ingaröbo
Nu skriver jag här igen. Jag är ju så exalterad över vårt växthus som kommer snart.
Ni som odlar tomater, paprika, chili o gurka, hur stora krukor använder ni? Är det plastkrukor eller lerkrukor? Vilken gödning använder ni?
Anja Danmark
Kan godt forstå, at du glæder dig - det er herligt med drivhus!!!!!

Jeg dyrker tomat og agurk direkte i et jordbed, men peber og chili i krukker. De bliver større og flottere, jo mere plads de har, så jeg bruger mindst 20 l til peber og mindst 12 l til chili.

Jeg laver en jordblanding med købt krukkejord, lecakugler og grus og tilsætter et par dl tørret kyllingegødning (også købt). Det fungerer fint, og hvis der mangler gødning i løbet af sæsonen, får det lige en håndfuld kyllingegødning mere.

Og jeg bruger altid plastkrukker, da de er lettere at flytte rundt med. Jeg tror ikke, at det har nogen som helst betydning for planterne, hvad de står i - bare de har god jord og plads til rødderne.
FlitigaLisa
Hej! Jag odlar tomater, paprika, chili och gurkor i mitt växthus - det är första året men det har gått över förväntan.
Till tomaterna har jag Ikeas runda papperskorgar i plast, rymmer 15-20 l, och kostar endast 19:- (du hittar inga krukor till det priset) eller murarhinkar. Borrar förstås hål i botten först.
Till paprika och chili har jag vanliga 10-liters plasthinkar. Ska man köpa krukor till allt så kostar det jättemycket, medans hinkar (som är mer hållbara tycker jag) kostar mellan 9-29:-.
Till gurkorna gjorde jag bara hål i jordsäck och satte plantorna direkt i säcken - det var mest ett test - men jag har drunknat i gurkor minst sagt.. smile.gif
Malin_MeL
Å vad roligt för dej! detta året är mitt första med växthus, jag älskar det!!!!! (vill ha ett till)

Jag har murarhinkar i olika storlekar som jag köpt på Biltema. ett par hål runt om 5 cm upp från botten, lekakulor upp till hålen och sen jord. så har man en självbevattningskruka. just det, jag har fibetduk mellan jord och leka, för att hålla jorden på plats så den inte skunker ner i lekan.

12 liter till paprika och chili
20 liter till tomat och gurka

gyllenbär har jag en i en 12 liters och en i en 7 liters. den som står i 12 litaren har blivit väldigt stor och ger små frukter, 7 litaren är plantan liten och frukterna stora, så det blir 7-liter för den nästa år.

jag har oxå citrongräs och basilika i 7 liters krukor och en passionsfrukt, men den är bara på sitt första år ännu, så den kanske får flytta nästa säsong

Som gödning använder jag gräsklipp som jag lägger ovanpå och så vattnar jag med nässelvatten en gång i veckan ung.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon