|
Full version: Vilken växt?
ängsvädd
16-08-2009, 08:12
Vad har jag för växt på min vildäng? Bilden är tagen för kanske en månad sedan - blommorna är inte utslagna - de blir lilaaktiga.
Lars-Olof Arvids
16-08-2009, 08:23
Kungsmynta (Origanum vulgare), en fantastisk fjärilsblomma!
[attachment=40531:Kungsmynta.jpg]
Olle
ängsvädd
16-08-2009, 08:37
Toppen - tack för hjälpen  Är det detsamma som kryddväxten oregano? Jag planterade en planta för ett par år sedan som försvunnit.
Lars-Olof Arvids
16-08-2009, 09:10
Ja, kungsmynta och oregano är samma sak. Den fröar av sig bra, så de är säkert ättlingar till den du planterade.
[attachment=40541:Rapsfj_ril.jpg]
Olle
ängsvädd
16-08-2009, 09:18
Guud vad bra - härligt med en fjärilsväxt på min skogsfräkenäng  Fina bilder Olle
Oregano, jaaaa, var glad!! Den är helt i klass med fjärilsbusken, Buddleia davidii(syrenbuddleja)!!
Jag har ett inlägg med oregano och fjärilar i Dagens Fjärils-tråd, sid 5. Oreagnon sprider sig självmant och ivrigt. Lättodlad med andra ord, den odlar sig själv, och fjärilar, humlor, bin, blomflugor, mm, mm bara älskar den!
Men vad man får för fjärilar på besök, beror ju på var man bor och hur omgivningen ser ut. Saknas brännässla i trakterna, saknas också nässelfjäril och påfågelöga. För då finns ju inget för larverna att äta av.
Andra växter som fjärilslarver behöver, är exempelvis violer och olika syror, och kärringtand. Och många gräs för gräsfjärilarna. Dessa växter behöver också växa i sol, för annars utvecklas inte larverna - och Mamma Fjäril lägger inte heller några ägg där, hon är ju inte dum.
Vill man ha blommor som fjärilar och andra besöker, så är det bra att ha ganska många av samma, ihop på samma plats. Din oregano kan mycket väl föröka sig om den får några år till på sig, och bli en stor rugge. Vill du hjälpa den på traven, så sätt skott i vatten och få rötter och sedan i jorden. (tror oregano är lättrotad, men kan ha fel, mynta är i alla fall det mest lättrodade som finns)
Och vill man hjälpa fjärilarna på traven, överlag, så försöker man ha nektarväxter som blommar hela säsongen, så fjärilarna klarar både tidig vår, sen höst, och den här "blomster-pausen" mitt på sommaren. Men det kan vara lite väl svårt på en liten trädgårdstomt. Där är en rugge oregano ovärderligt för traktens fjärilar!!
ängsvädd
16-08-2009, 11:22
Toppen amaira  Jag har blivit varnad för oregano - vissa tycks se den som ett besvärligt ogräs - men hos mig får den gärna vara ett besvärligt ogräs om den vill  Brännässlor har jag på tomten och diverse gräsarter. Vissa delar av tomten är soliga. Menar du att det finns vissa nektarväxter som blommar hela säsongen, eller ska man se till att man alltid har någonting som blommar?
Oj, feluttryckt. Blommande nektarväxter hela säsongen, låter kanske bättre.
Tidig vår är det svårt för de övervintrande fjärilarna att finna mat, då är sälgen oöverträffbar! Krokus är också perfekt.
En höstväxt jag använder är kärleksörten - lätt att odla och helt oöverträffbar när det gäller fjärilar och andra insekter som behöver höstmat.
Hos mig kommer fjärilsbusken efter oreganon, och maskrosor och salvia före (som ett axplock bara)
Olika klintar är uppskattade av bland andra pärlemorfjärilarna, och den vanliga röllekan älskas av guldvingarna.
Ja, den vilda palsternackan (vanligt ogräs) som växer rejalt i en tidigare liten åker här, är ett fjärilarnas eldorado faktiskt, det också! Den blommande palsternacksåkern, trädgården, och så hagen, är tre olika miljöer där stora mängder fjärilar trivs gott!! För att inte tala om bin av många skilda slag, humlor av flera arter, olika steklar av alla möjliga skilda slag, flugor och blomflugor i underbart vackert surr, och blombockar, långhorningar, nyckelpigor och andra skalbaggar, mm. Med andra ord, tre eldoradon även för mig.
ängsvädd
16-08-2009, 19:28
CITAT (amaira @ 16-08-2009, 12:35)  Oj, feluttryckt. Blommande nektarväxter hela säsongen, låter kanske bättre.
Tidig vår är det svårt för de övervintrande fjärilarna att finna mat, då är sälgen oöverträffbar! Krokus är också perfekt.
En höstväxt jag använder är kärleksörten - lätt att odla och helt oöverträffbar när det gäller fjärilar och andra insekter som behöver höstmat.
Hos mig kommer fjärilsbusken efter oreganon, och maskrosor och salvia före (som ett axplock bara)
Olika klintar är uppskattade av bland andra pärlemorfjärilarna, och den vanliga röllekan älskas av guldvingarna. Sälg har vi gott om i omgivningarna, en sälg har börjat växa i spireahäcken mot grannen. Den klipper jag och tar sittpinnar till undulaterna av - den kommer tyvärr att skugga mitt äppelträd om den blir för stor då den står väldigt nära. Jag ska plantera in en sälg på ett annat ställe tror jag. Krokusar har jag, tyvärr gillar rådjuren dem. Kärleksört är väl detsamma som sedum? Vad vill den ha för förutsättningar för att trivas?
Inga från Närke
16-08-2009, 20:29
CITAT (-Mimmi- @ 16-08-2009, 20:28)  Kärleksört är väl detsamma som sedum? Vad vill den ha för förutsättningar för att trivas? Hos mig växer de på 2 olika platser. En mot norr på lerjord och en mot söder i billig köpjord och på båda ställena växer de jättebra. De är nog inte så kinkiga efter vad jag förstår.
ängsvädd
16-08-2009, 20:45
CITAT (Inga från Närke @ 16-08-2009, 21:29)  Hos mig växer de på 2 olika platser. En mot norr på lerjord och en mot söder i billig köpjord och på båda ställena växer de jättebra. De är nog inte så kinkiga efter vad jag förstår. Jaha - det låter bra. Hur sköter du dem?
Lars-Olof Arvids
16-08-2009, 21:15
Kärleksörterna ingick tidigare i släktet Sedum, men heter numera Hylotelephium. De är mycket tåliga och kan växa nästan överallt, bara det är sol. De är också mycket lätta att föröka. Plockar du en bukett och sätter i vatten, ska du inte bli förvånad om det snart utvecklas rötter på dem. Sedan är det bara att plantera dem på något lämpligt ställe.
Olle
ängsvädd
16-08-2009, 21:17
Det låter jättebra - tack för tipsen - ska ut o spana efter kärleksört
Fågelvägen
17-08-2009, 09:19
En perenn som fjärilar, blomflugor och humlor älskar är jättevädd, Cephalaria gigantea. Den är ca 1,5-2 m hög med blekgula blommor ungefär från slutet av juli. Blommorna är vackra - samma form som de vilda väddarna. Den sprider sig lätt om man låter den gå i frö.
Tulipanaros
17-08-2009, 16:05
Ja det är härligt med oregano! Jag blev så besviken när jag upptäckte att min oregano var lågväxande. En del säger att den är godare, men jag tänkte komplettera med högväxande -- den är ju så mycket vackrare! Dessutom sprider den lågväxande sig inte lika mycket, tycker jag i alla fall, och det kan man ju tycka är bra... men jag tycker att det är tråkigt!
Och jag ska införskaffa jättevädd, låter spännande och vackert.
officinalis
17-08-2009, 20:33
Kungsmyntan som är förvildad i Sverige är väl inte densamma som den man odlar? Lär vara en varietet av den svenska Kungsmyntan och den smakar mycket godare tycker. Jag gillar grekisk oregano mest.
ängsvädd
18-08-2009, 06:15
Jag har frön av grekisk vädd som jag ska så. Köpte dem vid ett besök på öppen trädgård. Det verkar som att vädder är bra fjärilsväxter - jag har ängsvädd och den verkar fjärilar och humlor gilla. Den har inte börjat blomma ännu så det är därför jag inte slår ängen förränn i september när den gått i frö - slår man den tidigare så blommar den ju aldrig  Ängsvädd är förresten min favoritblomma Den oregano jag har är ganska låg.
Gossen Ruda
18-08-2009, 06:55
Vädd är tydligen speciell för insekter. 2 bin är helt beroende av dessa. Väddsandbiet, Andrena hattorfiana, besöker uteslutande åkervädden för nektar och polleninsamling. Guldsandbiet, Andrena marginata, besöker främst ängsvädd men kan även besöka åkervädd om det finns kvarblommande exemplar. Dom kan i nödfall även ses i andra blommor men finns det inte stora bestånd av dessa växter kan inte bina existera. Så är dom också hotade av exempelvis jordbrukets förändrade brukningsmetoder.
ängsvädd
18-08-2009, 06:59
Intressant.
En utrotningshotad fjäril - tror den heter väddnätfjäril är helt beroende av ängsvädd - rätta mig om jag har fel så jag kan verkligen rekommendera att så in ängsvädd i era ängar eller trädgårdar, men observera att den blommar sent på säsongen.
Myosotis
18-08-2009, 07:24
Hur mycket behövs det? Vad heter ängsvädd på latin?
Lars-Olof Arvids
18-08-2009, 07:28
Jag håller med. Ängsvädd blommar i min äng nu, så jag väntar ungefär en månad med att slå den. Skulle det finnas blommor kvar då, kan man ju spara en "ö" där de är. Åkervädd har jag inte lyckats införa på ängen än, men tänker samla frön och försöka så in i år igen. Ängsvädd heter Succisa pratensis på latin. Ju mer desto bättre, skulle jag vilja säga.  Hittar du inga vilda bestånd att plocka frön på, kan du nog beställa från http://www.pratensis.se/Olle
Myosotis
18-08-2009, 07:40
Aha, tack, då vet jag vilken det är. Såna finns ganska mycket vilda häromkring. Har haft i trädgården också men de försvann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|