Full version: Hallon i komposten
Stina zon 3-4
Är i färd med att bygga ny kompost och håller som bäst på att tömma den gamla på jord. Det visade sig då att min fina kompostjord till stor del är uppblandad med hallonrötter. Moderplantorna växer bara en meter från komposten. Vad tänkte jag .... jag menar någon... med när komposten placerades där confused.gif

Hur starka överlevare är hallonrötter? Mitt värsta scenario är att det är som med rotogräs, är det så illa? Frågan är väl egentligen hur noga jag måste rensa bort alla rötter. Jag vill helst inte införa en livslång kamp mot hallon i samtliga rabatter.
Jan Lindgren
Hej!
Du måste vara noga med att rensa jorden från hallonrötter. Det är lite sortberoende men fem cm rot ger en bra planta. Vildhallon är ändå värre. Där tycks varenda rotbit ge en ny planta.
MVH
Jan Lindgren
Sälkatten
I vår hästhage hade vi enorma bestånd av hallon (tre år sedan) och för att få mer gräs utrotade vi hallonen - det var ganska lätt! Först slog vi av dem så nära marken som möjligt. Det här var på försommaren. Forslade bort riset och körde sedan i de översta centimetrarna med en speciell klinga på röjsågen (terra-cut). Billig klinga (150 :-) och efter det kom det upp ca 2 skott på 100 kvm!!! Körde en gång till på dessa. Ännnu har inga nya skott kommit upp!!!

Kanske är vildhallon mer lättutrotade än "tama" hallon eller så hade vi bara tur... Hade nog på en liten plätt i trädgården sållat jorden från rötter.
Tips: annonsera efter jordsåll. Det gjorde vi och fick välja maskstorlek på ca 1 kvm stora såll från en firma som sållar sten (kallas spänn-såll).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon