Järfälla
17-08-2009, 16:01
Håller på trassla ut en buske ur en kaprifol.
Hon som äger stugan säger att det är en jasmin, vilket det inte är.
Då brukar det ju vara schersmin. Men de har väl inte sådana här blad??
Nya grenar ser ut att vara rödaktiga. Barken är ljusbeige lite "smalrandigt skrovlig", och gammal ved är mörkbrunspräcklig. Vissa grenar som jag sågat ner var 3-4 meter långa...
(det är inte jag som beskurit den fula härvan som syns på bild, det har ägaren gjort flera år i följd.) Känns inte som att den inbördes placeringen är särskilt lämplig, långsiktigt sett...
Aqvakul
17-08-2009, 16:05
Jag tycker nog att det ser som luktschersmin.
Eva 33c
17-08-2009, 18:04
Håller med föregående skrivare.
Järfälla
18-08-2009, 08:52
Ok, tack. Då var det klubbat. Tyckte växtsättet var långt från schersmin, den såg mest ut som en risig forsytia, några spretiga slanor hit och dit. Sen tyckte jag bladen var för tandade (5 hack på var sida).
Försökte googla på schersminblad, men det finns bara blommande schersminer, antingen utzoomade så bladen blir en grön massa, eller närbilder med blomman i fokus...
Skönt med forum!!
Eva 33c
18-08-2009, 10:47
Jag har en av alla mina schersminer precis utanför fönstret när jag sitter vid datorn. En snabbtitt ger vid handen att de oftast har "fem taggar" på varje blad. Fast det är inte lika påtagligt på äldre blad som är större och lite rundare jämfört med de på årsskotten.
Vi har en likadan buske i vår trädgård. Blommorna ser ut som schersminblommor, men har ytterst svag doft. Iallafall om man jämför med smultronschersminen som doftar ljuvligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.