blomkronan
Har läst någonstans att det ska finnas en vintergrön klematis... finns det? I texten jag läste det, stod det dock inte vad den hette.

Sen jag har fått en klematis via luften... jag hitta små planter för många år sedan, växte mellan plattorna i gången upp mot huset, jag tog hand om dom och idag har jag en som fyller en vägg lätt om man inte håller efter den.

En del år har jag inte klippt den alls, i våras klippte jag ner den helt lämna 30 cm (för den var så stor) nu ser den ut så här.
[attachment=40577:DSC02613.JPG]

Den blommar inte så mycket i år... men det är väll för jag klippte ner den.
Men dom är ljusblå små klockor. En del med 4 blad och en del med 6 blad?
[attachment=40578:DSC02617.JPG]
[attachment=40579:DSC02618.JPG]
[attachment=40580:DSC02619.JPG]

Vad kan den heta? och vilken klippgrupp tillhör den?
Alexander-VG-zon3
clematis armandii - är städsegrön och får vita doftande blommor, den är dock känslig och bör om man bor kallt tas in för vintern och övervintras frostfritt och ljust. bor man milt och kan ge den ett skyddat läge kan man ha den på friland.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 16-08-2009, 17:49) *
clematis armandii - är städsegrön och får vita doftande blommor, den är dock känslig och bör om man bor kallt tas in för vintern och övervintras frostfritt och ljust. bor man milt och kan ge den ett skyddat läge kan man ha den på friland.

Tack för snabbt svar flaxss, men vad synd, då är det inget för mig sad.gif Jag tänkte ha den som insynsskydd på vintern och blommande på sommaren.
Där jag ville ha den får jag sätta murgröna iallafall då...

Kan någon tipsa om en klematis som tål vind och med det lite kyla, som kan växa framför murgrönan på sommaren och som är lätt att klippa ner sen på hösten (som inte snor in sig i murgrönan för mycket) så murgrönan syns på vintern. Tidigblommning vill jag oxå ha blush.gif
octachoron
Tidig blomning står nog i motsatsförhållande till att klippa ner klematis på hösten.
Tidigblommande klematis blommar ju på fjolårets skott så om man klipper ner den på hösten så går man miste om (den första) blomningen.
Azur
Jag tror din Clematis är en Clematis diversifolia.
blomkronan
CITAT (octachoron @ 16-08-2009, 19:18) *
Tidig blomning står nog i motsatsförhållande till att klippa ner klematis på hösten.
Tidigblommande klematis blommar ju på fjolårets skott så om man klipper ner den på hösten så går man miste om (den första) blomningen.

Nej, va tråkigt sad.gif Vad ska jag då hitta på confused.gif Min tanke var att sätta vintergrön klätterväxt (typ murgröna) för insyn skyddet skull... men bara murgöna på sommaren är ju tråkit då vill man ju ha något som blommar och ha en icke vintergrön skräpig och torr växt på murgrönan på vintern är ju inte heller kul... då vill jag ju att den ska synas wacko.gif Klematis hade jag hoppats på för dom blommar så vackert och länge. Jag får helt enkelt sätta ettåriga klängerväxer på som jag kan riva bort på hösten... och då kan jag iochförsig bytta växt efter humöret varje år giggle.gif

CITAT (Azur @ 16-08-2009, 20:34) *
Jag tror din Clematis är en Clematis diversifolia.

Tror du... när jag goggla på "Clematis diversifolia" var dom flesta storblommiga. Finns det småblommiga och storblommiga i samma grupp?
oliv
Jag tror din blåa klematis är en atragene-klematis, alpina-typ. Klippgrupp 1 (beskärs inte).

Någon frösådd som liknar klematis "Finn".

rolleyes.gif
Finn Klematis

Hej!

Helt säker Sektion Atragene, Sub Sektion Alpina. Klippgrupp 1.

Mvh.
Finn
blomkronan
Visst är min clematis en Alpina "Finn" tummenupp.gif

Tack oliv och Finn klematis.
thanks.gif för svaren nu känns det roligare att ha den kvar... När man vet klippgrupp m.m. Inte visste jag att det kunde bli 4 meter hög... men nu vet jag det smile.gif

Ezereht
Men blomkronana, om du tar en senblommande klematis ur klippgrupp 3 där man klipper ner dem helt på hösten/tidig vår, så blommar dom ju ändå hela "sommaren" och hösten. Bara inte allra tidigast i juni. Det är väl ändå okej? En frösådd ettåring blommar ju inte heller i juni för det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon