FlitigaLisa
15-08-2009, 16:18
Hej alla!
Jag har ett växthus fullt med gröna tomater, 3 olika sorter, som inte vill bli röda! Kanske är det normalt men man börjar ju längta efter att få äta dom. Bor i Uppland och satte ut plantorna i början av juni.
Hjälper det att göda mer eller är det bara solsken och värme som behövs?
Åsa, mälardalen zon 2
15-08-2009, 16:24
Jag satte också ut plantor i början av juni (som hade blomknoppar på sig) och jag har skördat i några veckor.
Vilka sorter odlar du? Kanske du har valt sena sorter eller så kanske det är för skuggigt, för mycket gödning el dyl.
FlitigaLisa
15-08-2009, 18:02
Jag har dansk export, supersweet (röda körsbärstomater) och Ildi (gul körsbärstomat).
Har under sommaren endast gett gödning vid 3 tillfällen, (Biobact) och sedan inte mer eftersom de växte så himla mycket på höjden. Har toppat alla plantor för att de skulle orka med att sätta frukt.
Och sol har de, ev kanske de står lite tätt...
Åsa, mälardalen zon 2
15-08-2009, 18:26
Då är det ju inte för mycket gödning, och sorterna du odlar är ju relativt tidiga sorter så kanske det är lite för tät plantering så att de skuggar varann. Kanske det funkar att ta bort några blad här och där för att få in lite ljus till frukterna ifall det är en tät bladmassa i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.