Full version: Vandaorkidé
Astrid_
Jag och min sambo köpte till varnadra i förlovningspresent en Vandaorkide. Min fråga är nu hur den bäst ska skötas. Han i affären sa att det inte gjorde något om den stod långt in i rummet för de behövde inte allt för mycket ljus. Han sa även att jag ska sänka ner rötterna en gång i veckan 20 min i vatten. Men läser man på internet och i min orkidebok står det att man ska blomspruta dem flera gånger om dagen och att de måste stå så ´ljust som möjligt (utan direkt solljus då).. Vad är det egentligen som gäller? confused.gif

Just nu står den i en jättestor glasvas. Jag har lagt lecakulor i botten och fyllt upp med lite lite vatten så att det ska bli bra lluftfuktighet. Det är inga rötter som kommer i direkt kontakt med vattnet..

Sussie F-Flower
Jodå, du har nog så rätt själv! tummenupp.gif

I min orkidébok står det också att dom ska ha mycket ljus för annars uteblir blomningen...
*Skuggas lätt endast under sommarmånaderna om den står/hänger i söderfönster.
*Hög luftfuktighet och lämpligt att duscha på dom dagligen. (Har du den i en vas med lekakulor och vatten så kanske det inte behövs än... men rötterna kommer att bli väldigt långa och då kanske du behöver ha en vas som är en meter hög... laugh.gif )
*Varmt året om. Ska tydligen alltså inte behöva någon nattsänkning av temperaturen för att blomma igen.

Lycka till! rose.gif
Astrid_
glasvasen är säkert 1/2 meter hög så den ska nog räcka ett tag iaf.. Rötterna är faktiskt ganska långa redan nu coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon