De står så att de är skyddade från regn (blöta i krukorna tar död på fler växter än kylan), jag öser löv runtomkring, täcker med en odlingsväv, och när snön kommer skottar jag över. Sen får man vara lite försiktig när vårsolen kommer, så att inte växterna lockas att växa för tidigt (jord i en kruka tinar fortare än marken) för att sen frysa bort när det blir bakslag i vädret. Fast lite svinn får man trots allt räkna med.
Tack för svaren. zon 5 gränsen till 4, det där med att ösa över med löv verkar smidigt. Det är lite blandat med växter( Riddarsporrar. Aklejor.Fjädernejlikor.Rudbeckia.Rosenkrage)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.