humla
Har blivit fascinerad av vissa fetbladsväxter, och undrar om de går att ha inomhus, eller om de måste ha vinterkylan utomhus? Vissa fetbladsväxter (som paradisträd) brukar man ju ha inomhus, men ska egentligen stå svalt på vintern och utomhus på sommaren. Hur är det med de fetbladsväxter som bildar "rosetter" (vet inte vad de heter)? Och t.ex. fetknopp? Vilka andra fetbladsväxter går att ha som krukväxter? /Elin
Emser
Tja, alla suckulenter (fetbladiga växter) går att ha som krukväxter. De kan står utomhus och klara temperaturer ner åt 0:an men trivs bäst med temperaturer runt +4-5 grader med det är inte nödvändigt att ha dem ute. Jag har mitt paradisträd inne på vinter i +19. Det funkar skit bra... biggrin.gif De enda jag har märkt med Crassulan är att den tappar en del blad under vintern - vilket är normalt. De kommer igen sedan på sommaren.
Ingrid på Västkusten
Jag ahr Crassulan i + 8 och den tappar inga blad alls :-)
men visst - > dengår alldeles utmärkt att ha inomhus om man drar ner på vattningen ( då tappar den blad).
Rosetter -> ibland säljs vissa taklökssorter som inomhusväxter vilket är totalt bakvänt, då de är utomhusplantor, de blir gröna och avlånga å ledsna.
Du har inge foto på Dinväxt?

Hälsar ingrid
Alpiner i Halmstad
Varför har fetbladsväxterna dessa tjocka och trinda blad?
Björnen försöker få samma form inför inför vinterns svältperiod.
Fetbladsväxterna är under någon tid av året utsatta för liknande svältperioder. Det kan vara både mörker, kyla, torka eller ofta i kombination.
I de trinda bladen samlar växten vatten och energi under den gynnsamma årstiden för kunna överleva under mindre gynnsamma delar av året.

Här kommer några regler som vi försöker följa för våra fetbladsväxter.
1. Alltid så ljust som möjligt.
2. Rikligt med vatten när under den ljusa årstiden när plantorna växer.
3. Svalt och nästan heltorrt under mörka årstiden då plantorna bör vara i vila. De flesta fetbladsväxter för innomhus mår bäst vid 5-10 grader.

Tyvärr säljs många utomhus fetbladsväxter i blomsteraffärena under vinterhalvåret.

Många fetbladsväxter odlar man för de spännade formerna men de flesta har också fantastiska blommor.
M.v.h. Bernt
humla
Tack för era svar!! En liten nyfiken fråga till, är det något speciellt man ska göra för att få fetbladsväxter att blomma? Eller gör de det om man följer skötselråden jag fått av er? Mvh o tack/Elin
Ingrid på Västkusten
Svalt och ljust Elin, men många kan blomma ändå bara med extra ljus,

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon