Hej!
Jag är nybörjare. Behöver råd i denna trädgårdsdjungel!
Det är som så att jag nu precis fått en planteringslåda (exakta mått minns jag inte, men "mellanstor" kan man väl kalla den), från början var det tänkt att den skulle ha levererats för flera månader sedan men ja av olika skäl har den dykt upp först nu, när hösten snart är här!
Vad finns det för saker jag kan stoppa ner i den nu? Vad finns det för saker som kan tänkas vilja övervintra?
Det är tänkt att den ska innehålla prydnadsväxter, en och annan mindre buske av något slag samt blommor i blandade storlekar. Väldigt tacksam för tips!!!
officinalis
16-08-2009, 19:51
Höstsådd av tvååriga växter kanske? Fingerborgsblomma är ett förslag
blomkronan
16-08-2009, 20:34
Jag förstår inte riktigt vad du menar med planteringslåda. Är det för utomhusbruk eller inomhusbruk?
Kan du visa med bild? Är det som en lastpallskrage...
Åh, det är en utomhuslåda! Nu har det blivit för mörkt för att fotografera den...
Men tja den mäter ca 3x1m, 30 cm djup.
Ge mig gärna fler tips på höstsådd!
blomkronan
18-08-2009, 20:42
Hej Piri
Glömde fråga vilken zon du bor i... men det är nog ändå försent att så något nu, så här dax på året, men det finns salladsorter som tål lite kyla och kanske att du kan hinna sätta lite rädisor om du bor i zon 1. Problemet blir bara att få tag på fröna... butikerna har skickat tillbaka fröna till leverantörerna.
Men du har ju allt som behöver vinterkylan för att gro till våren. och där finns det ju mycket att välja på... massor med perenna växter sätter sina frön nu dom kan du plocka en torr dag, har det regnat så är det inte så bra att plocka. Luktärt, vallmo, Akleja, stockroser, blåklocka, äpple, päron, nypon, Japanslyckta, lavendel, lupin, pense, vitlök, gullök, purjolök listan kan bli lång...
Fråga vänner och grannar om du får norpa lite frön... tips är om du lägger fiberduk över sådden så inte fåglar kommer åt att äta upp fröna för dig.
Överbölingen
19-08-2009, 08:36
Förutsätter att den är en rabattliknande låda?
Höst/vinter: En/gran, Höga vissnade grästuvor, vresrosnyponkvistar och som lite färg köpt ljung. Kanske någon grånad tallgren som sticker upp mitt i smeten. Meterhög och minst 7cm tjock.
Vår: Lökar in legio. Så annueller för olikablomning och höjd för blomning under
Sommar och sensommar: Se ovan! Alternativt perenner. Behåll gärna tallgrenen.
Plantera med tanke på vilka riktningar lådan skall ses ifrån. Lågt framför högt men tänk på om du vill ha den symetrisk eller högre åt något håll för att matcha det som finns runt om.
För övrigt kan man ju ha mycket grönt där som till hösten ger färg.
Så tänker jag i de djupa "Djupa skogarna".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.