Full version: Roshjälp!
spacepingo
Hej, denna fanns i min trädgård när jag flyttade hit och då stod den bredvid/under en stor förskräckligt ful barrväxt (thuja/en/cypress?) Nu har vi tagit bort den och nu är rosorna lite "konstiga". De lixom ligger ner på marken, förmodligen för att det var enda sättet för dem att få ljus. Nu skulle jag vilja fixa till dem så att de blir mer som buskar. Hur gör jag? och när gör jag det?

En tanke jag hade vara att kapa dem något ovan mark så de får en nystart, är det en bra ide? Vad är det för slags ros?

spacepingo
här är bilden, glömde den smile.gif

morr det går verligen inte att bifoga den....

Kajsa
Jag hittar ingen bild i ditt album, men oavsett ros så tycker jag du ska skära ner den helt nästa vår, då blir den finast och få börja om. Lägg på kogödsel då också i april/maj.
spacepingo
jag får inte till det med bilden. Har försökt få in den här och i albumet, men det går inte. Jag har sett till att bilden inte är för stor och provat på alla möjliga sätt. Jag får försöka senare med att få in bilden och hoppas att det går då....
Christina i Taxinge~
CITAT (spacepingo @ 17-08-2009, 11:02) *
jag får inte till det med bilden. Har försökt få in den här och i albumet, men det går inte. Jag har sett till att bilden inte är för stor och provat på alla möjliga sätt. Jag får försöka senare med att få in bilden och hoppas att det går då....

Men hur gör du då.....?
Jag har inga album här på Odla, jag hämtar alltid mina bilder direkt från min egen hårddisk.
Hur långt kommer du? Får du felmeddelande?

1. Tryck på "bläddra" , välj vilken bild du ska ha, tryck på "ladda upp"
2. Sen finns filen under "hantera uppskickade filer"
3. Ställ markören i ditt inlägg där du vill ha bilden
4. Tryck på rullgardinspilen vid "hantera uppskickade bilder" och tryck på det gröna plustecknet

Voila! Bild i inlägget!

spacepingo
Jag har provat det med men den liksom fastnar. Jag kommer så långt att jag väljer bild och trycker på öppna eller vad det står. Sedan tänker datorn och odla lite och så fastnar alltihop precis innan jag kommer till att jag ska Hantera uppskickade bilder...
spacepingo
Nu finns bilden här för hur mycket jag än försöker så vill det sig inte.

http://gronaspacepingo.blogspot.com/2009/08/ros.html
esters-tradgard
Det där ser ut som the fairy tycker jag och den har ett sådant växtsätt. Hoppas du får bättre svar av någon annan om beskäring osv.
Kajsa

Jo det måste väl vara The Fairy, som är en rabattros /Polyantha gruppen, ros från 1932. Blir ca 1 - 1.20 m och lika bred, blommorna är små och i klasar, jag har många i trädgården för jag har alltid gillat rosen, satte 10 st i våras i ett utsatt läge och dom blev snabbt stora, så den är bara att klippa ner hårt nästa vår. I rosbibeln står att läsa " att det är en ros som kan klippas med häcksax " Doftlös, zon 4 ros, här har den aldrig frusit bort. En jättebra ros som många rynkar på näsan åt bara för den är vanlig, men den är utmärkt och blomtokig.
spacepingo
Tack för hjälpen, det där med doftlös stämmer iaf, Jag luktade på den och jag känner ingenting! DEt har jag inte ens tänkt på tidigare.
Då klipper jag ner den hårt i vår så jag får lite fason på den/dem, det finns tre men två av dem är ganska illa utkonkurrerade så jag hoppas att de överlever.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon