Full version: Kordes Aloha
hörnbjörn
Halluuu alla glada.

Har inhandlat två plantor utav Kordes Aloha.

Nu undrar jag om jag ska klippa bort dom knopparna som blommat ut och vissnat?

Mvh
Stefan
Bee
Den remonterar ju så det kan du göra om du tycker det ser skräpigt ut.

Mina K.A. planterades i maj och har inte vuxit så mycket. Jag har inte fått se några blommor i år.
Kajsa
Har du köpt nya klätterosen Kordes Rose Aloha eller den äldre Aloha från 1949 ? Klippa bort vissnat är bara bra, då hinner du säkert få fler blommor senare.
Bee
Sent svar Kajsa. Jo, det är Kordes Aloha. Dom liknar Alchymist på bilder men dom remonterar så därför slog jag till. Nästa år hoppas jag få se blommorna smile.gif
Kajsa

Kordes Rose Aloha, ett bra köp, helt frisk ingen svartfläck på den inte och rosen blev 3 m i sommar, bild från veckan. Jag är så rädd om denna pärla att jag snurrat in den i vinterväv två år. Färgerna är så fina, min blommade inte heller första sommaren.
octachoron
Jag har två Aloha, båda är planterade förra året och växer bra, två meter hittills.
Dock lite snåla på blommor än så länge, hoppas på mer sedan. Inte en antydan till sjukdomar, bara en elak insekt som åt upp alla skottspetsar på den ena (kanske därav bristen på blommor). Har inte vintertäckt dem förutom att lägga jord runt stammen, de klarade vintern hyfsat här i zon 4.

En sak till om Aloha, den har stora, röda och vackra taggar!

Kajsa
Din också frisk, det är en superros rose.gif
Och jag är tokig i dom där gul/oranga färgerna ! Kanske ska jag hoppa över vinterväven i år, ja den blommar ju på nya grenar ! Alchymist däremot får behålla väven !
AK i Sura
Hmm ny ros på önskelistan. Håller med om att taggarna är riktigt läckra och blomman är ju inte fy skam den heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon