Brittan
Jag har tänkt att plantera en ros "häck" längs staketet utmot gatan. Staketet är ett s.k. Jägarstaket och ca 40 meter långt. Jag är helt novis vad det gäller rosor så det måste vara en tålig och lättskött sort, gärna som blommar hela sommaren. Finns det någon rosexpert i Forumet som kan tipsa om lämplig sort ?
Christina i Taxinge~
Med tanke på att du bor i Skåne finns det en del rosor att välja på...... smile.gif

Kan du begränsa urvalet lite med vilken färg du skulle föredra - kanske nåt som passar till huset?
Vill du att rosorna ska bli högre än staketet eller ungefär lika höga?

Brittan
Vi bor på landet i ett gammalt rött tegelhus från sekelskiftet, jag hade inte tänkt mig att rosorna skulle vara högre än staketet, i nivå med eller något lägre. Då trädgården har legat i "träda" de senaste 15 åren så försöker jag ta en bit i taget och försöker återskapa en lite tidstypisk trädgård, men det tar tid, tomten är på 3600 kvm. men vem har bråttom ? Har precis blivit klar med köksträdgården, ett projekt som har tagit 3 år.
Christina i Taxinge~
Några förslag:

'Frau Dagmar hastrup', rosa enkla blommor, blir ca 1m, blommar kontinuerligt och doftar gott, nypon på hösten/vintern

Frau Dagmar Hastrup

'Thisbe', vit/gula blommor, blir ca 1m, blommar kontinuerligt, doftar.

Thisbe

'Alba Meidiland', vita blommor, ca 90-100cm, blommar kontinuerligt, svag doft (min favorit!)

Alba Meidiland

'White Cover', vita blommor, 80-90cm, svag doft, vet ej säkert om denna blommar kontinuerligt....?

White Cover

Och till slut den bästa av alla!!! (jag vet att inte alla håller med.... naughty.gif )
'Bonica', rosa blommor, ca 120cm, blommar kontinuerligt, ingen doft.

Bonica

Men när du nu bor i Skåne så kan du välja mellan de flesta Austinrosorna också t ex och måååånga fler!
De jag har valt, har jag valt för att de är lättskötta & förlåtande biggrin.gif

Brittan
Jag tackar så mycket för ditt svar, nu gäller det bara att bestämma sig och när man gjort det så blir nästa steg att hitta en plantskola som söljer det man vill ha.
Finns det någon bra nätbutik för rosor och växter förresten ?
Christina i Taxinge~
CITAT (Brittan @ 16-08-2009, 11:15) *
Jag tackar så mycket för ditt svar, nu gäller det bara att bestämma sig och när man gjort det så blir nästa steg att hitta en plantskola som söljer det man vill ha.
Finns det någon bra nätbutik för rosor och växter förresten ?

De rosor jag föreslagit är inga rariteter, så de borde finnas på många plantskolor.
I Skåne finns ju Flora Linnea utanför Helsingborg och den fina rosplantskolan i Raskarum!
Men på nätet har du t ex Rosenposten i Danmark som nog kanske har alla de rosor jag föreslagit.
Dessutom har de just nu extrapris på 10-pack på vissa som du ser på deras första sida:
Rosenposten

Tänk på att du måste räkna upp de danska priserna enligt dagens valutakurs för att se vad priset blir i SEK.
Ta fram en valutaväxlare på internet!

Eftersom du behöver många rosor tycker jag att du ska kolla igenom Rosenpostens sortiment och 10-packen, sen skicka ett mail och be om en offert på rosen du valt till 40 meter häck.

Erika i Sandviken
Vi har en här ute där jag bor som har en ros häck med Rosa FJ Grootendorst ,riktigt snyggt.
Kajsa
Här några förslag av mig, även om man bor i Skåne kan man välja dom tuffa rosorna till en häck. Tycker man ska kräva lite mer av en ros häck, tåla blåst, vara frisk, inte bli gles eller frysa, kunna klippas in eller ner.

Henry Hudson, blir ca 1.5 m och är alltid frisk oavsett sommaren och blommar in i november. Rugosa ros.

Louise Bugnet, blir 2 m, mycket vacker med röd/lila knoppar, alltid frisk, blommar om. Rugosa ros

Wild Edric, en Austin ros, vill man ha en doftbomb så är denna perfekt, blir ca 1.5 m drygt, alltid frisk, blommar om, rugosahybrid.

Rose de Rescht, en gammaldags ros med stark doft som kan användas till sylt, gele mm, blir ca 1.20 - 1.5 m och kan blomma tre ggr/sommar.

Jens Munk, om man vill ha en vass gräns som ingen kliver igenom. Blir ca 1.5 m, stark doft och frisk, Rugosa
Kajsa
Och här en tidigare häck tråd
Välja ros häck
Brittan
Jag tackar för alla förslagen, lutar åt att det blir Rugosarosen Hansa, om inte plantskolan har något särdeles bra erbjudande, men förresten varför välja ? när man kanske kan ta båda ? smile.gif
Christina i Taxinge~
'Hansa' är en formidabel, lukta-gott-ros som passar utmärkt som häck!
Men den blir stor.....mycket större/högre än ditt staket och det ville du väl inte?!
Eller kanske har jag inte fattat vad ett jägarstaket är.... wacko.gif

Men 'Hansa' finns ju ofta tillgänglig som häckplanta och det betyder också mycket.
Iofs hade det inte kostat nåt att be om offert på nån annan ros och det hade varit kul att få höra vad plantskolorna hade kunnat erbjuda dig! smile.gif

Varför inte försöka blanda Hansahäcken med rosa rugosa 'Alba' t ex?
Den doftar sanslöst mycket! wub.gif
Och blommar hela säsongen!
Den blir förstås lika stor som 'Hansa' men det är väl bara bra isåfall smile.gif

LYCKA TILL - och berätta med bilder hur det går!

Brittan
NEEJ, jag ville inte att den skulle bli större än staketet,(tur att jag inte köpt än) Du tipsade om Rosenposten och jag skall kolla igenom där ordentligt. Såklart att jag skall försöka lägga upp bilder, både innan, efter och nästa år då den förhoppningsvis blommar.
Brittan
Nu har jag varit på två stycken planskolor, men fick inte mycket hjälp. På den ena så var det en jättevänlig tjej som skulle gå och hämta innehavaren (tror jag) så jag kunde diskutera med honom. Men han bemödade sig inte att komma utan hälsade att det jag skulle köpa var .., (kommer inte på namnet), men det var en lågväxande rosa ros med blommor i klasar, dvs. det jag sa att ja INTE ville ha. På det andra stället så var de trevliga, men kunde ingenting utan hänvisade mig till nätet, vilket jag redan söker på, På min fråga om de kunde ta hem den sorten som jag ev. hittar på nätet så blev svaret " javisst om vi har den i sortimentet"

Nej, för min del blir det nog shopping via nätet, förmodligen Rosenposten i Danmark söm så många nämner. Har där hittat två sorter som jag nu väljer mellan, Ingrid Bergman och Papa Meilland. Vad jag förstår så är Ingrid Bergman en vacker och lättskött ros medan däremot Papa Meilland är otroligt vacker, doftar underbart men tyvärr svår att lyckas med. Är det någon som vet ?????

Men såklart, det är ju lite tid till innan det är dags för planering så jag kommer förmodligen att ändra mig smile.gif
Thé
Visst är Ingrid Bergman vacker, men den bildar väl inga tätare buskage. Mer ett par pinnar rakt upp. Men det kanske är en fråga om ålder och beskärning? Jag ser bara Ingrid Bergman på ett ställe där en tant har två rader utanför huset, och de är som små pinnar med vackra, vackra blommor överst. Hon sa i och för sig att hon gödslade hela sommaren med flytande blåkorn (tror jag), och det ska man ju inte göra, så det går kanske att få bättre resultat.

Papa Meilland skulle jag aldrig ge mig på...

Det verkar som om du gillar röda rosor, och rabattrosor. Nu har jag inte varit uppmärksam på diskussionerna, men jag undrar om inte exempelvis Lavaglut eller Hope for Humanity kan komma ganska nära dina önskningar? Någon som vet mer får hoppa in här... jag har läst för mycket och blandar kanske ihop...
Christina i Taxinge~
Ooops - det var ett låååångt hopp från ev 'Hansa' till ev 'Ingrid Bergman'! biggrin.gif

IB är nog inte den ros jag i första hand skulle se som en häckros. Men jag börjar ana att det inte är en häck du vill ha utan en lång rosrabatt....?
Det är en viss skillnad isåfall! smile.gif

Fy, va trist att du inte fick proffsig hjälp på plantskolorna! mad.gif
Verkligen tur att det finns forum på internet att fråga på! Och alla handlare som dessutom säljer på internet har nog märkt hur den handeln har ökat!

Brittan
Jag vet att hoppet är stort, men så är det när man är helt novis, de bilder som jag sett på IB har det faktiskt varit "lite buskigt", men det beror kanske på hur tätt man sätter dem. Jag tror också att jag lutar mer åt en rabatt än en häck nu, har kollat lite i de trädgårdar jag kört förbi (har kört sakta förbi så de som bor där har säkert undrat vad det är för en konstig prick) och de som har rosenhäckar har häckarna sett väääldigt stora och breda ut. Men stämmer det att IB bara blir några "pinnar som sticker upp" ???
Christina i Taxinge~
Njaaa........det ligger en viss sanning i
"....att IB bara blir några "pinnar som sticker upp"

Det beror både på den rosens växtsätt och på ägaren/skötaren och förstås på allting annat, typ väder & vind smile.gif

IB har ett stadigt, upprätt växtsätt vilket gör att om man sätter dem en bit ifrån varandra blir det som "pinnar som sticker upp", en tennsoldatarmé på marsch!

Jag har inga IB själv, men har sett dem hos många andra eftersom det är favoritrosen här i trakten!
Jag tycker att man måste blanda upp dem med nåt "fluffigt" emellan för att få bort armékänslan rolleyes.gif

Sen kan jag inte låta bli att tänka på kostnaden eftersom din rabatt är 40 meter.
Om du köper IB från Rosenposten t ex

80st IB (50cm mellan varje) x 49,90 DKK = 3992 DKK = 5223 SEK
Valutaväxlare
Tillkommer ytterligare lite för frakt.

Räkneexempel likadant för 10-pack 'White Meidiland' = 3548 SEK (nästan 1700 mindre). Det lönar sig att välja 10-pack och ännu mer kan det löna sig att begära offert!

Hoppas du kommer fram till nåt riktigt bra!!! smile.gif

Ezereht
Sen är det väl det där med hur mycket gödsel och omvårdnand en rabatt/häck behöver och hur långlivade dom är. Men det är ju bra att du funderar igenom innan du shoppar loss.

Rosenposten har jättemycket och snabb leverans men de finns ju svenska plantskolor som också säljer över nätet. www.floralinnea.com bl.a.
Kajsa
Tror du blir besviken om du väljer rabattrosor till en häck, dom kan få mycket svartfläck och dö kalla vintrar. Ingrid Bergman är som sagt pinnig som Christina skrev nertill. Rugosa rosorna blir billigare och så mycket tuffare och friskare. Tänk dig en lång häck full av svartfläck av den mängd vi ser i sommar, hua !

Fru Dagmar Hastrup, blir bara 1 - 1.20 hög, blommar hela sommaren och får jättestora nypon
I Rosbibeln står att den är utmärkt till en lägre häck.
esters-tradgard
Fru Dagmar är min stora favorit. Den fanns vid min grundskola och den är underbar på alla sätt och vis. Blommorna är STORA och doftar underbart. Nästa sommar skall den få flytta hem till mig också.
Stiffe
Vill du ha en tidstypisk häck/rabatt så ska du ha gammaldags rosor (<1867). Exempelvis:
Rose de Recht
Mme Boll
Stanwell Perpetual
som alla är remonterande, väldoftande och blir måttligt stora.
/S
Christina i Taxinge~
CITAT (Stiffe @ 23-08-2009, 01:56) *
Vill du ha en tidstypisk häck/rabatt så ska du ha gammaldags rosor (<1867). Exempelvis:
Rose de Recht
Mme Boll
Stanwell Perpetual
som alla är remonterande, väldoftande och blir måttligt stora.
/S

Ja, det är sant och utav dem kan jag bara tänka mig 'Rose de Resht' som växer snyggt och sammanhållet, men som jag tycker har liiiite fel färg till ett rött tegelhus.... g.gif

'Mme Boll' tycker jag växer lite glest...? Min får dessvärre sfs också.
'Stanwell Perpetual' är en härligt doftande ros som har väldigt veka grenar och har tendens att bli bred och platt när det regnar om inte annat:D

Med tanke på den långa rabatten, så kanske man måste tänka sig häckplantor? Det blir iaf lite billigare - eller är det jag som tänker snålt?! tongue.gif

Inte lätt att välja och inte är det mitt "problem" heller, men jag tycker det är roligt att prata rosor!
Ezereht
Jag har inte stanwell, men håller med om att mme boll inte skulle vara mitt förstahandsval. Jag har den och Rose de Recht, och den senare är mycket finare i formen och blommorna håller bättre. Mme Boll har en tendens att kliba ihop här så jag får peta upp blommorna, och sen står dom inte lägne innan dom trillar pinn och ser skräpiga ut (blommorna). Det vackraste med Mme Boll är bladen. Dom har en rosa rand längs bladskaftet.

Även om man vill ha en tidstypisk rabatt kan man ha moderna rosor, men då välja de moderna som ser lite "ljuvligt romantiska" ut.

Men varför göra allt på en gång? Kanske göra lite i omgångar, då hinner du se lite hur plantorna utvecklar sig och hur det blir, vad du tycker mest om. Det kan nog också vara fint att blanda lite, det låter som det finns många rosor du gillar, då kan du ju ta dem alla wink.gif

Thé gjorde ju ett långt "staket" av armeringsjärn, och planterade rosor mot, alla möjliga! Visst kanske kräver lite mera arbete och eftertanke, kanske bra idé att kika i Lars åke Gustavssons bok "buskrosor" Rosor för Nordiska trädgårdar. Men även en helt nybörjare på rosor kan ju läsa in sig på ämnet och lära sig, så gör jag, och jag tycker det är halva nöjet. Att få lära sig mer under resans gång.

Jag letade tex. halft ihjäl mig för att hitta Marie Bugnet eftersom jag sett att blomman är vackrare i formen än Louise Bugnet. Bara för att efter att planterat den upptäcka att den är SUPERTAGGIG och Louise Bugnet knappt har en tagg alls. Gissa vilken jag skulle valt i dag? cool.gif

Men att ta några härdiga friska saker bland dem Kajsa rekommenderade är nog bra. När en del rosor är tråkiga eller man blir less dem är det skönt att ha "de gamla hederliga" att titta på och trösta sig med.
gulmåra
Hej Brittan!

Vilken lycka att ha 40 meter rabatt/häck att fylla med rosor! wub.gif

Men om jag var du så skulle jag inte ha så bråttom med att välja. Passa på att njuta av att du har så mycket plats att fylla på med rosor. Börja med några stycken du faller för efter tips både här och i rosböcker. Besöka Cedergrens i Råå, Fredriksdals trädgård, Flora Linnea för att se rosor i verkligheten. Verklighet och bilder skiljer sig ofta. Alltid bra att se hur rosorna växer. Jag tycker inte att alla rosor behöver vara av samma sort och höjd. Däremot att färgerna harmonierar.
I väntan på alla val av rosor kanske du kan fylla upp med tåliga perenner och/eller gräs om du vill att det ska se färdigt ut snabbt. Kostar ju en del med många rosor...

Skåne, detta land där allt växer som man stoppar i jorden, flirting.gif där skulle jag titta på Austinrosor och Portlandrosor med doft i första hand när du inte vill att de ska bli så höga och även rosor med vackra nypon.

Stiffe
Och, inte minst, prata med Krister (Cedergren). Han vet massor som vi amatörer aldrig kommer i närheten av. yes.gif T ex tillgänglighet & priser på plantor. Vilka rosor som fungerar var, såsom som häckrosor och lokalt (klimatologiskt) i skåne. Det må vara att skåne uppfattas som enhetligt, milt och växtvänligt av upplänningar, men så är det faktiskt inte nödvändigtvis. no.gif
/S
Bassam
Hej
Nästan alla rosor behöver bra sol , om man har bra sol så du kan välja vad som helst.

H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon