Monica WJ
14-08-2009, 20:43
Jag har fått bruna fläckar, som ett pulver, på bladen på min dragonplanta. Köpte den på plantskola och har sen haft den i väthuset. Någon som vet vad det är för fel och vad man gör åt det?
Hej,
Jag kan så lite om dragon. Jag hoppas att någon annan svarar dig - så vi kan lära oss...
/L
Ut med den i en rabatt, där mår den allra bäst! Vad det bruna pulvret är vet jag inte men krydd- och örtväxter trivs bäst i marken, så vida det inte är frågan om 1-åriga örter.
Dragon trivs inte i ett växthus! Det finns alla möjliga orsaker till fläckar på bladen där, för varmt, för fuktigt för fet jord... så det kan vara allt mellan svampangrepp och bladmögel, till ohyra.
Sätt ut dragonen på en plats med lite magrare, gärna sandjord, så kommer den trivas utmärkt.
Monica WJ
21-08-2009, 22:15
Tack för svaren. Min dragon står nu i grönsakslandet istället och verkar redan efter ett par dagar trivas bättre.
Åsa, mälardalen zon 2
22-08-2009, 08:32
Fransk dragon kan du plantera ute i väldränerat läge, det är bra om den hinner etablera sig något innan vintern.
Ofta står det i böcker att fransk dragon är härdig i zon 1-2, men planterar man den väldränerat (gärna i upphöjd rabatt) så är det inte ovanligt att den kan övervintra så långt upp som zon 6-7.
Hej
det betyder att jorden blir sur ( PH LÅG ) jorden behöver kalk.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.