Full version: Tomater
Chamomille
Ja, vilka sorter har ni odlat? Själv har jag inte en aning vilka sorter vi sådde eftersom sambon slängde fröpåsarna efter sådd giggle.gif Jag är inte helt nöjd med mina i alla fall. En körsbärstomat som inte har gett någon vidare skörd, men goda. En gul tomat med små frukter, inte många där heller men goda. Och så en bifftomat som gett en mogen frukt hittills.
Tipsa gärna om tomatsorter som ni tycker om smile.gif Själv vill jag nästa år ha en typ körsbär som ger riklig skörd samt en "vanlig" röd tomat.
skogstroll
och mina påsar flög iväg haha, fast jag har sått Oxheart (Cuor di Bue) bland annat - smaskiga och ser ut som hjärtan, och så nån liten cocktailtomat som är ruskigt god. Blev inte så många plantor för jag ville prova något annat än tomater att växla med i år.

Aubergine är en hit i år för mig. Håller precis på att göra aubergineröra på en av dem!
Nauti
Jag har fem tumbling tom i en balkonglåda. Den har gett en hel del frukt i år och det är en riktigt stor buske. Det enda problemet jag haft med den är att den är för stor så att balkonglådan vill välta tongue.gif

Sedan har jag odlat den där nya sorten 'hundreds and thousands' som alla talar om. Den kommer jag då inte att odla igen. Jag fick näringsvattna hela tiden för att den inte skulle gulna och då körde jag en planta per ampel i stället för tre som de gör på bilden. Mestadels bestod den av blommor och kart och ganska litet bladmassa. Frukterna mognade riktigt långsamt och det var ingenting speciellt med dem.

Jag odlade även kruktomaten 'Vilma' som jag är ganska nöjd med. Ett problem jag hade var att den växte litet för kompakt och under en period då det regnade mycket så drabbades den av mögel. Men annars var det goda frukter och en ganska lättodlad sort.
ABCiV
Andine Cornue - en väldigt ovanlig tomat, men det var inget märkvärdigt med den, mer än formen, smaken var som vanlig tomat
Black Master - en raritet i växthuset, söt och god, men nä, inget jag odlar igen, för få frukter med ojämn mognad
Gardeners delight - körsbärstomat, alldaglig med riklig skörd, nä, hoppar den till nästa år
Gul päron - trist, vill jag inte ha igen
Ida Gold - orange lite större körsbärstomat i buskvariant - jättegod, lättskött med riklig skörd! den har jag tagit massa fröer av, den ska jag ha nästa år med
Long Banana - riklig skörd, ljusgula avlånga frukter, men ingen märkvärdig smak, hoppar över nästa år
Taxi - gul, något mindre än ICA-tomater, men väldigt goda! något mild smak, men söta och ljuvliga på mackan, kommer att odla igen nästa år
Vad jag ska ha för högväxande variant nästa år vet jag inte, eftersom båda de jag vill odla igen är buskvarianter så måste jag ha några som ger mer skörd också.

Tulipanaros
Jag har ju nästan bara frilandstomater (i zon 3/4), men skördade de första redan 10 juni, fast länge mognade det ganska långsamt. Det har inte varit så gynnsamt väder för tomatodling i år, i synnerhet när man som jag reser bort de två veckor det är värmebölja (stackars plantor). Först de senaste 2-3 veckorna har det blivit ordentliga skördar.

Stupice är verkligen en höjdare! Jag är lite slarvig med tjuvningen, men den ger stora, fina, friska tomater. Godast av frilandstomaterna tycker jag fortfarande att Ida Gold är; Siberia ger stor och jämn skörd men är lite tråkigare i smaken; Iris var en trevlig bekantskap: fin och god men lite mindre skörd än Siberia. Godast är förstås den svarta körsbärstomaten, men den är ju kinkigare också (den står vid en södervägg).

tomater_stupice_2[1].jpg

Tomatsk_rd_2[1].jpg

ida-gold1.jpg
Malin_MeL
Jag har haft tre st plantor av Maskotka Busktomat. de har gett väldigt mycket frukt och de är supergoda. Kan ärligt säga att det är de godaste tomater jag ätit, och sambon håller med. Tyvärr så är det en hybrid så frön ska jag inte ta. men denna sort kommer absolut upp på favoritlistan!
Det enda som är lite jobbigt är att grenarna är så tunga av tomater att jag är rädd att de ska klyvas, så jag har fått lägga en del tid och pyssel med uppbindning. men det är ju ett lyxproblem smile.gif

Det är en växthustomat men jag har en av dem ute mot en södervägg och det går fint! den fick växa till sig i växthuset först.

rosita
Jag har odlat Money Maker, Dansk export, Oregon Spring och gul Thumbling Tom. Nästa år kommer jag att ha alla utom Money Maker, eftersom den inte gav så mycket som jag förväntat mig.

Oregon spring är en mycket matig tomat, som jag fryser in ganska mycket av inför vinterns grytor och soppor, den är mycket god i mat. Dansk export är en vanlig, god, rikgivande tomat och Thumblig Tom ger fantastiskt goda och många småtomater.
Anja Danmark
Jeg har dyrket flest små tomater, da jeg synes at de smager bedst. De små er:

Thai-tomat (er en sort, som jeg selv har taget frø af for snart 15 år siden - helt lille og meget lækker!)
Sungold
Black Cherry
Red Cherry
Rosalita
Goldita
Isis' Candy - superlækker, meget gammel sort
Rosada
Sortstribet tomat

En enkelt bøftomat - German Red Strawberry. Store fine frugter, men ikke ret mange, og planten ser ikke frisk ud...

Mellemstore:
Rosa blommetomat
Hayslip
Green Zebra

Det var vist det hele... Til næste år skal jeg ikke have Rosalita, Rosa blomme, German Red strawberry og den sortstribede, men alle de andre + et par nye, som skal testes.

Pysslans
I fjol hade jag en liten busktomat som gav massor av underbara små cocktailtomater.
I år köpte jag inga plantor eftersom jag fick en - okänd - sort av en väninna.
Den är så pytteliten så det är inte sant.... men får tomater som är större än cocktailvarianten.... alla illgröna fortfarande trots att de står i söderläge. thumbdown.gif
Det här gör jag inte om! Nästa år köper jag en växthusdriven planta så att jag hinner få skörd.

Har själv sått aubergine, har inte något växthus så den har stått i uterummet till att börja med... men har inte fått en enda blomma på den... (blev bara en kvar då någon hungrig typ åt upp alla bladen på de andra) bara blad.
Hm.... får väl starta rejält tidigt nästa år och verkligen dutta med o prata med alla de små. giggle.gif
katah
Jag har odlat tomater under några år och testat olika varje år , behållit någon favorit.
Årets höjdare var Zebra green, grön-gulrandig tomat i normalstorlek, söt och allas favorit !
Ildi- körsbärstomat är en annan guö favorit.
Vinbärstomaten var en hitt på våren när den gav tidiga frukt, men till slut är det lite jobbit att samla vinbärsmå tomater i en djungelbuske... så en sådan kan jag ha nästa år men inte flera !

Zebra green kan jag rekommendera varmast !
Chamomille
Oj, va många bra tips jag fick nu smile.gif
Kom ju på att jag har flera meter nygrävd rabatt nedanför verandan. Där kan jag ju odla tomater som vill växa ute rolleyes.gif Jag har alrig odlat tomater så, utan bara i växthus, men det kan ju bli lite trångt där inne... Man vill ju kunna komma in i växthuset också. Så nästa år får det bli några på friland yes.gif Tack för alla tips! Nu ska här planeras för nästa år biggrin.gif
Myosotis
Nää, inget bra tomatår i år. sad.gif
Har Dansk Export på friland och
Orange Berry
Red Pear
Ildi
Costoluto Fiorentino
San Marzano 2
Tigerella
i ett nytt litet plastväxthus, första gången jag odlar något i växthus. Bara en massa blad och få tomater. Specialtomatgödsel har de fått, så vad är problemet? Det här var inte kul.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 18-08-2009, 08:36) *
Nää, inget bra tomatår i år. sad.gif
Har Dansk Export på friland och
Orange Berry
Red Pear
Ildi
Costoluto Fiorentino
San Marzano 2
Tigerella
i ett nytt litet plastväxthus, första gången jag odlar något i växthus. Bara en massa blad och få tomater. Specialtomatgödsel har de fått, så vad är problemet? Det här var inte kul.

Men va tråkigt första året med växthus å allt. Ingen bra start. Men ge inte upp för det trostar.gif Själv har jag inte haft några problem med bladmassa, men dock ingen större skörd ännu. Jag odlar i plasthinkar och har slängt på en näve hönsgödsel då och då. Överst ligger ett lager gräsklipp.
De överblivna plantorna som jag stoppade ner i rabatten ute har bara en massa blad iofs (?).

Däremot gurkorna ser fördj...iga ut. Suck. Baara gula blad.
Sälkatten
Myosotis! Det kan ha varit för varmt i växthuset. Då dör pollenet (något i befruktningsapparaten i alla fall). Svårt med reglering av värmen i litet växthus. Har min dörr öppen så fort solen visar sig (gissar på morgonen) + ett fönster alltid öppet + ett fönster med öppnare och jag har 10 kvm.

Har i år testat en salsatomat 'Olivade' som ska kunna hålla konsistensen i matlagning och frys. Mycket kött och lite frö-slafs och god.
En favorit sedan några år är 'Ildi' en druv-/körsbärstomat med små gula frukter som inte är så söta, men smakrika ändå. Det blir enorma mängder på varje klase (50 är inget ovanligt...). Jag har tomater tills frosten tar plantorna i slutet på oktober - supermysigt. Suverän grobarhet! Gjorde experiment i våras och sådde 3 år gamla frön - alla kom upp!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sälkatten @ 23-08-2009, 08:30) *
Gjorde experiment i våras och sådde 3 år gamla frön - alla kom upp!

Tomatfrö har normalt sett en hållbarhet på runt 5-7år, så efter 3år borde det fortfarande vara god groning hos de flesta sorter.

Själv har jag odlat

Amish paste (ännu ingen mogen skördad så den verkar sen)

Tamina (skördat flera men jag tyckte inte den var god och skalet var för tjockt)

Goldie (ännu ingen mogen, bifftomat så man brukar bara få 1-3 frukter på en planta tycker jag men vissa väger ju runt 0,5kg)

Black sweet cherry (har haft god skörd)

Gul mexikansk (har konstigt nog inte producerat några mogna den har varit hyfsat tidig tidigare år och det är samma fröpåse jag använder)

Sungold (har haft god skörd synd att fröerna är dyra av denna sort)

Evita (hyfsat god skörd)

Black plum (ganska god skörd)

Alaskan Fancy (god skörd och ganska goda, denna är en tomat man odlar utanför växthuset)

Även jag tycker tomatåret har varit ganska dåligt, den där kallperioden i början av juni fick många grödor att stanna i utveckling, och de har haft svårt att ta igen det, även sånt som squash, pumpa, bönor blommar och sätter frukt ett par veckor senare än vad de brukar göra så jag hoppas på en lång höst utan frost.
Malin_MeL
Om man får rösta i ämnet så tycker jag som Åsa, en lång höst utan frost! smile.gif

jag har iof haft ganska mycket frukt på mina Maskotha, men de senste två veckorna har det mognat dåligt trots sol...vi hade ett par riktigt kalla nätter förra veckan så jag tror jag skyller på dem.
Men det är många på väg, och nu så har iaf en av plantorna börjat blomma igen
Myosotis
CITAT (Sälkatten @ 23-08-2009, 08:30) *
Myosotis! Det kan ha varit för varmt i växthuset. Då dör pollenet (något i befruktningsapparaten i alla fall). Svårt med reglering av värmen i litet växthus. Har min dörr öppen så fort solen visar sig (gissar på morgonen) + ett fönster alltid öppet + ett fönster med öppnare och jag har 10 kvm.

Tack för svar. Dörren var alltid öppen dagtid, något fönster finns inte. Nu har de flesta plantorna blivit gråa och dött. confused.gif Ser inte riktigt ut som mjöldagg. Ska såklart försöka igen nästa år, jag satte nog plantorna för tätt också.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar gråmögel. Gråmögel gillar täta bladverk, blöta blad, hög luftfuktighet etc.
Powerowic
har nog varit för kallt i år med frost ända in in juni, men dessa sorter har jag odlat. Wapsinipicon peachiowa, Oxheart, Great white, Ildi, Green sausage och green grape, green grape har fungerat bäst
Myosotis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-08-2009, 19:23) *
Jag gissar gråmögel. Gråmögel gillar täta bladverk, blöta blad, hög luftfuktighet etc.

Vad är lämpligt avstånd mellan plantorna? Bladen var väldigt blöta av dagg varje morgon, luftfuktigheten har varit väldigt hög.

CITAT (Powerowic @ 25-08-2009, 22:21) *
Green sausage

w00t.gif Vad häftigt. Fick googla, hade aldrig hört talas om den.
Anja Danmark
CITAT (Powerowic @ 25-08-2009, 22:21) *
har nog varit för kallt i år med frost ända in in juni, men dessa sorter har jag odlat. Wapsinipicon peachiowa, Oxheart, Great white, Ildi, Green sausage och green grape, green grape har fungerat bäst

Hej!

Jeg har lige et par spørgsmål til dig -

Hvor har du fundet frø af Wapsinipicon peachiowa?

Og er Green Sausage og Green Grape busktomater, som bare skal vokse vildt? Har netop selv købt begge slags, men der står ikke noget om det...

PÅ forhånd tak for svaret!

Mvh
Anja
cbe
Jag har fått mängder med tomater och det i 7,5 l krukor (som alla säger är för små) och utan att gödsla mer än med lite kogödsel vid omplanteringen :-) Plantorna står mot en södervägg och verkar trivas utmärkt. De är höga och kraftiga. Kom igång lite sent med tjuvningen, men det verkar inte ha gjort så mycket.

* Black sweet cherry - återkommande favorit. Stor skörd som jag får dela med mig av till grannar då vi omöjligt äter upp alla. Supergoda!

* Stupice - stor skörd, trevlig allroundtomat.

* Sun gold - stor skörd, god och ger fin färg till salladen.

* Wonderlight - ingen höjdare, dålig skörd.

* Brandywine - enorma tomater som jag inte smakat ännu, men de ser inte så roliga ut och jag har fått slänga flera stycken då de haft skador. Trots uppstöttning bryts grenarna under tyngden på tomaterna, vilket är lite tråkigt. Kommer nog inte återkomma nästa år om det inte visar sig att de är ovanligt goda.
mirjam
hej cbe !
Skulle vara intressant hur odlades Black Sweet cherry hos dig ?
utomhus i söderläge ?
Vad roligt du fick dom goda detta tomatår - solfattigt ? eller, och kallt i början.......
Maggan H
Jag har haft tre sorter:Cocktailtomaten Gardeners D'light, Vinbärstomaten Currant Sweet Pea och normalstora Bloody Butcher, vilken skulle vara extremt tidig men det håller jag inte med om, alla tre sorterna började mogna samtidigt i växthuset. Möjligen kan det vara att den inte fått lika mycket direkt sol på sig som de andra.
Chamomille
Många bra tips ni kommer med.

Nu som först har en tomat mognat av ampeltomaterna sleeping.gif Va sent!
Tulipanaros
mirjam: nu var det i och för sig inte mig du frågade, men jag odlar mina Black Sweet Cherry i tioliterskrukor i söderläge; jag tycker att de är lätta att ha och göra med och ger god skörd.
skogstroll
mmm tryckte precis in ett gäng tomater i munnen mums filibabba!!! tummenupp.gif
Monarda
För mig är Sungold tomaternas tomat. I år testade jag även Gardeners Delight och Outdoor Girl men ingen smak kommer ens i närheten av Sungold.

[attachment=41250:P8290581a.jpg]
cbe
CITAT (mirjam @ 27-08-2009, 23:16) *
hej cbe !
Skulle vara intressant hur odlades Black Sweet cherry hos dig ?
utomhus i söderläge ?
Vad roligt du fick dom goda detta tomatår - solfattigt ? eller, och kallt i början.......

Ja, de har stått i söderläge uppspända mot en husvägg i 7,5 l krukor. Som sagt har jag inte direkt skämt bort dem varken med särskilt stor kruka eller gödsel, men skörden är stor. Vi har dock haft ganska soligt hos oss även om värmen kom sent. När väl värmen kom exploderade det verkligen med tomater.
buzz
Jag passar på att ställa en liten fråga här bland alla tomatfantaster. När kan man börja beställa tomatfrön...hade tänkt att beställa från Åkes tomatklubb? Är det nu snart eller till våren?
Nauti
CITAT (buzz @ 02-09-2009, 22:09) *
Jag passar på att ställa en liten fråga här bland alla tomatfantaster. När kan man börja beställa tomatfrön...hade tänkt att beställa från Åkes tomatklubb? Är det nu snart eller till våren?
Beställa kan du väl göra när du vill. Men de skall ju ändå inte sås förrän kring mars så då är det ju roligare att sitta och planera under vintern. Man kommer ändå alltid på saker man vill ha eftersom och då är det lika bra att beställa allting på en gång i stället för att beställa litet nu och litet senare när man kommit på fler saker som man vill ha tongue.gif
vips
Lite blandad utdelning i år, vissa sorter ger mycket medan andra knapp något alls. Odlar i 12-liters hinkar, grundgödslade med hönsgödsel. Tog (tyvärr) även ett par omgångar med flytande gödsel senare, vilket fick vissa sorter att skjuta i höjden något väldigt. Fick toppa tidigt eftersom jag har lågt i tak, vilket påverkat skörden...

Marmande - bra skörd, var den första att mogna, fina att lägga på grillen
Tumbling Tom - massor med tomater
Garden Pearl - stor skörd, barnen älskar den lite rosa färgen
Tigerella - hygglig utdelning
Golden Sunrise - hygglig utdelning, något sena att mogna
San Marzano - usel utdelning, växte för mycket på höjden, de enda som ännu inte mognat
Sweet Million och Red Cherry - bra skörd, men även de blev lite för höga

Just nu mognar allt och det fort, svårt att hinna med att plocka av, blir mycket tomatsallad till maten om dagarna... smile.gif

/magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon