Katarina Hon
Jag har en liten odling med katusar och suckulenter. Dom är ganska små allihop, diametern på fatet är ca 30 cm. Dom verkar trivas väldigt bra, men nu har det kommit hysteriskt mycket bebisar på några av dom.

Ska jag försöka att dela dom, eller ska jag bara låta dom vara. Estetiskt är det inget jag stör mig på, tänker mest att moderplantorna kanske blir för trötta...

Tacksam för svar.
/katarina
Alexander-VG-zon3
moderplantorna blir inte trötta dom klarar av att få sidoskott.

just nu behöver du inte dela dom, men när dom blir större kan det nog vara bra att plantera dom i egna krukor. och så kan du ersätta dom större plantorna med mindre i din skål så du kan ha kvar den.

väldigt vacker skål och miniatyrlandskap du har.
Katarina Hon
Tack så mycket flaxss! Du verkar besitta mycket kunskaper, alltid kul att få lära sig av en mästare. smile.gif

Apropå delning av kaktusar, jag har läst nånstans att man kan ta sidoskotten från en kaktus och bara lägga dom på kaktusjord, så rotar dom sig efter ett tag. Är detta sant? Låter lite för bra enligt mig.. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Katarina Hon @ 17-08-2009, 15:58) *
Tack så mycket flaxss! Du verkar besitta mycket kunskaper, alltid kul att få lära sig av en mästare. smile.gif

Apropå delning av kaktusar, jag har läst nånstans att man kan ta sidoskotten från en kaktus och bara lägga dom på kaktusjord, så rotar dom sig efter ett tag. Är detta sant? Låter lite för bra enligt mig.. smile.gif

tusen tack smiley_small_hug.gif

ja du kan ta skott/sticklingar och sätta i grus och sandblandad jord. plantera dom grunt så att dom kan bilda rötter. och låt dom ligga att torka ett litet tag så att snittytan inte ruttnar.

är det rundformiga kaktusar så kan du nog lägga dessa på ytan.

detta görs bäst på våren i hög jordtemperatur i halvskugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon