|
Hans i Mälardalen
05-11-2003, 17:45
Hejsan
När jag cyklar hem från gymnasiet var eviga mörk eftermiddag möter jag alltför många cyklister utan vare sig lyse eller reflex. Jag anser att de är en fara i trafiken. Jag (vi människor) har dåligt mörkersèende, det är därför svårt att urskilja personer utan detta.
MvH
andersen
05-11-2003, 19:27
Hans jag håller med dej, vi i sverige har blivit ett folk utan respekt för lagar och varandra, när jag gick hem ifrån jobbet i dag vid femtiden det är mörkt då, under en sträcka på ca femhundra meter så möter jag på trotoaren 3st cyklister utan lyse och det värsta är att dom cyklar på trotoaren, där många äldre går med rolator,jag blir så arg när jag möter dom för dom har ingeting att göra på trotoaren dessutom utan lyse, brukar försöka att prata med dom men dom förstår inte vad som är fel med att cykla på trotoaren.
Saknar poliser som bötfäller dom.
Det blir fel i min föräldrar roll när jag talar om för min dotter att man cyklar inte på trotoaren, och så möter man hennes klasskamraters föräldrar på trotoaren cyklande med sina barn utan vare sig lyse på sin egen eller barnens cykel
*Felix matte*
05-11-2003, 19:45
Äger ingen cykel. Gav bort den jag hade men jag håller med om att det slarvas otroligt mycket med lyse och reflexer. Det är inte så roligt att plötsligt ha en mörklagd cykel några meter framför sig när man kommer körandes med bilen.
Förresten så är reflexer lika viktigt för gående som för cyklister. Där slarvas också rejält.
 Självklart har jag ett fungerande lyse på min cykel,det är en billig livsförsäkring,reflex använder jag med,hunden har reflexhalsband, Fritz-katten hade det med men han bet sönder det.  //Renate
Jag cyklar inte när det är mörkt. Knappt när det är ljust heller för den delen... Den här sommaren har cykeln faktiskt fått stå kvar i förrådet - fast det är en helt annan historia! Självklart tycker jag att man ska ha både lyse och reflexer på cykeln - om man använder den!
Förra året var jag centimetrar från att köra över en cyklist utan lyse. Han kom på trottoaren och körde över vägen utan att se sig för precis som alla cykelmardörer brukar göra. Mörkt och regnigt var det.
När jag var 16 åkte jag fast för att jag cyklade utan lyse på cykeln och fick mina första böter. Numera äger jag ingen cykel.
Självklart ska man ha lyse på cykeln när det är mörkt. Nu finns det ju så fina lampor som man inte behöver trampa järnet för att de ska lysa. På min cykel har jag inte lyse bara reflexer. Har en mountainbike som jag försöker hålla så clean som möjligt. När jag köpte den ville jag inte montera kedjeskydd, men var tvungen att ge mej efter några söndertuggade byxor.  Stänksskärm sätter jag på endast bak när det regnar. Ska väl säga att jag har ställt undan cykeln för halkan och mörkrets skull som vi bor nu. För ett år sedan när vi bodde inne i samhället så cyklade jag året om. Det är välbelyst där jag brukade cykla (på gatorna, ej på trottoarerna). Plus att den vita snön runt omkring gör sitt till.
Drabbas av skrämselhicka mest varenda kväll på väg hem nu när det är mörk. Det finns idioter som varken har cykellyse eller reflexer och som tror man ska upptäcka dem i ett lindrigt belyst villaområde. Man ser dem när man är 2 meter bakom!! Är det bara en massa självmordskandidater ute på vägarna i november?
Min cykel ser ut som en julgran! Och det får den fortsätta att göra. Just nu kör jag bil och det är upphetsande kvällstid. Mycket adrenalin!!
CITAT (Annki @ 05-11-2003, 23:18) Just nu kör jag bil och det är upphetsande kvällstid. Mycket adrenalin!! Här är det älgar man får se upp med. Har en ökänd sträcka utanför knuten. Faktiskt så var det en kollega som fick tvärbromsa för tre älgar härom kvällen. De kom rusande från vår tomt och ut på vägen. Jag har ännu inte sett någon älg, bara dess spillning i vintras på gården.
Fyyy på mig, jag har inget lyse! Cyklar morgon och kväll till busshållplatsen där alltså min cykel får stå och halvsova under dagen — precis vid en skola! Har "donerat" ett och annat lyse dit, men tröttnat. På morgonen är det inga problem — sticker hemifrån vid 06.00. Möter jag en bil i månaden så är det högt räknat. Då är jag medveten om att jag inte syns och agerar därefter. När jag cyklar hem kör jag den lite längre, men belysta och säkrare, cykelvägen. Däremot är jag ofta rädd när jag går med hundarna på "sena kvällspromenaden". Bor i ett villaområde fullständigt utan trottoarer. Har självklart reflex-selar och dylikt på dem, men alla häckar etc. gör att bilarna ser oss sent. Och med 3 hundar hoppar man inte undan hur lätt som helst. Speciellt som min äldsta hund är helt rudis på bilar, ej trafikvan. Dessutom är hon kolsvart!! och alltså syns absolut sämst. Så då skäller jag på alla bildrullar! När jag kör bil skäller jag på alla idioter som inte syns!! Det gäller att hålla adrenalinet igång.
Jag är ordentligt nedsläckt jag med, men jag cyklar bara på ön där vi inte har motorfordon. Men jag borde ha lyse här också. Bra att bli påmind. Jag avskyr sättet att bygga villaområden så att inte trottoarer får plats. Det borde om något tillhöra normerna för hur man får anlägga ett område. Vad är det för glädje med att bo i ett trevligt, grönt villaområde om inte ungarna ens kan gå till grannen utan att gå på bilvägarna?
CITAT (Cilla @ 06-11-2003, 11:37) Jag avskyr sättet att bygga villaområden så att inte trottoarer får plats. Det borde om något tillhöra normerna för hur man får anlägga ett område. Vad är det för glädje med att bo i ett trevligt, grönt villaområde om inte ungarna ens kan gå till grannen utan att gå på bilvägarna?  I mitt fall är det snarare så att villaområdet byggdes före bilarna! Planlagt 1948 och då fanns det inte så mycket bilar. Syns också dessvärre eftersom garageinfarter generellt rymmer 1 bil, och många familjer har 2 = 1 st står på gatan. I och för sig ännu svårare att upptäcka mig och hundarna då, men många gånger är jag ändå tacksam eftersom det ger mig någonting att ta skydd bakom. De flesta husen har nämligen snygga, låga stenmurar som tomtavgränsare — typiskt småländskt (?) — och de hoppar man inte över i brådrasket med 3 hundar i släptåg. (Kan inte låta bli att fnissa vid tanken på den synen.)
Det är säkert en syn med dig och de tre hundarna hoppandes mellan bilarna, Ewa! Det är samma sak här på närmaste fastlandet - husen byggdes innan bilismen innebar att alla hade bil. De trottoarlösa gatorna vindlar mellan fina trädgårdar men man ser nästan ingen gå på gatorna - det är för farligt, särskilt om man har barn och hundar. Samtidigt, när en villaägare sålde kåken till ett föräldrakooperativt fritids, kom alla säkerhetsregler upp. Föräldrarna fick inte ha kvar trappen till huset för att steghöjden inte följde svensk standard, de fick inte ha köket i anslutning till hallen och allt vad det nu var. Allt för att höja säkerheten. Men ungarna får gå i höstmörkret på bilgator utan trottoarer. Jag tror att risken för allvarlig olycka där borde vara större än i huset, och hoppas därför att trottoarförespråkarna vinner här!
Hannele
08-11-2003, 11:22
Svaret på frågan om fungerande cykelreflexer... Vi hänger cykelreflexerna i körsbärsträdet; fina ljusmaskar i höstmörker! :wub
Jag var på Intersport igår och köpte ännu fler reflexer. Nu ser vi ut som 1 stor och 3 små julgranar när vi är ute och går. Huvudsaken är att vi inte blir påkörda.
*Felix matte*
08-11-2003, 21:01
CITAT (Ewa L @ 08-11-2003, 20:42) Jag var på Intersport igår och köpte ännu fler reflexer. Nu ser vi ut som 1 stor och 3 små julgranar när vi är ute och går. Huvudsaken är att vi inte blir påkörda.  Önskar att alla skulle vara lika ansvarsfulla. Inte kul, som bilförare, att plötsligt ha svartklädd gående ett par meter framför sig.
Susanne i Linköping
08-11-2003, 21:33
Vad sägs om busspassagerare som står vid en mörk hållplats på 70- eller 90-väg, med mörka kläder och utan reflex, och som när bussen närmar sig hoppar ut i körbanan för att hejda bussen? Särskilt listigt när bussen har möte och kör på halvljus. Jag har sett det. Bussen hann tvärnita.
MadeleineB
09-11-2003, 16:45
Här ute på Österlen är det MÖRKT när det är mörkt...ja förstå mig rätt! Går man vid vägkanten, syns man för bilförarna på ca 3 meters håll. Inte mycket, när bilarna håller 90 km/tim eller mer!
Därför är det suveränt med reflexvästarna, som verkar sprida sig rätt snabbt. Åtminstone har folk dem på sig när de rider. Hästarna har oftast också reflexer runt benen. Det syns!
Men ryttarna är ju inte lika synliga när de ställt hästen i stallet. Då åker västen av och övriga reflexer lyser - med sin frånvaro. Så gångtrafikanter på sidan av vägarna här lever farligt. Och som bilförare riskerar man varje dag att köra på någon.
För några veckor sedan var här strömavbrott. Jag var just på väg in mot centrum av Ystad, undrade varför jag såg så dåligt, såg så att det var kolsvart i alla fönster och inga gatlyktor fungerade.
Plötsligt såg jag något...en rörelse, kanske. Något. Ett par meter ifrån, upptäckte jag att det var en cyklist, givetvis utan både reflexer och lyse, som korsade gatan. Precis framför mig. Ett par ekerreflexer hade gjort personen synlig på långt håll. Åtminstone hade jag vetat att det fanns något där framför mig.
Nu hann cyklisten nätt och jämnt över gatan. Men jag är övertygad om att han/hon inte hade en aning om att jag inte sett honom/henne.
Så tänk er för, alla. Mörkt är mörkt och man behöver inte ha så dålig syn för att inte upptäcka cyklister och gångtrafikanter förrän det är för sent. Inte roligt, varken för den som kör på eller den som blir påkörd.
Hälsningar MadeleineB
Nödvändiga batteribyten kan ibland dröja någon dag, men annars är jag fullt upplyst och har lagstadgade reflexer på cykeln. Det räcker dock inte!
Cykelbaklysen syns alldeles för dåligt. Sedan jag kompletterade mig själv med ett elastiskt reflexband ovanför vänsterfoten så håller bilarna ut mycket bättre! En gnistrande reflex som rör sig syns mycket tydligare än det ynkliga baklyset. Rörelsen gör också att de direkt fattar att det är en cyklist.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|