Full version: Vilken ödla?
ängsvädd
En granne har fått besök av denna lilla krabat. Någon som kan se vad det är för art?

Meriona
Vilken sötnos! Jag begriper inte bättre än att kalla den skogsödla, men det är säkert görfel... confused.gif
Red Top
Det ser ut som en skogsödla.

Kom på att jag hade en bild på en som solade på vår trapp i fjol.

ängsvädd
Tackar - vi får se om någon säger något annat smile.gif

Här är en bild där man ser hur liten den är:

Huggorm
Fötterna är helt underbara biggrin.gif

Synd vi inte har mer ödlor i sverige, det är trevliga djur smile.gif
Meriona
Nutteputte då! En lite bebbe kanske? Eller så har du en väldigt stor matta.... wacko.gif
Huggorm
CITAT (-Mimmi- @ 14-08-2009, 22:27) *
Tackar - vi får se om någon säger något annat smile.gif

Här är en bild där man ser hur liten den är:

Måste vara en nykläckt, dom är oftast omkring en decimeter inklusive svansen när man ser dom
Red Top
Min var en aning större. Obs, mattan till höger.

Huggorm
Här är en som jag fångade på bild i våras tror jag

Edit: Jämför storleken med gråsuggan rakt under ödlans huvud
Meriona
Hihi.... stackars gråsugga.....den är nog livrädd gissar jag! sweatingbullets.gif
Orkidétjuven
Det är ingen ödla, utan en mindre vatten salamander. Och det vet vi ju är en amfibie och inte reptil. smile.gif
Hona dessutom.

Svensk ödlor har spetsigare huvud och har ögonen mer på sidorna är salamandrar. Dessutom kan de inte böja svansen sådär som salamandrar kan.

Framförallt har reptiler en torr hud, mot amfibiers normalt fuktiga.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 22:48) *
Hihi.... stackars gråsugga.....den är nog livrädd gissar jag! sweatingbullets.gif

Ja, den hade det nog svettigt laugh.gif Men faktum är att dom bodde tillsammans under barken på en murken stubbe som jag blev tvungen att göra mig av med. Antingen äter inte ödlor gråsuggor, eller också sparades den för ett speciellt tillfälle biggrin.gif
ängsvädd
CITAT (Orkidétjuven @ 14-08-2009, 22:52) *
Det är ingen ödla, utan en mindre vatten salamander. Och det vet vi ju är en amfibie och inte reptil. smile.gif

Tackar - det finns vissa grannar som har damm så det skulle det kunna vara biggrin.gif
Meriona
ja varför inte? Som sagt, jag har ingen aning, men när man googlar på mindre vattensalamander så ser det ut att stämma!
Azur
Ja, det är en mindre vattensalamander i landfas. Den vill bo mörkt och fuktigt - man kan hitta dem t.ex. i murket trä, eller i lövhögar, eller under tjock mossa.
ängsvädd
CITAT (Azur @ 15-08-2009, 09:36) *
Ja, det är en mindre vattensalamander i landfas. Den vill bo mörkt och fuktigt - man kan hitta dem t.ex. i murket trä, eller i lövhögar, eller under tjock mossa.

Så bra - då vet vi biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon