Genvägen
16-08-2009, 09:08
Vi bor i Sthlmsområdet och har en hög hasselhäck mot grannen. Den är ett bra insynsskydd, och det gillar vi. Men nu är den lite väl hög, kanske 7-8 meter, och den har ganska kala stammar nertill, så där är det inge vidare insynsskydd.
Vi vill gärna ha den tätare nertill och kapa den på ca 4-5 meter.
Vi vill hellst inte kapa hela, och låta den växa upp igen, eftersom det då blir många år helt utan skydd.
Har ni några tips?
Kan såga av var annan, var tredje 15 cm från marken, och då få grönska nertill? Eller är det för mörkt för att det ska ta sig?
På höjden, om vi vill ha den ca 5 meter, är det bra att kapa den just där, eller ska den kapas på 4 och så får den växa?
Alla tips är välkomna.
takstigen
16-08-2009, 10:45
Om man ska få den tät nertill så måste man nog ta av den ganska lågt kanske en meter från marken
Det är ju så att hassel om den har bra jord växer upp ganska snabbt och är kanske 2 meter inom 2 år igen
Det är vad jag har att komma med men vi får se om det blir fler synpunkter här
Kapa inte den 1 meter från marken, utan ta så långt ner som det bara är möjligt! Det är vid kapstället som det skjuter nytt, och hur snyggt är det 1 meter upp?
Skulle du vilja ta ner den helt lär det inte ta mer än 2-3 år innan du får höjden igen, men bäst är då att spara några savdragare, och det är ju inte så snyggt med glesa grenar som sticker upp lite här och där.
Jag tycker dina förslag verkar bra. Ta var tredje på låg höjd, upprepa varje år (eller ev vartannat) tills du "bytt ut" hela häcken. Du kan kapa den direkt på den höjden du vill ha den. Fortsätt sedan att klippa på den höjden en till två gånger om året (så klipper du bort all skottillväxt).
När du tar bort en gren kommer det att växa upp flera nya. Dels blir häcken tätare, dels kan du om du vill med tiden "skörda" slanor om du till exempel vill fläta staket eller liknande. Jag är lite avundsjuk på dig som har en sån resurs precis utanför dörren....
Lycka till med din uppfräschade hasselhäck.
Järfälla
17-08-2009, 13:41
Känner att jag måste försöka bidra med svar någonstans, inte bara fråga...
Min pappa har infört en ny trend i hans förort, han klipper häcken på en SIDA åt gången. Dvs han beskär utsidan ett år. Låter den växa upp. Sen tar han insidan. Då behåller han insynsskyddet som han fru behöver mot allmänningen då hon solar... Flera andra gör likadant nu. Ser rätt roligt ut, men funkar för exempelvis hassel, häckoxbär, spireor, berberis och annat som är lite tätt och yvigt.
En annan kuriosagrej. Varit på guidning i Visby botaniska. De har slutat med bambu som stöd till sina perenner, då de tycker att de ibland kan se onaturligt ut. De använder istället hasselgrenar, som finns "en masse" på Gotland, och smälter in bättre i planteringarna. Ett schyst tips tycker jag.
Genvägen
02-05-2010, 21:32
Tack för er input.
Vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra. Kapa hela häcken på 15 cm eller spara varannan och ta dessa om två år, när de första kommit upp över 2 meter. Det är ju trixigare att bara kapa varannan när stammarna sitter tätt..
Om vi sparar några stammar så har vi ju hyfsat insynsskydd hela tiden.
Finns det nån risk att häcken dör om man kapar alla?
Är det smartare att försöka spara varannan även om det är svårare?
Nån sa att det bästa var att klippa ner häcken så här hårt i mars. Är det riskabelt att göra det nu i maj när löven börjat komma?
Tacksam för alla tips. Vi vill ju att häcken ska växa upp snabbt och bli tät och fin.
Huggorm
02-05-2010, 22:07
CITAT (Genvägen @ 02-05-2010, 22:32)

Tack för er input.
Vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra. Kapa hela häcken på 15 cm eller spara varannan och ta dessa om två år, när de första kommit upp över 2 meter. Det är ju trixigare att bara kapa varannan när stammarna sitter tätt..
Om vi sparar några stammar så har vi ju hyfsat insynsskydd hela tiden.
Finns det nån risk att häcken dör om man kapar alla?
Är det smartare att försöka spara varannan även om det är svårare?
Nån sa att det bästa var att klippa ner häcken så här hårt i mars. Är det riskabelt att göra det nu i maj när löven börjat komma?
Tacksam för alla tips. Vi vill ju att häcken ska växa upp snabbt och bli tät och fin.
Det är åtminstone dumt att ta hela när den lagt en massa energi på att skapa löv. Hassel är visserligen ganska tålig, men man vet aldrig hur mycket kraft den har kvar
mamamaggan
03-05-2010, 00:04
Min erfarenhet av hassel är att den skjuter rotskott precis som syrén. Vi har en hasselhäck vid sommarstugan och där kommer det rotskott när vi har sågat av grenar ända nere vid marknivå.
Syrénhäcken har vi föryngrat , och fått tätare , genom att såga bort några grenar per år . Man behöver ju inte såga ner varannan på en gång .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.