Azur
Har på min inglasade balkong ett dussin byttor med blandade frösådda perenner (aklejor, blåklockor, digitalis, violer mm.) som kom igång väldigt sent, men som nu är 15-20 cm höga och egentligen stora nog att plantera ut - hur hanterar jag dem bäst?

Är det bästa att plantera ut dem direkt så de hinner etablera sig lite innan vintern (fast då finns det risk att de torkar), vänta med utplanteringen tills de har börjat gå i vintervila som man gör med buskar och lökar (fast då kommer de inte hinna etablera sig innan vintern), eller rentav låta dem stå kvar på balkongen hela vintern och plantera ut dem nästa vår efter sista frosten (men kommer de att vila ordentligt på en frostfri balkong?)?
vildahilda56
Sådde Akleja förra våren, som jag sen satte ut ungefär vid den här tiden för att de skulle hinna "växa till sej". Å de har överlevt allihopa. Det som gäller är väl att se till att de inte torkar ut, o det ser ju inte ut att vara någon risk den här hösten...Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon