Jan Lindgren
15-08-2009, 09:58
Hej!
Jag pysslar mycket med bär och behöver lite teknisk hjälp. Många bär innehåller mycket nyttiga frön och skal tex vinbär och havtorn. Hela frön passerar oftast genom magen utan att kroppen kan ta upp de nyttiga ämnena tex omega 3. När jag gör en produkt av bär vill jag ha hela bäret med, inte bara saften.
Ett sätt att ta hand om fröna är att använda en rapspress men vi är mycket småskaliga så det är inget bra alternativ.
Jag skulle behöva en kvarn där jag kan mala bären. Den måste kunna mala så fint så att även vinbärskärnor krossas. Finns det sådana kvarnar och är det ekonomiskt försvarbart att köpa en?
MVH
Jan Lindgren
RibesRubusVitis
15-08-2009, 11:04
Ett tag funderade jag på att använda en råsaftcentrifug som ett billigt alternativ till vinpress, men det stupade på att centrifugen river upp även kärnorna. (Deras bitterämnen vill man inte ha med i saften.) Kanske det vore en utväg för dig, om du även kan ta vara på den överblivna torrsubstansen.
Annars borde väl en matberedare med vassa knivar hacka sönder även kärnorna, eller?
En gammaldags mandelkvarn, borde vara susen för kärnor. Kolla på loppisar och liknande så hittar du säkert en för billig penning.
*Stintan*
15-08-2009, 17:40
Skulle inte tro att en gammal mandelkvarn funkar på vinbärsfrön. Den mal ju inte såå fint.
Har man en Magic Bullet så skulle jag testa den för den mal ju det mesta. Men det kanske behövs en större?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.