|
Trädgårdsfredag börjar med en ny säsong nu på fredag den 21 augusti 2009 med Pernilla Månsson Colt och trädgårdsmästaren Gustav Mandelmann. Jag ser fram emot en ny omgång med denna mysiga Mandelmann.
blomkronan
16-08-2009, 15:42
 Yes... det programmet gillade jag och det var ju Mandelmann som fixa det! Vilken skön människa. I första programmet tänkte jag först... VAD är detta!!!  Men ju mer jag såg ju mer gilla jag det Ser fram emot en ny säsong
DykUnderYtan
16-08-2009, 18:22
Jaa!! Bästa trädgårdsprogrammet sedan gröna rum. Me like!  /Mia http://miashem.blogspot.com/
Aqvakul
16-08-2009, 18:27
Härligt!
Ropentjakke
16-08-2009, 18:39
Hej på er! Någon som har tips på hur man planterar hallonbuskar? Vad behöver de? Var trivs de? Tips på någon trevlig sort?
Irene_L
16-08-2009, 18:47
Jag såg också att det skulle börja igen. Det hade jag ingen aning om...vilken härlig överraskning! Jag gillar det programmet!
Äntligen............programmet med engelska trädgårdar som vill komma med i gula boken har jag tröttnat på,titta inte längre på det programmet.Visserligen handlar det mest om grönsaker hos Mandelmans med matlagning dessutom,men ett bra program ändå.
Paeonia Lactiflora
17-08-2009, 22:42
Mest fascinerad av att Mandelmann knaprar i sig av det mesta han hittar ute i naturen! Brukar slå vad med en kompis varje fredag om vilket ogräs som kommer att hamna i grytorna den dagen  ! Men jag håller med, det är bättre än programmet om de engelska trädgårdarna där man hela tiden tänker snygg växt fel zon...
Mandelmann är ju en så mysig och entusiastisk person. Bara han gör ju hela programmet sevärt.
Aqvakul
20-08-2009, 10:15
CITAT (Alba @ 20-08-2009, 10:12)  Mandelmann är ju en så mysig och entusiastisk person. Bara han gör ju hela programmet sevärt. och Pernilla och Tarek kompletterar honom så bra...
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2009, 11:15)  och Pernilla och Tarek kompletterar honom så bra... Det håller jag verkligen med om. Pernilla och Tarek är också ett radarpar. De verkar ha så roligt tillsammans.
Underbar programserie. Den har allt. Jag kan inte glömma avsnittet där frun la ut den klippta fårullen i en stor rabatt för att kväva ogräs och Pernilla tog av sig på fötterna och trampade omkring barfota i den mjuka ullen! Åhhh om man hade fått vara med och känna ullen under fötterna!
Piccante
20-08-2009, 15:10
Jag tycker programmet är pinsamt fånigt. Mandelmannen verkar ha massa flummiga atroposofi-idéer för sig och verkar mest knepig. Sen är det väldigt mycket pladder och matlagning i programmet. Har de egentligen någon gång pratat om odling och visat växter?
Engelska trädgårdar gillar jag däremot skarpt! Får alltid nya idéer där om planering och landscaping.
Alexander-VG-zon3
20-08-2009, 16:14
tycker inte heller det är någon höjdare det programmet, lär mig inget på det och tramsar mest runder.
hade varit roligt om man fick veta mer om växter och mer om odling än va det nu.
engelskaträdgårdar tycker jag däremot är bra, roligt att se folks olika trädgårdar och vad man kan skapa i ett annat klimat. får mycket inspiration.
Aqvakul
20-08-2009, 16:34
Det är ju intressant att vi tycker olika. Jag tycker nog att det finns en hel del frön av kunskap i Trädgårdsfredag. Men det härligaste är själva känslan och entusiasmen. Är det inte det som är kärnan i trädgårdsintresset, inte bara en massa kunskap.
Piccante
20-08-2009, 16:43
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2009, 17:34)  Det är ju intressant att vi tycker olika. Jag tycker nog att det finns en hel del frön av kunskap i Trädgårdsfredag. Men det härligaste är själva känslan och entusiasmen. Är det inte det som är kärnan i trädgårdsintresset, inte bara en massa kunskap. Fast jag tycker om att lära mig saker. Entusiastisk kan jag vara själv det finns ingen brist på den varan
Aqvakul
20-08-2009, 17:04
CITAT (Markus_H @ 20-08-2009, 17:43)  Fast jag tycker om att lära mig saker. Entusiastisk kan jag vara själv det finns ingen brist på den varan  Jag är en extremt nyfiken person som alltid jagar ny kunskap. Man kan dock lära sig olika saker och på olika sätt - programmen om engelska visningsträdgårdar lär jag mig inte ett smack om och dessutom delar jag inte deras tankar om att det är så viktigt att visa upp sin trädgård.
Piccante
20-08-2009, 17:28
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2009, 18:04)  Jag är en extremt nyfiken person som alltid jagar ny kunskap. Man kan dock lära sig olika saker och på olika sätt - programmen om engelska visningsträdgårdar lär jag mig inte ett smack om och dessutom delar jag inte deras tankar om att det är så viktigt att visa upp sin trädgård. Jag tycker precis tvärt om! Jag är imponerad va hur de lyckas bygga upp landskap i sina trädgårdar, utnyttja naturliga former som kullar, backar och diken och hur de skapar bättre mikroklimat i sina trädgårdar med hjälp av murar, sten och vatten. Jag blir inspirerad av det. Likaså Jamie Durie´s Australiensiska trädgårdar på TV4+ är ju jättekul. Däremot den där tjommen som trampar runt i ett potatisland klädd som en Amish-bonde och visar hur man sätter potatis ger mig inget. Däremot gillar jag kocken Tarek.
Gudrun i Göteborg
20-08-2009, 17:29
Har inte sett Trädgårdsfredag alls men skall boka in soffan o fjärrkontrollen i morgon.
Piccante
21-08-2009, 21:34
Idag lärde vi oss att man inte ska plantera träd under vattenytan i dammar  nä dagens program gav inga bestående intryck tyvärr.
Österläge
21-08-2009, 21:36
CITAT (Markus_H @ 21-08-2009, 22:34)  Idag lärde vi oss att man inte ska plantera träd under vattenytan i dammar  nä dagens program gav inga bestående intryck tyvärr. Haha, ja det var roligt... Jag bryr mig inte om det men undrar hur många som stör sig på att han svor så mycket? Det var först gången jag såg det och jag vet inte om jag lärde mig nåt särskilt men jag tycker det var kul ändå, alltid mysigt att se när de pysslar i trädgården. Ungefär samma som Engelska trädgårdar, jag ser det mer som inspiration och trevligt än förväntar mig att lära mig så mycket...
Piccante
21-08-2009, 21:59
CITAT (Österläge @ 21-08-2009, 22:36)  Haha, ja det var roligt... Jag bryr mig inte om det men undrar hur många som stör sig på att han svor så mycket? Det var först gången jag såg det och jag vet inte om jag lärde mig nåt särskilt men jag tycker det var kul ändå, alltid mysigt att se när de pysslar i trädgården. Ungefär samma som Engelska trädgårdar, jag ser det mer som inspiration och trevligt än förväntar mig att lära mig så mycket... Jag tror han svor 5 gånger innan han fick på sig stövlarna och vadade ut i dammen? Jag brukar inte reagera på det så mycket men idag hade han ett ganska torftigt språk och sade egentligen inte mycket.
Tycker trädgårdsfredag e mysigt. Visst e Mandelmann lite spiciell men inget fel i det. Det australiensiska trädgårdsprogrammet e super det med.
Ser hellre på "Gardeners world" på BBC, fast igår var det inställt p.g.a. friidrotten. Engelska program är mer inspirerande, även om zonen är fel, men man får ändå mycket tips och idéer och framför allt utmaningar ;-).
Irene_L
22-08-2009, 08:38
Ja vilken tur att det finns olika program för olika smakinriktningar. Jag gillar trädgårdsfredag jättemycket. Det har en sååå trevlig stämning som gör mig så glad!! Det australiska programmet gillar jag inte alls. Det ju härligt att vi kan välja att se det vi gillar!
CITAT (Irene_L @ 22-08-2009, 09:38)  Ja vilken tur att det finns olika program för olika smakinriktningar. Jag gillar trädgårdsfredag jättemycket. Det har en sååå trevlig stämning som gör mig så glad!! Det australiska programmet gillar jag inte alls. Det ju härligt att vi kan välja att se det vi gillar! Australienskt? Vilket är det som är från Australien? Inte Gardeners World i alla fall, för de visar en massa från bl.a. RHS trädgårdar och så har de skapat en "studio" utomhus för de olika sakerna de odlar. Visar tips på hur man kan bygga såbäddar, klätterstöd etc... Men visst är det bra att det finns olika program!
Irene_L
22-08-2009, 17:02
CITAT (ABCiV @ 22-08-2009, 13:17)  Australienskt? Vilket är det som är från Australien? Inte Gardeners World i alla fall, för de visar en massa från bl.a. RHS trädgårdar och så har de skapat en "studio" utomhus för de olika sakerna de odlar. Visar tips på hur man kan bygga såbäddar, klätterstöd etc...
Men visst är det bra att det finns olika program! Det programmet som jag inte gillar heter Jamie Duries trädgårdstävling på tv 4+
Meriona
22-08-2009, 18:07
Det programmet gillar inte jag heller Irene, det är helt ointressant helt enkelt. Men jag gillade inte gårdagens Trädgårdsfredag heller, jag tyckte inte att det kom med några nyheter direkt, det var mer bara nonsens-TV i min smak. Lika ointressant som Supermodel eller liknande.
Christina i Småland
22-08-2009, 21:21
CITAT (ABCiV @ 22-08-2009, 08:53)  Ser hellre på "Gardeners world" på BBC, fast igår var det inställt p.g.a. friidrotten. Engelska program är mer inspirerande, även om zonen är fel, men man får ändå mycket tips och idéer och framför allt utmaningar ;-). Var hittar man detta program? Sedan BBC Prime försvann ur Canal Digitals utbud har jag inte hittat ett enda trädgårdsprogram från BBC. Gillar också 'Gardeners World' och även 'How to be a gardener'. Trädgårdsfredag missade jag den här gången, men det går ju i repris flera gånger.
Aqvakul
23-08-2009, 17:42
CITAT (Markus_H @ 21-08-2009, 22:34)  Idag lärde vi oss att man inte ska plantera träd under vattenytan i dammar  nä dagens program gav inga bestående intryck tyvärr. Inte? Jag tror inte du glömmer den planteringen i brrådrasket... (medger att GM försprallade sig mer än någonsin...)
Jag såg reprisen av Trädgårdsfredag igår. Hm.......jag hoppas det blir bättre nästa gång.
CITAT (Christina i Småland @ 22-08-2009, 22:21)  Var hittar man detta program? Sedan BBC Prime försvann ur Canal Digitals utbud har jag inte hittat ett enda trädgårdsprogram från BBC. Gillar också 'Gardeners World' och även 'How to be a gardener'. Trädgårdsfredag missade jag den här gången, men det går ju i repris flera gånger. Man abonnerar på en tjänst direkt av BBC. Det är gubben min som fixat, han ser ju Formel 1 därifrån och då upptäckte jag ju att det fanns en massa andra trevliga program.
Malin_MeL
24-08-2009, 13:50
Jag gillar trädgårdsfredag, och det passar min kunskapsnivå bra. jag lär mig en del, men det beror säkert på att jag inte kan så mycket. Det är ju inget utbildningsprogram utan går ju på prime time på fredagkväll, så det äv väl främst tänkt som ett underhållningsprogram. Mysig är han, mandelmann, men jag hade blivit tokig på en så sävlig person i för stora sjok.
En gång gick det på nån uddakanal en repris på ett väldigt trevlig trädgårdsprogram. Det var en Dansk kvinna som hade det. Det handlade mycket om örter och om förökning av växter. tyvärr gick det med eftersläpning så jag såg vårprogrammen på sommaren. så man fick ju inte så mycket matnyttiga tips för stunden direkt.
CITAT (ABCiV @ 22-08-2009, 08:53)  Ser hellre på "Gardeners world" på BBC, fast igår var det inställt p.g.a. friidrotten. Engelska program är mer inspirerande, även om zonen är fel, men man får ändå mycket tips och idéer och framför allt utmaningar ;-). På vilken kanal har du hittat Gardeners world ? Har verkligen saknat det programmet. Började se det för flera år sen, men efter BBC's alla ommöbleringar och nystartade kanaler har jag inte sett det. Snälla, VAR? CITAT (ABCiV @ 24-08-2009, 14:22)  Man abonnerar på en tjänst direkt av BBC. Det är gubben min som fixat, han ser ju Formel 1 därifrån och då upptäckte jag ju att det fanns en massa andra trevliga program. Men HUR? Och VILKEN av BBC's kanaler? Jag har alla deras kanaler redan men inte har någon av dem Gardeners world.
blomkronan
25-08-2009, 01:02
CITAT (embees @ 24-08-2009, 14:58)  På vilken kanal har du hittat Gardeners world ? Har verkligen saknat det programmet. Började se det för flera år sen, men efter BBC's alla ommöbleringar och nystartade kanaler har jag inte sett det.
Snälla, VAR? Men HUR? Och VILKEN av BBC's kanaler? Jag har alla deras kanaler redan men inte har någon av dem Gardeners world. Här är det en till som undrar...
Skruttis
25-08-2009, 06:28
Googlad lite och hittade detta. Gardeners worldI höger kant står denna text: Next on 2009, Episode 15
BBC Two 19:30 28 Aug 2009
Kan det vara det här ni är ute efter? Alltså BBC Two ?
CITAT (Skruttis @ 25-08-2009, 07:28)  Googlad lite och hittade detta. Gardeners worldI höger kant står denna text: Next on 2009, Episode 15
BBC Two 19:30 28 Aug 2009
Kan det vara det här ni är ute efter? Alltså BBC Two ? Jaha? Och vad hjälper det? För den infon hade jag redan. Nä, jag vill veta hur jag får in den kanalen i mitt andra kanalutbud. Canaldigital har den INTE. HUR! Det är frågan! Jag läser i ett tidigare inlägg att man abonnerar på kanalen. Men jag hittar inte den infon på BBC's websida.
CITAT (embees @ 27-08-2009, 11:04)  Jaha? Och vad hjälper det? För den infon hade jag redan.
Nä, jag vill veta hur jag får in den kanalen i mitt andra kanalutbud. Canaldigital har den INTE.
HUR! Det är frågan! Jag läser i ett tidigare inlägg att man abonnerar på kanalen. Men jag hittar inte den infon på BBC's websida. Är det inte så att du kan abonnera genom en anna "kanal" tex Canaldigital eller Boxer eller ComHem. Det är nog där du ska kolla om den finns med som extra tillägg att betala för.
Skruttis
27-08-2009, 12:01
CITAT (embees @ 27-08-2009, 11:04)  Jaha? Och vad hjälper det? För den infon hade jag redan.
Nä, jag vill veta hur jag får in den kanalen i mitt andra kanalutbud. Canaldigital har den INTE.
HUR! Det är frågan! Jag läser i ett tidigare inlägg att man abonnerar på kanalen. Men jag hittar inte den infon på BBC's websida. Jaså du, den informationen hade du redan? I ditt tidigare inlägg skrev du både: "På vilken kanal har du hittat Gardeners world ?" samt meningen : "Och VILKEN av BBC's kanaler?" Varför i hela friden frågar du då om något du redan vet?
Christina i Småland
30-08-2009, 19:45
Jag har hittat en site där man kan abonnera på BBC:s kanaler. Länk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|