|
cinacarina
06-11-2003, 07:36
Nu har äntligen programmet kommit. Jag satt hela kvällen igår och lekte. Jättekul!! Men det krävs nog lite läsning innan man förstår alla delar.
Vad tycker ni??
/Cina
Jag hade lovat mig själv att inte öppna paketet förrän tidigast till helgen — skall dessutom vara ledig mycket nästa vecka. Trots att jag satt på händerna öppnade de ändå paketet "för att titta lite", dock vägrade jag att låta dem installera programmet. Läste alltså igenom manualen och jag är så sugen så jag tror jag dör!! Vi som jobbar dagligen med grafikprogram har troligtvit ett försprång före andra som inte gör det. Alltså extrabra att kunna dela ut/få tips här på forumet!! Är det inte lördag morgon snart! Inte ens julafton när jag var barn var så här svårt.
Ja, kul! Jag satt några timmar igår. Dessvärre fastnade jag direkt i att försöka hitta en fungerande lösning för det första steget, att importera min redan gjorda ritning och använda den i botten på planen. Tog några timmar att inse att jag nog får acceptera att importerade bilder läggs ovanpå placerade objekt.... hmmm, om nån kommer på hur man löser det är jag tacksam för tips.
Som Ewa jobbar jag med grafikprogram dagligen, men är inte helt säker på att det underlättar här, verkar som om man valt en hel del icke standardiserade lösningar - saker funkar helt enkelt inte som jag är van vid, eller inte alls. Har hittat flera buggar och det verkar inte särskilt stabilt. Kort sagt, man får nog vad man betalar för här - och med ett pris som motsvarar ett dataspel kan man knappast begära mer. Kommer nog att ha en hel del roliga timmar med det i allafall.
Gunilla
CITAT (nilla @ 06-11-2003, 09:53) Som Ewa jobbar jag med grafikprogram dagligen, men är inte helt säker på att det underlättar här, verkar som om man valt en hel del icke standardiserade lösningar - saker funkar helt enkelt inte som jag är van vid, eller inte alls. Har hittat flera buggar och det verkar inte särskilt stabilt. Kort sagt, man får nog vad man betalar för här - och med ett pris som motsvarar ett dataspel kan man knappast begära mer. Kommer nog att ha en hel del roliga timmar med det i allafall. Nu gick solen i moln! Buggar gillar jag bara när jag gör det själv på dansgolvet!!! Nåja, jag återkommer med rapport när jag lekt en stund, i värsta fall får jag väl se det som en kul leksak.
CITAT (Ewa L @ 06-11-2003, 10:21) Nu gick solen i moln!  Oj! Det var inte meningen att ta udden av andras entusiasm Jag har förmodligen funderat lite för mycket över vad jag skulle vilja ha av ett sånt här program för att kunna jubla fullt ut. Förmodligen vänjer man sej efter ett tag och eftersom vi är många som börjar med det samtidigt kan vi nog tillsammans hitta smarta "kringlösningar" för bristande funktioner- det brukar man ju göra! Har hitta några som jag kan dela med mej av ifall andra stöter på samma saker. Gunilla
CITAT (nilla @ 06-11-2003, 10:43) CITAT (Ewa L @ 06-11-2003, 10:21) Nu gick solen i moln!  :huh: Oj! Det var inte meningen att ta udden av andras entusiasm  Ingen fara Gunilla! Som du ser gick jag tillbaka till glada smilies i slutet!! Tillsammans kommer vi alla att bli proffs på programmet, det är jag säker på.
Lilla julafton kändes som en mild bris i mitt liv när jag öppnade posten och fann programmet.. Jag slet upp förpackningen och sprang till PCn... hann snabbläsa manualen 2 gånger innan programmet väl var installerat. Klickade frenetiskt runt och kliade mig i huvudet och fnissade högt över min glädje.. En viss frustration utbröt förvisso då jag inte fattade något.. hittade inte till växtlexikonet ... efter att klickhysterin lagt sig .. ca 20 minuter senare.. återgick jag till manualen. Den behövs nog läsas många gånger... Resulterade i att jag skapade den första "planen" och skapade ett nytt hus (mitt eget..) när jag fyllt i alla parametrar (längd, material etc) klickade jag på OK.. men huset var försvunnet.. hmmm.. undrar vad som hände.. Börja om från början... klickande övergick i frågesport.. 20 rätt och 10 fel... Helt plötsligt fick jag en längtan efter att kunna gå en liten kurs hos Rosenholm för att komma igång och förstå den ev. logiken.. Min kära gubbe beklagade sig lite över grafiken.. han tyckte den var lite oldfashion.. möjligt med tanke på andra "pc-spel" och häftig grafik. Men för mig spelar det inte så stor roll just nu.. Rosenholm får väl fila på en bättre version till nästa jul??!!... Hur som helst - utan att ha lyckats skapa något, mest bara förvirring bland alla klickbara knappar - är jag mer än nöjd. Jag är nog en större begränsning än programmet... än så länge... Månne detta bli årets julklapp!!!!
Jag tycker att detta program borde få ett eget forum här på Odla.nu - så vi kan utbyta erfarenheter... !!!! Vad tycker ni andra?
Ingrid på Västkusten
06-11-2003, 14:50
Nej tack, buttersmurfen här :-) fast utan att vilja lägga hämsko på andras glädje över programmet.
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-11-2003, 14:50) Nej tack, buttersmurfen här :-) fast utan att vilja lägga hämsko på andras glädje över programmet.
Hälsar Ingrid Var inte ledsen, det dyker nog upp något för Mac också!
Lite besviken är jag nog... hade väntat mej mer av detta program - eller så behöver jag mer tid att få kläm på detta.  Tycker att det är väldigt likt SPCS-Trädgårdsguide2 förutom 3D då. men jag saknar en del värdefulla funktioner - eller så har jag inte hittat dem ännu.  Jag är förmodligen lite för snabb i mitt omdömme... återkommer senare... Någon egen avdelning tycker jag däremot inte att vi behöver till detta (ännu), vi har ju Småprat, där kan vi väl ställa frågor som dyker upp, till varann.
Programmakarna kommer att lägga upp något på deras egen sida så det fixade sig och jag blir säkert nöjd. Har nu suttit i 5-6 timmar ikväll (natt) och skapat mig en plan med hus, garaget och träd, buskar och häck. Belysning på huset verkar bli en utmaning.. Helt klart är att man får mer koll med intensivt arbete.. Tyckte det var klurigt att förstå vad som hände när man valde egenskaper med högerklick.. tog ett tag innan jag såg att bilden förändrades till vänster och att jag därefter kunde ändra egenskaper.. man är nog lite Microsoft-bränd och väntar på att det ska funka likadant.. Tror mig också kommit på hemligheten med hur växtlexikonet funkar, vad som händer med flikarna när man klickar etc.. och hur man får med sig växten in i planen. Synd att storlekarna är låsta i förhållande till procenten.. Min riktiga perukbuske är t.ex betydligt högre än bred.. (dålig med sekatören..). Fnissade lite åt torkvindan som upptar en hel debatt i odla.nu.. nåväl - jag har en och den har fått plats bakom huset. Saknar torvblock.. något som är vanligt i England.. lite förvånande att det inte finns med från originalet.. Tog en stenmur först, valde bort och tog istället något lågt trästaket.. även här är måtten lite svåra eftersom torvblocken endast sticker upp någon decimeter.. medans minsta höjd var 0,4 för muren.. Hur som helst - allt kan som vanligt bli bättre - menJ AG ÄR KALASNÖJD!!!
Så skulle det äntligen bli julafton för mig, men tomten kom inte! Lögn i h-e att få upp programmet. Hela installationen är OK, startar om datorn etc. Klickar på ikonen och får bara en massa felmeddelanden. BUÄHHH!! Jag som skulle vara ledig i veckan för att leka! Har förstås felanmält, men vet hur lång tid dyl. brukar ta.
CITAT (Ewa L @ 09-11-2003, 19:38) Jag som skulle vara ledig i veckan för att leka! Har förstås felanmält, men vet hur lång tid dyl. brukar ta. Nää, vad trist! Dom har varit väldigt snabba på respons hittills, mycket bra support faktiskt- så det kanske reder upp sej så du kan komma igång. Håller tummarna! Gunilla
Skulle vara kul att höra om någon använt sig av de stora amerikanska eller brittiska trädgårdsprogramen. Hur står sig denna svenska upplaga i jämförelse? Vad skiljer dem åt? Är det SPCS gamla program de har vidarutvecklat eller har de snickrat ihop något eget nytt?
Ingrid på Västkusten
10-11-2003, 13:33
3D Garden Composer är amerikanskt firån början.
Kolla på www.google.com för att läsa mer på deras amerikanska websida.
Själv undrar jag vilka program de använder i tex TVprogrammen när de designar och visar trädgård.
Hälsar Ingrid
CITAT (scotch @ 10-11-2003, 12:42) Är det SPCS gamla program de har vidarutvecklat eller har de snickrat ihop något eget nytt? Rosenholm trädgårdsdesigner är inte något nytt program. Det är en vidareutveckling av SPCS Trädgårdsguide. Men det finns även likheter med "systerprodukten" Garden Composer.
CITAT (Betty @ 10-11-2003, 13:48) CITAT (scotch @ 10-11-2003, 12:42) Är det SPCS gamla program de har vidarutvecklat eller har de snickrat ihop något eget nytt? Rosenholm trädgårdsdesigner är inte något nytt program. Det är en vidareutveckling av SPCS Trädgårdsguide. Men det finns även likheter med "systerprodukten" Garden Composer. Det säger ju allt. SPCS´s programvaror är bannlysta i min dator.
Snabb support från Dan Rosenholm, förslag på filer att installera, vilket jag oxå gjort, men... tung suck!! Får väl putsa fönster eller nå't annat istället. Vad är väl ett trädgårdsprogram, det kan vara trist...
CITAT (Virgo @ 10-11-2003, 15:23) Det säger ju allt. SPCS´s programvaror är bannlysta i min dator. Varför då?
jag köpte ett program därifrån, minns inte vad det heter, men lager , faktuering mm var det. Inte ens de mest elementära sakerna fanns i t.ex faktueringsprogrammet. Efter några samtal med högsta hönset där fick jag returnera programmet och pengarna tillbaka.
Vad trist  , bra att du i alla fall fick returnera programmet till sist. Min enda erfarenhet av SPCS är deras Trädgårdsguide2. Jag fick problem med det vid ett tillfälle, (det visade sig sedan att det bara var jag som inte fattat instruktionen...) när jag mailade dem fick jag trevlig och snabb support trots att de redan hade slutat göra program för "hemmapulare"!
Flippen
15-11-2003, 12:32
Hej allihopa, jag är helt ny här på forumet, blev tipsad om att det pågick en diskussion här, av supporten på Rosenholms trädgårdsdesigner. Ringde dit för att fråga hur man får kaprifolen att bli högre än en meter om man satt den i rabatten istället för på husväggen. För när den sitter där ser det knäppt ut i 3d. Ingen kontakt med marken. Svaret blev att alla klätterväxter måste klistras på husväggen annars blir de inte höga, för om man sätter dem fritt har de ju inte något att klättra på. Så mina klätterväxter som finns runt mina belysningsstolpar kan alltså inte bli höga i 3d visningen. Har någon av er löst det problemet? Jag frågade om det skulle bli något slags användarforum på deras hemsida så att vi kanske kan hjälpa varandra med tips hur man löser olika problem i programmet. Då hänvisade de hit, och här är jag nu. Det verkar vara ett trevligt forum. Ska bara lära mig funktionerna, hoppas detta inlägg blev rätt.
Hej Flippen! Tycker det verkar som om det är ett generellt problem att inte kunna skala växter större än 100%. Mina svartvinbärsbuskar är definitivt större i diameter än fastslagna 150 cm maxmått! Ska försöka jobba runt det genom att hitta en annan buske som passar bättre i storlek - dom ser ändå inget vidare ut i 3d så storleken får bli huvudsaken. Kan du kanske skapa ett stöd för kaprifolen för att få upp den i höjd? Ett väldigt smalt och litet hus kanske? ... eller annars, som sagt prova att ersätta den med en annan växt i rätt höjd. Jag tror att det kan vara väldigt svårt att få en riktigt bra 3drepresentation med det här programmet, man får trixa runt och nöja sej med halvdant. Gunilla
Måste tyvärr säga att jag inte är speciellt nöjd hittills...men har provat för lite för att kunna avge något definitivt omdöme. Men jag hade sådana problem med vissa funktioner att jag tröttnade till slut. Ska prova igen innan jag säger vilka....
Har tillfälligt tröttnat.  Jag är besviken på växternas utseende i 3D visningen. Kunde funnits större likhet med de verkliga växterna.
Att vissa elementära funktioner inte fungerar fullt ut i ett "billigt" SPCS program får man tyvärr räkna med.
 Förut grämde jag mej över att jag inte skickade efter programmet när ni andra gjorde det, men jag kanske ska tänka tvärtom i stället?
Usch vad sur jag blir!  Jag har fått ett knepigt problem... Jag har efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckats rita min trädgård, inkl. hus, bilar, buskar, blommor och allt. Men nu har jag stött på patrull... När jag använder 3D-visualiseraren, (åker omkring i trädgården med en kamera) så ändras bakgrunden hela tiden!!! Det buggar och hackar, ena stunden är marken vit som snö och nästa stund består den av spaljemönster, rosbuskmönster, bildäcksmönster, liljemönster eller något annat mönster av de olika saker som jag lagt in i min trädgårdsplan! Ska det behöva vara så här???  Kan det vara så att programmet inte klarar av att hantera så många olika objekt, eller...? Har någon annan stött på sådana här problem eller är det bara jag?
Prova att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort - det kan vara det som spökar.
Har inte råkat ut för samma sak men jag har inte fyllt upp min plan så mycket.
Gunilla
Har nu uppdaterat drivarna - det hjälpte inte ett dugg... Det är helt klart en bugg i programmet...
Madeleine1
24-11-2003, 21:54
Här har ni en "nöjding" till. Men än så länge har jag ägnat mig åt att bygga hus!!! Vi ska nämligen lägga på en våning på vårt hus under nästa år. Så nu har jag byggt upp huset och kan titta på det 3D. Superhäftigt!! Har även ägnat mig åt att bygga upp hus, garage, gångar osv som det ser ut idag och blev helt fascinerad över hur det "kändes" att trava omkring på tomten. Fascinerande! Det jag än så länge irriterat mig vansinningt på är just storleken på växterna. Att de inte går att få större än 100%. MYCKET BEGRÄNSANDE tycker jag! Skulle dessutom önska att det gick att söka på ord i hjälptexten. Och att hjälptexten utvecklades och gick in mer på detaljer, så man inte behövde testa sig fram hela tiden. Meeeen. I det stora hela är jag helnöjd! Jo, en sak till. När jag skulle installera programmet fick jag ett felmeddelande om att jag inte hade rätt version av Windows installer. Men det visade sig att det fanns två 'install'-filer på CDn. När jag tog den som låg i INSTALL-mappen istället fungerade det alldeles utmärkt. Mysko?!
Irene i Enskede
29-11-2003, 17:06
Jag är INTE nöjd med programmet. Det är svårt att komma igång med. Jag försökte börja med att rita ut storleken på trädgården. Ville sedan lägga in vårt hus. 1,5-plans småhus finns inte. Vi har dessutom en utbyggnad vid hall+trapp. Den får man göra som ett par hus till och lägga bredvid (eller har jag inte hittat hur man gör?). Sedan har jag häckar av lind på två sidor av tomten och en syrenhäck åt gatan. Det verkar inte som programmet tycker att man kan göra häckar av lind eller syren, i alla fall fungerar inte häckverktygen om man har valt syren eller lind. Blomrabatter och sådant har jag inte kommit till ännu. Visserligen behöver jag säkert ägna lite mer tid åt programmet, men jag tycker ändå att det verkar ha en hel del fel.
Hälsningar Irene
Hans i Mälardalen
29-11-2003, 17:17
Jag började med att försöka återskapa min egen trädgård. Det första jag letade efter och som jag tyckte var en självklarhet var ölandstok som inte fanns med. Jag skanar också plank och många vanliga växter!
MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|