anbino
Jag går och plockar sniglar i trädgården. De är inte stora bara ca 1-2 cm stora.
Min fråga är om detta är mördarsniglar?

Har fått många ton jord till tomten och vem vet vad som kan finnas med där i...
Aqvakul
är misstänkt likt unga "mördarsniglar"...
anbino
Har även de sniglar som är mycket ljusare. Inte alls åt det bruna utan mer gråa eller melerade.
Men jag fortsätter att plocka och plocka....

Peztis
Öh, vad är det vita för något? Snö?

Spansk skogssnigel (sk mördarsniglar) kan inte vid blotta åsynen skiljas från vanliga skogssniglar utan endast vid en dessikering enligt proffsen.

Vad som däremot skiljer dem åt är att vanlig skogssnigel är oftast ensamma medan de spanska kommer i flertal.

har du köpt jorden så skulle jga definitivt reklamera (och begära skadestånd?) om de spanska skogssniglarna inte har funnits hos dig eller dina grannar tidigare.
CillaM
Vad för sniglar det är vet jag inte men det ser verkligen inte ut som spansk skogsnigel!
Brittan
Hittade likadana sniglar i min köksträdgård i går, har samma fundering om det kan vara mördarsnigel. Har tidigare varit förskonad från detta gissel. Köpte jord i säckar i våras, men om det varit ägg med där borde det inte ha visat sig tidigare ??? Är det någon som har provat Nemaslug ?? och funkar det på andra sniglar också ? har väldigt många "vanliga" trädgårdssniglar. En annan fundering är att eftersom Nemaslug är parasitmaskar överförs de inte till människan när vi äter av det som odlats ?
anbino
Det vita är salt och så ligger de i en vit bunke.
Snö hoppas jag slippa ett tag fram över :-)

Reklamera jorden går inte... Dränerar du om tomten så går det inte att styra 100% vart fyllnadsmassor och matjorden kommer ifrån.

Får fortsätta plocka sniglar och använda snigelpellets.
Samt hoppas på att det INTE är mördarsniglar.
CillaM
Säger det igen, dumt och väldigt onödigt att använda salt! Avliva sniglar antingen genom att kapa dom itu, samla dom i hink och hälla kokande vatten över, eller frysa ner dom. Salt är onödigt plågsamt och tar förutom ihjäl sniglar även växter, jorden de är planterade i och annat mikrobiologiskt liv i jorden.
Brittan
Förutom sniglar så hittade jag dagen efter en massa tomma snigelskal, kan det vara så enkelt att sniglarna "byter" skal och de jag, vi sett är sniglar "mellan två hus" ??
Orkidétjuven
CITAT (CillaM @ 19-08-2009, 22:17) *
Säger det igen, dumt och väldigt onödigt att använda salt! Avliva sniglar antingen genom att kapa dom itu, samla dom i hink och hälla kokande vatten över, eller frysa ner dom. Salt är onödigt plågsamt och tar förutom ihjäl sniglar även växter, jorden de är planterade i och annat mikrobiologiskt liv i jorden.

Håller verkligen med dig. Det är djurplågeri.
Piccante
CITAT (Brittan @ 20-08-2009, 08:06) *
Förutom sniglar så hittade jag dagen efter en massa tomma snigelskal, kan det vara så enkelt att sniglarna "byter" skal och de jag, vi sett är sniglar "mellan två hus" ??

Nej sniglar är bofasta och flyttar inte ut. På svenska skiljer man på sniglar (de utan skal) och snäckor (de med skal). Egentligen är det ingen större skillnad på dom. Vet inte om man möjligtvis för dom till olika familjer eller om det bara är olika släkten. våra sniglar har faktiskt skal de med men det är reducerat och är endast en invändigt rest i ryggen på dom. Hos sniglarna har det funktion som stödjevävnad i en kropp som annars är ryggradslös. Bland marina snäckor finns det både dom med hus och nakensnäckor utan.
ABCiV
CITAT (Peztis @ 17-08-2009, 21:06) *
Öh, vad är det vita för något? Snö?

Spansk skogssnigel (sk mördarsniglar) kan inte vid blotta åsynen skiljas från vanliga skogssniglar utan endast vid en dessikering enligt proffsen.

Vad som däremot skiljer dem åt är att vanlig skogssnigel är oftast ensamma medan de spanska kommer i flertal.

har du köpt jorden så skulle jga definitivt reklamera (och begära skadestånd?) om de spanska skogssniglarna inte har funnits hos dig eller dina grannar tidigare.

Du menar väl åkersnigel väl, för vanlig skogssnigel är ju svart, så det är väldigt lätt att skilja dem från de bruna mördarsniglarna. Däremot är åkersnigeln brun och otroligt lik mördarsnigeln.
CillaM
CITAT (ABCiV @ 21-08-2009, 07:36) *
Du menar väl åkersnigel väl, för vanlig skogssnigel är ju svart, så det är väldigt lätt att skilja dem från de bruna mördarsniglarna. Däremot är åkersnigeln brun och otroligt lik mördarsnigeln.

Näää, åkersnigeln känner man ju igen på långa håll! Åkersnigel
Ciczi
CITAT (anbino @ 16-08-2009, 20:47) *
Har även de sniglar som är mycket ljusare. Inte alls åt det bruna utan mer gråa eller melerade.
Men jag fortsätter att plocka och plocka....

De sniglar som är mer gråa och melerade är nästan helt säkert pantersniglar. Dessa har mycket ljus undersida. De är inte lika djävliga som mördarsniglar men de kan ställa till med stor skada de också...

Ciczi
CillaM
CITAT (Ciczi @ 21-08-2009, 21:27) *
De sniglar som är mer gråa och melerade är nästan helt säkert pantersniglar. Dessa har mycket ljus undersida. De är inte lika djävliga som mördarsniglar men de kan ställa till med stor skada de också...

Ciczi

Är de gråa och/eller melerade är det säkert åkersnigel du syftar på. Pantersnigel/leopardsnigel ser ut så här Och dessa är harmlösa. ger sig på växtdelar eller växter som skadats men inte friska. Och de har ett av de vackraste parningsätten jag sett, hos sniglar alltså.
Motti
Ser inte ut som "unga "mördarsniglar i mina ögon !
ABCiV
CITAT (CillaM @ 21-08-2009, 20:06) *
Näää, åkersnigeln känner man ju igen på långa håll! Åkersnigel

Jaha! Jag läste en artikel om mördarsniglar för några år sedan och då skrev de att åkersnigeln är identisk, men det är den ju verkligen inte när man tittar på din länk. Så då finns det både svarta och bruna skogssniglar då?
landfors
Sådana där elaklingar har jag med och dessutom riktligt av deras kompisar med skal, både små med brunt skal och stora med ljust (nästan vitt) och andra stora med brunt skal. Plocka sniglar på 850 kvm är inte vad man drömmer om. Tomten gränsar dessutom mot en allmäning med en bäck där de får härja fritt. När det hade regnat som värst i somras satte jag ett pris på 50 öre per snigel och skickade ut mina barn på jakt. Det resulterade i en rejäl förtjänst för barnen och klart färre sniglar på tomten.

Fortfarande finns det sniglar kvar och barnen har tröttnat på snigeljakt så nu undrar jag om någon har andra bra sätt att bli av med dem?
Snigelplockaren
Hej allihopa,jag har ett patent på en bekväm och"human" snigelplockare.Kolla in www.snigelplockaren.se ,ni plockar,avlivar samlar upp utan att böja er ,inget salt eller annat hokus pokus! Hör gärna av er hälsningar Anders
hallojjj
Vi har hittat MASSOR med sniglar med skal i sommar, men nu på sensommaren så har det kommit fler utan skal (små). Hittade däremot ett "bo" i söndags, med en fläckig stor snigel utan skal (verkar vara pantersnigel?) som hade lagt ägg och det började krypa iväg mindre små som fortfarande hade någon slags hinna över sig. Jag klippte dom och saltade på äggen.

Har gjort fällor/skålar med (stark)öl, där jag tror sniglarna bor (stenrös) och EN mördarsnigel har drunknat där, hittills. Har även lagt ut mosad banan mitt i en cirkel med salt.
Red Top
Inte särskilt rart att ta död på pantersniglar, även om den inte är inhemsk. Den orsakar ju normalt inte några skador på växtligheten.

Se bif. länk till Göteborgs Naturhistoriska Museum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon