Anna-Karin Lundberg
16-08-2009, 14:14
Nu har jag just beskurit lite i min högvuxna rönn. Vet inte om tiden är den rätta, men jag tog bara de högsta skotten och lite på sidorna som är i vägen. Jag fick låna min pappas smarta sekatör på en lång pinne, med snöre att dra i för att klippa av grenen. Den var väldigt praktisk och lättanvänd. Men rönnen är hög så för att nå fick jag klättra upp i trädet. Inte så lätt eftersom jag fått ryggkott efter för mycket slitande med grenar och ris från två nedsågade björkar, men jag ville fixa det där, det var inte så mycket som behövde tas bort. Det var lite trassligt med den långa linan till sekatören när jag klättrade inne i rönnens krona. Och skaftet var ganska långt, det fastnade och hakade i bland grenarna, men fint blev det. När jag var klar och lyckats ta mig ned försökte jag få ned sekatören. Den hade jag hängt på en gren för att få händerna fria när jag klättrade. Jag fick rycka och lirka för att få ned sekatören och då släpper skaftet! Jag inser förvåntat att jag står på marken och håller i skaftet, men sekatören är kvar där uppe! Hur gick det till?
Generat ser jag att det är teleskopskaft på sekatören!!! Det var ju därför linan var så lång! Sekatörens skaft gick att göra jättelångt om man bara vred lite på skaftet och drog ut det till lagom längd. Smart va?
Anna-Karin
stennie
17-08-2009, 12:28

....men nu vet du i alla fall till nästa gång!
Chamomille
17-08-2009, 12:31
Ja, jösses så finurliga grejor de tillverkar nu för tiden
Gudrun i Göteborg
17-08-2009, 16:05
En sån där skulle jag behöva
Tur jag inte är ensam att inte fixa teknikens under alla gånger.
Jag har varit med om något liknande då det gäller städgrejer.
Jag köpe en ny mopp till golvet. Jag irriterade mig på att det var så kort skaft...........jag fick ju gå böjd..
Jag sa till gubben....men visst är det kort skaft på moppen........det är teleskopskaft sa han.
Utan min sekatör med teleskopskaft skulle jag inte kunna klippa många träd.Köpte den för 99:-kr på Landmännen för några år sedan,himla bra grej,det finns en såg till den med men den vet jag inte hur jag ska montera på men kommer väl på det så småningom.
Överbölingen
18-08-2009, 22:48
Jag nyttjar svärfars trädsekatör. Men det krävs ett långt skaft att sätta fast den på. Den är bättre än någon annan sekatör vi haft. Problemet är bara att hitta den varje gång den skall användas!!!
CITAT (Överbölingen @ 18-08-2009, 23:48)

Jag nyttjar svärfars trädsekatör. Men det krävs ett långt skaft att sätta fast den på. Den är bättre än någon annan sekatör vi haft. Problemet är bara att hitta den varje gång den skall användas!!!

Min sitter fast på ett teleskopskaft,sekatören är kanonbra,sylvass och lätt att använda.Jag drar i ett snöre och vips är grenen av.jag klippte lite i mitt äppelträd för att får mer sol i växthuset.Klart man får ställer den så man hitta när man ska använder den,ibland får man leta lite men jag har en fast plats där den ska stå.