Ropentjakke
Under semestern hade jag pelargoner stående i ett ganska mörkt rum för att de inte skulle torka ut och för att underlätta för min snälla granne som vattnade. Pelargonerna ser nu väldigt lustiga ut med långa glesa grenar. Nya blad kommer lite här och var, fram för allt ganska ganska långt ner. Min tanke är att jag skulle vilja frisera dem lite. Brukar de klara av att man klipper ner dem ganska hårt även på sommaren?
Pius
CITAT (Ropentjakke @ 16-08-2009, 16:50) *
Under semestern hade jag pelargoner stående i ett ganska mörkt rum för att de inte skulle torka ut och för att underlätta för min snälla granne som vattnade. Pelargonerna ser nu väldigt lustiga ut med långa glesa grenar. Nya blad kommer lite här och var, fram för allt ganska ganska långt ner. Min tanke är att jag skulle vilja frisera dem lite. Brukar de klara av att man klipper ner dem ganska hårt även på sommaren?

Ja visst gör de det, fram med saxen bara och sätt sticklingar av det avklippta.

Pius
Maggan H
Är det bara stammen man tar sticklingar på eller kan man även ta de tunnare grenarna?
Ropentjakke
Hur gör man när man sätter sticklingar? unsure.gif
Sommartorparn
Men...vänta...

Två saker:
För det första, om du klipper alla skotten nu så lär du knappast få några fler blommor denna säsongen. Att klippa någon gren som sticker ut är ok, men jag skulle inte klippa alla grenarna. Hellre då en ranglig pelargon med blommor.

För det andra, så har jag sällan lyckats få pelargonskott att rota sig på hösten. Rotningsförmågan är helt enkelt mindre än på våren/sommaren. Men det är alltid värt att försöka.

Sticklingar tar du av de lite tjockare delarna och sätter i vanlig krukjord som du håller lagom fuktig, så bildas det rötter. Det går också att ha i vattenglas innan tills man ser att det är rötter, men dom ska ju ändå i kruka, så vattenglaset är egentligen en onödig omväg.

Lycka till! smile.gif
Meriona
Jag har inte mer problem att sätta sticklingar nu än på våren, men de vill ha värme, gärna underifrån om det är möjligt. Sätter i såjord och håller fuktigt. Tjockare delar håller jag inte riktigt med om, det brukar var de späda skotten som ännu ej blommat som brukar vara lättare att rota. Men allting går. Även bladsticklingar funkar, men det tar en evig tid, så oftast har jag gett upp pga platsbrist.

Ropentjakke
Mera stickling frågor.. g.gif Vill de stå soligt eller mörkt eller mittemellan... Varmt eller svalt??

Tack för era svar!
Meriona
Ljust men inte soligt, varmt, helst med undervärme. En liten plastpåse över tycker många är bra (jag har det aldrig) men ta bort den ibland så att det inte möglar.

Lycka Till!
Anki på Öland
Mitt bästa ställe att rota sticklingarna på är ovanpå min akvarieramp. Lagom varmt smile.gif
Anki
Pius
Mina rotar sig bäst i växthuset men t o m utomhus har en pinne jag stack ner i en kruka fått rötter bara på nån vecka.

Pius
Meriona
CITAT (Pius @ 19-08-2009, 16:11) *
Mina rotar sig bäst i växthuset men t o m utomhus har en pinne jag stack ner i en kruka fått rötter bara på nån vecka.

Pius

Makalöst! tummenupp.gif Fuskigt.... -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon