Full version: Vad tusan är detta?
PeterDeleter
När jag var ute i stora skogen letade kantareller såg jag ett träd som såg ut som på bilderna. Ena bilden är "blurrig" men det berodde på att jag stod på så många kantareller och försökte hålla balansen. Vem/vad gör detta? Ser ut som ett höghus men hålen börjar nerifrån och fanns bara upp till 3 meter på trädet och inga andra träd i närheten hade detta.

Mycket tacksam för svar och är nyfiken i en strut.

[attachment=40633:tr_d1.JPG]
[attachment=40634:tr_d2.JPG]
Lars-Olof Arvids
Det är spillkråkan som har varit framme, på jakt efter goda larver.

Olle
Sussie F-Flower
Ja, precis!!! tummenupp.gif Spillkråkan är det. Vår största hackspett.
Tulipanaros
Det är inga diskreta hål de gör precis!
PeterDeleter
Tack för svar. Hade jag ingen aaaning om dom gjorde detta. Såg mer ut som bon då det var uthugget långt/stort in i stammen.

Bugar och tackar!
Gossen Ruda
Var träden fullt friska eller skadade/halvdöda?
amaira
CITAT (PeterDeleter @ 17-08-2009, 16:25) *
- - - men det berodde på att jag stod på så många kantareller och försökte hålla balansen.

Hahaha! Och svamplyckan var god, förstår jag! tummenupp.gif Grattis!

PeterDeleter
Gossen ruda------>

Var bara ett träd konstigt nog som hade dessa hål och ja, det var på väg dö. Skumt inga andra träd hade besök av spikkkråkan,

amaira----->

Tja, om man tycker 5 kantareller är svamplycka. ha-ha Måste nog byta linser så jag ser dom bättre.
Aqvakul
Om trädet är på väg att dö, så innehåller det också många "smaskiga" skadedjur.
Gossen Ruda
Framför allt så går vedstekeln, som det förmodligen är, så gott som uteslutande på skadade eller försvagade träd. Honan hittar dessa träd på något sätt, på lukten troligen, och lägger sina ägg under barken eller inne i veden. Larverna är godsaker för spillkråkan men även för parasitsteklar. På sätt och vis gör det inget att spillkråkan hackar hål på träden, dom är ändå dödsdömda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon