tepa
Hej

Här ser ni vad jag har pulat med idag : Minstingen på sju och ett halvt år har inte brytt sig om sandlådan alls de senaste två åren. Så jag tyckte att den platsen vore utmärkt till en skuggrabatt. Gissa vem som kom dit och ville leka, när jag höll på att rensa bort värsta ogräset ? Vi hade träbalkar som kanter, dessa togs bort först. Sen hade vi en presenning under.

Mvh Tepa
diva&hero
Det ser bra ut!! tummenupp.gif
Vad har du tänkt att plantera där?
tepa
Hej

Du var ju verkligt snabb att svara. Har tänkt ta bort bakersta raden av Funkior, som jag har i ett land med Funkior och Liljor bakom. Så jag får mer plats med Liljor. Sen har jag tänkt gräva upp lite Strutbräken, där jag vet att det växer i skogen. Och vad jag mer kommer över i skuggväg. Om någon vecka ska jag på plantbytardag till en trädgårdsförening. Får se vad jag kommer över där. Det blir säkert mera köpa än byta. Har inte så mycket jag vill gräva upp, nämligen, nybörjare som jag är.

Hälsn Tepa
diva&hero
Det låter fin fint!
Låter kul med växtbytar träff. Jag har köpt lite plantor på en växtloppis en gång, råkade bara köra förbi som tur var. Det blev en del smått och gott.
tepa
Hej

Växtloppis ? En sådan skulle jag vilja gå på...
Nu har jag flyttat lite Funkior, blev för trångt där de stod. Och så lite Strutbräken bakom. Ännu finns plats med en par sorter, så få se vad man hittar på den där träffen.

Hälsn Tepa
diva&hero
Det var en kyrkförsamling(tror jag att det heter?) som hade anordnat det. Folk därifrån hade tagit med sig småskott och plantor som sedan såldes för en rimlig slant.
Jag kom ganska sent, så jag missade en hel del som tagit slut men det jag fick betalade jag halva priset för. Och det blev några kartonger som fylldes.
Dom hade även gjort mappar med namn och info om varje växt så man kunde läsa innan köp. Det tyckte jag var jättebra för mig som då knappt kunde någonting om trädgård..
Nu har man ju lärt sig någé iaf.. dunno.gif tror jag.. wink.gif
Det kanske är något som man skulle anorda bland vänner,arbetskamrater?

Nu till din skuggrabatt. Strutbräken låter bekant men jag kan inte sätta fingret på vad det är.. Växer vart?
Du får fota sen så man får se resultatet på hela rabatten smile.gif

Nä nu blir det sova efter att ha jobbat 32 h sen fre kl 16,00.. Ögonen går i kors ,ändå måste jag kolla lite på Odla.. crazy.gif
tepa
Hej

Jo, det blir mer foton senare. Strutbräken växer vilt i skogarna, är en skuggväxt, men finns också att köpa. Denna ska nog växa till sig och bli högre, det är bara för att det är nyplanterat, som bladen ligger ner lite.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har det tillkommit lite nya växter till min skuggrabatt: Italiensk Munkhätta längst fram, Hjorttunga och så Fingerrodgersia längst bak.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon