Full version: Trädgårdspärm
ödlan
Hej!

Jag måste få gjort en "trädgårdspärm",där jag kan få ner det som vi har planterat och sått.Någon som har något förslag på hur jag skall gå tillväga.Är ny husägare och undrar om ni vet en sida där man kan skriva ut beskrivningar på växter och ett käckt upplägg på trädgården.Vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga confused.gif
Jag har svårt för att få det fint och förståeligt. thanks.gif från ödlan
MariaS
Om du lägger upp bilder här, så lär du få både namn och beskrivning här. Sen är det bara att lägga upp enligt dina egna önskemål.
Peztis
Det finns ju trädgårdskalendrar att köpa/göra också. Där skriver man dag för dag vad man gjort, vad som blommar, vad som gått bra eller dåligt...
Berith
Jag har en plastpärm (går att lägga ner ute utan att man behöver vara rädd att den blir jordig eller fuktig) där jag har ett register med flik för varje "avdelning" i trädgården. Framsidan, stenpartiet, baksidan, rabatterna vid huset osv. Jag skriver också upp vad jag gör under varje flik, planterar eller flyttar eller vad det nu är.... Dom växterna jag har köpt eller fått eller räddat vet jag ju om, men sen finns det ju blommor sen tidigare. Dom har jag försökt hitta info om (ifa namn) så jag har ett litet hum om vad som finns.

Antecknar också vad jag måste göra, flytta nån växt senare på säsongen eller komihåg för nästa år.

Sen klipper jag ut tips i tidningar, kan vara nån fin kombination på växter, nån grej man kan göra själv, gjuta tex, eller nåt växtstöd eller nåt annat spännande.

yes.gif
skogstroll
... ja det är inte lätt. Artiklar som jag hittar i tidningar har jag börjat skanna och printa så jag slipper klippa sönder tidningarna. Nån pärm har jag inte lärt mig att organisera. Har provat köpa såna där trädgårdskalendrar i affären men det går ju lite trögt... Har tidigare provat en vanlig kalender och det funkade nog bäst... men även jag är tacksam för tips smile.gif
MariaS
Själv har jag sammanställt allt i en excellfil. Sen kompletterar jag med kort på alla stadier av en växts utveckling till det och numrerar korten efter e förutbestämd mall. Ex: Citrus limonia3 = citronblommor...
skogstroll
CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 18:21) *
Själv har jag sammanställt allt i en excellfil. Sen kompletterar jag med kort på alla stadier av en växts utveckling till det och numrerar korten efter e förutbestämd mall. Ex: Citrus limonia3 = citronblommor...

jag testade Excel ett tag jag med (är väl säkert bäst...) fast så slarvmoster jag är så "glömde" jag fortsätta whistling.gif men tack för påminnelsen jag ska nog ta tag i det igen. Däremot fotar jag rätt ofta och lägger upp alla bilder i daterade mappar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon