amaira
Nu har jag en extra stor datorskärm på 22 tum, tror jag (fått av sonen). Hur mina bilder ser ut på andras datorer, vet jag inte! Sätter jag in mina bilder i för stort format?

Minskar Odla ner bilderna så de passar på datorskärmar som är mindre än mina? (hoppas ni förstår mina frågor, jag vet inte vad saker heter, jag "bara gör" blush.gif )

Denna bild är på 800 pixelbredd. På min skärm kommer den upp som den är, utan att kunna "klicka på bilden för att se i större format". Hur ser den ut på era datorer?

Hur gör ni för att sätta in bilden i litet format, som sedan blir stor om man klickar på den? Om jag sätter in den mindre bilden från mitt album, den jag klickar på i albumet för att få stor, då blir det såhär, dvs enbart liten, går inte att klicka stor.

Här är samma bild i 900 pixelbredd, hur ser den ut på era datorer? För mig blir den klickbar för större format.

Hur ska jga göra för att det blir bra för andra att se på? Kan jag fortsätta som jag gör nu i de andra inläggen, eller ska jag ändra på något?

PS. Flugan är en tjej av Lucilia-art (tror jag). Vackert namn på vacker fluga wub.gif . DS
Meriona
Jag har en 22 tum widescreen hemma och en fetskärm på jobbet (eget val, den är behaglig för mina ögon), och bilderna är okej på båda.

Jag minskar mina bilder i paint.
amaira
Snuuuus. *snusar i mig doften av varm gerbil ... * wub.gif (har ingen egen, doftar i fantasin)

Fler som kan säga hur bilderna blir för er?
Bengalow
Bilderna anpassas automatiskt till maxbredd = bredden på inlägget. Om bilden har ett större format, så står det en svart linje med t.ex. "förminskat till 64% - klicka här för att se full storlek" och då kommer bilden upp i en egen ruta. Om bilden är mindre, så kommer så klart inte "förstoringstexten upp.

För övrigt tycker jag, att du visar mästerliga bilder! Jag är full av beundran. Hur många kort tog du av flugan?
amaira
CITAT (Bengalow @ 14-08-2009, 12:48) *
Bilderna anpassas automatiskt till maxbredd = bredden på inlägget. Om bilden har ett större format, så står det en svart linje med t.ex. "förminskat till 64% - klicka här för att se full storlek" och då kommer bilden upp i en egen ruta. Om bilden är mindre, så kommer så klart inte "förstoringstexten upp.

Ungefär så som jag trodde (och hoppades). Tack för svar.

CITAT (Bengalow @ 14-08-2009, 12:48) *
För övrigt tycker jag, att du visar mästerliga bilder! Jag är full av beundran. Hur många kort tog du av flugan?

Ååh TACK wub.gif blush.gif wub.gif . Älskar att fota - och se och visa - "Den Lilla Världen" som är så nära inpå oss och ändå så okänd av de flesta.
Hur många foton av flugan!?? fear.gif Inte vet jag! Får räkna. *tittar efter i filen* Jag tog visst bara tre, och har bara sparat denna. Bilden är dessuotm klippt, jag fotade inte fullt så närgånget.

Digitalfotografering är UNDERBART!! Det är ju bara fota på, hur mycket man vill. Och sedan gå in och sätta sig vid datorn och kolla igenom alltsammans.
Ibland kan jag fota 10 - 20 bilder på samma motiv, och sedan bara spara de allra bästa. ofta klipper jag också ut just det jag vill ha ur bilden.

pejori
Här är dina bilder helt OK också tummenupp.gif
Har standardskärm Nitton tum.
När jag lägger in bilder, förminskar datorn dom automatiskt. tummenupp.gif
Berith
På min skärm är första bilden reducerad 64% och sista 56% (båda klickbara), den i mitten har ingen svart kant alls så den har väl helt enkelt "lagom" format från början? Men dom ser iaf likadana ut i skärpan.

Fantastiska som vanligt. yes.gif
ängsvädd
På min lilla skärm - vet inte hur många tum jag har - men tror det är minsta storleken. Alla dina bilder blir icke klickbara, ingen svart ram eller förminskning o liknande. Den sista bilden måste jag scrolla - den första är perfekt för min skärm smile.gif

Det kanske beror på vilken webbläsare man har - jag har firefox.
Tulipanaros
Och på min skärm (inte gigantisk, men hög skärmupplösning) är ingen klickbar, alla fullstora i olika storlekar. Är det någon skillnad annars om man laddar bilderna direkt från sin hårddisk eller om man tar dem via sitt album på Odla?
Myosotis
CITAT (-Mimmi- @ 16-08-2009, 09:20) *
Det kanske beror på vilken webbläsare man har - jag har firefox.

Ja, det gör det. Använde IE när jag lärde mig förminska och lägga upp bilder här, de fick då oftast en svart ram och var klickbara. När jag blev tvungen att byta till Firefox pga odlas seghet blev bilderna större, så jag har också undrat om folk tycker mina bilder är för stora.
Alla tre bilder på flugan är bra storlek, ingen går att klicka större. Den nedersta passar bra i bredd på min skärm. Sen beror det också på vad man har valt längst ner, jag har 1600 pixlar för att slippa se reklamen i högerkanten.

CITAT (Tulipanaros @ 16-08-2009, 09:27) *
Och på min skärm (inte gigantisk, men hög skärmupplösning) är ingen klickbar, alla fullstora i olika storlekar. Är det någon skillnad annars om man laddar bilderna direkt från sin hårddisk eller om man tar dem via sitt album på Odla?

Ja, de blir mindre med ram när man tar dem direkt från hårddisken.
amaira
CITAT (Myosotis @ 16-08-2009, 10:08) *
- - - Använde IE när jag lärde mig förminska - - - byta till Firefox - - - Sen beror det också på vad man har valt längst ner, jag har 1600 pixlar för att slippa se reklamen i högerkanten.

Eh ... ?? ärrhmmm ... undrar om jag måste lära mig något ... confused.gif g.gif undrar om jag vill det ... (verkar jobbigt, är lat blush.gif )

CITAT (Myosotis @ 16-08-2009, 10:08) *
Ja, de blir mindre med ram när man tar dem direkt från hårddisken.

??? confused.gif ??? Jag kan inte sätta in bilder här direkt från hårddisken, utan måste först sätta upp dem på nätet nånstans, albumet här till exempel. Vilket retar mig, särskilt med forumets seghet.

Tack alla för alla svar. Slutsats: Håller jag 800 pixelbredd, så kan till och med Mimmi se bilderna utan att behöva skrolla. biggrin.gif
Berith
CITAT (amaira @ 16-08-2009, 12:23) *
Eh ... ?? ärrhmmm ... undrar om jag måste lära mig något ... confused.gif g.gif undrar om jag vill det ... (verkar jobbigt, är lat blush.gif )
??? confused.gif ??? Jag kan inte sätta in bilder här direkt från hårddisken, utan måste först sätta upp dem på nätet nånstans, albumet här till exempel. Vilket retar mig, särskilt med forumets seghet.
Tack alla för alla svar. Slutsats: Håller jag 800 pixelbredd, så kan till och med Mimmi se bilderna utan att behöva skrolla. biggrin.gif

Om du kollar allra längst ner på sidan så har du alternativ för hur stor upplösning du vill ha på skärmen. Jag har också anpassat den för att slippa se reklamen till höger.

När du skriver ett inlägg så har du under skrivrutan "Bläddra" där du kan hämta bilder direkt från hårddisken. Sen klickar du på "Ladda upp" och om bilden/bilderna är på mindre än 1000k så är det bara att "Hantera uppskickade filer" genom att klicka grönt.
ängsvädd
CITAT (amaira @ 16-08-2009, 12:23) *
......

biggrin.gif
amaira
Tack Berith, nu är jag klokare än jag var igår, tänka sig. Och det gick ju smärtfritt att lära mig. *lättad*
biggrin.gif
renate
Jag lägger inga bilder längre i albumen,jag laddar direkt från hårddisken och minska de via resize pictures till large,de blir klickbara i inlägget.Jag har en 20tums skärm och ser dina helt fantastiska bilder i full storlek på min skärm.
EX:
[attachment=40824:2009_08_...__Large_.JPG]
amaira
Hej Renate! Härlig liten snäcka du har där! biggrin.gif

Är inte säker på art, men det skulel kunna vara en unge av spräcklig lundsnäcka. (mina är oförargliga i trädgården!! tummenupp.gif )
silos
Vad har du för kamera undrar jag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon