Jan af Lisö
Kan någon hjälpa till att reda ut begreppen Kalk gentemot Kalcium ?

När jag kollade säcken med PK gödsel i helgen så såg jag att detninnehöl 10% Kalcium (Ca). Kan jag ge denna gödsel till surjordsväxter, typ blåbär och magnolior ? Är lite osäker hur kalk och kalcium förhåller sg till varandra när det gäller att gödsla i trädgården.
officinalis
Kalk är väl bara en benämning för kemiska föreningar som innehåller kalcium?
Jag skulle inte ge kalcium till surjordsväxterna i alla fall.
Sussie F-Flower
Kalk och Kalcium är väl samma sak??? Det har jag i alla fall fått lära mig. flirting.gif
Jag tyckar att 10% låter mycket, jag skulle absolut inte chansa på det till surjordsväxterna!
Jan af Lisö
Det är Econovas PK gödsel (Höstgödsel) som innehåller 10% kalcium (Ca). Säljs bl.a på Bauhaus.

Finns det någon annan tillverkares Höstgödsel/PK-gödsel som är kalciumfri ?? Sökte på nätet men hittade inte denna information ? Vill gärna ge höstgödsel till dess för de hjälper avmognad, stärker rötterna samt förbättrr knoppbildning.
Sussie F-Flower
Jag köpte den här långtidsverkande gödningen på Plantagen till mina kalkskyende växter. Den innehåller också 0,5% järn för en vackrare grönska i bladen.
Jag vet inte om man precis kan kalla den för "höstgödning" för den innehåller även kväve.
NPK är 9-6-16.

Ex: Till blåbär är doseringen 30g/m2.
Högsta doseringen är till Rhododendron. Då ska doseringen vara 125g/m2.

Jag har än så länge bara använt den till citrusarna och några andra småkrukor med storartat resultat. tummenupp.gif

Vet inte men du kanske är ute efter något HELT annat...? dunno.gif
Jan af Lisö
Hej Suzzie

Jag letar efter en gödsel utan kväve, den som man kallar PK-gödsel eller Höstgödsel.

Skall kolla den gödsel du hänvisar till under våren, normalt så kör jag i början på maj med rhododendrongödsel till magnolior, blåbär och rhododendron.
Fågelvägen
I en tidigare tråd var det tal om att s.k. höstgödsling är ett påfund av trädgårdsbranschen för att förlänga försäljningssäsongen!
Normalt behöver buskar och träd gödsling fram till midsommar, men inte från juli framåt.

Substrals Rhododendron-näring skulle jag absolut inte ge surjordsväxter på sensommaren och inget som innehåller kväve (N) heller.
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2009, 10:12) *
Jag köpte den här långtidsverkande gödningen på Plantagen till mina kalkskyende växter. Den innehåller också 0,5% järn för en vackrare grönska i bladen.
Jag vet inte om man precis kan kalla den för "höstgödning" för den innehåller även kväve.
NPK är 9-6-16.

Ex: Till blåbär är doseringen 30g/m2.
Högsta doseringen är till Rhododendron. Då ska doseringen vara 125g/m2.

Jag har än så länge bara använt den till citrusarna och några andra småkrukor med storartat resultat. tummenupp.gif

Vet inte men du kanske är ute efter något HELT annat...? dunno.gif

Osmocote är ett långtidsverkande gödsel som endast ska läggas ut på våren. Men jag funderar lite på förhållandena, är inte 16 lite väl mycke (K) i gödning till surjordsväxter!?
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 17-08-2009, 10:40) *
Osmocote är ett långtidsverkande gödsel som endast ska läggas ut på våren. Men jag funderar lite på förhållandena, är inte 16 lite väl mycke (K) i gödning till surjordsväxter!?

Jag vet inte...? g.gif Jag är så osäker själv på det här med gödning hit och dit...
Är inte Kaliumen till för att det ska bli MYCKET blommor? Eller kanske för att förlänga blomningstiden...? Och fosforn för att bilda knoppar?
Kvävet är ju för själva grönskan/bladtillväxten.

När jag köpte den där påsen så var jag ute efter kalkfri med extra järn-gödning och då hittade jag bara den där och den köpte jag... shy.gif
Piccante
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2009, 09:31) *
Kalk och Kalcium är väl samma sak??? Det har jag i alla fall fått lära mig. flirting.gif
Jag tyckar att 10% låter mycket, jag skulle absolut inte chansa på det till surjordsväxterna!

Nä det är det inte. Kalk är kalciumkarbonat CaCO3. nu är jag ingen större kemist men jag vill minnas att när kalk löses så bildas vätekarbonatjoner HCO och de är de som ger basisk reaktion. Kalcium Ca i sig ger nog ingen påverkan på pH för det är sällan mineral i ren form är lika reaktiva som joner. Men vad menas egentligen när det står tex 10% Ca på påsen? Förmodligen är det inte kalcium i ren form i gödningen för det vore nog rent av farligt att hantera utan förmodligen är det ett mått på hur mkt kalcium det finns i påsen totalt bundet som kalciumkarbonat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon