Full version: Lökrea!
sanna
Nu rear de alla blomsterlökar i plantaffären! Superbilligt, nästan gratis!
Frågan är alltså om det är för sent att stoppa ned dem i jorden?
Jag är främst intresserad av liljorna...såg att de hade Kungsängsliljor också.

Kan sätta lökarna inomhus i kruka annars?
Behöver de en kall period först då?

Jag bor i zon II, där det just nu är mycket milt väder. Ska jag våga?

Sanna
smile.gif
LindaA
Jag bor i visserligen i zon 1, men för två år sedan grävde jag en ny rabatt i januari (!) och puttade ner diverse lökar i den. Det var en chansning men den gick hem! Visserligen tog lökarna längre tid på sig det året men de andra åren har de kommit som vanligt. Någon annan kanske har andra erfarenheter, men för mig fungerade det i alla fall! biggrin.gif
Cilla
Jag har blandade erfarenheter, men summa summarum är nog att alla de realökar jag köpt blivit ganska dyra eftersom många inte överlevde. Jag reaköper iallafall ibland, men inte så stora mängder som jag gjorde i början.

Jag tror att lagringen av lökarna i affären är ett större aber än att de fryser lite för tidigt. Ibland ser man att lökarna är mögliga i påsarna, och säkert fortsätter den processen också nere i jorden.

Sorterna är olika känsliga och frostkänsliga också, men vilka lämnar jag åt andra som vet bättre.
Almdalen
Klart du vågar plantera nu, jag satte mina påskliljor i söndags i zon 1-2. Jag har hört att man kan sätta lökar även om jorden är frusen. Blanda jord och lecakulor och plantera lökarna i dettta som "upphöjda" rabatter. Detta är ett tips från trädgårdsmästare. Men naturligtvis måste lökarna vara av bra kvalitet.

biggrin.gif
sanna
Splendido!

Jag chansar! Jord + leca. Plantagen - here I come!

Sanna smile.gif
MRLINDELL
Förra året, sista veckan i Oktober satte jag tulpanlökar & liljor. Veckan efter kom det snö och blev kallt. Det var bara tulpanlökarna som kom. Då var januari väldigt kall, runt -30 grader. Om det var kylan eller den sena planteringen av liljorna som var orsaken vet jag inte. Zon II/III.
Kajsa
Det är säkert bättre ju längre tid löken får på sig innan den riktiga vintern.
Men jag var på Plantagen i måndags och stora dyra Allium lökar halva
priset, det kunde jag inte motstå. Chansar lite där, dom såg fina ut.
Och så blev det visst några Madonnaliljor, det blir nog svårare.
Grundade med benmjöl, och håller tummarna.
Ti bee
Planterade massor av lökar i november förra året, tulpaner, allium, scilla etc. Kunde heller inte motstå rean. smile.gif Alla överlevde och kom fint till våren. T o m två påsar franstulpaner som var i dåligt skick (10 kr säcken rolleyes.gif !) överlevde och blommade fint. Zon 1 i och för sig, men men...
Snickarbacken
Hej,

Jag föll totalt för rean i år. Jag kanske tog i lite för mycket och köpte väl en sisådär 14 påsar lökar och satte ner dem förra helgen. Jag tänker att friskt vågat är hälften vunnet! Jag försöker ge dem bra växtförutsättningar med grus i botten och benmjöl i jorden, plus täckning av löv. Lyckas det kommer jag att få en härlig vår och försommar i trädgården. Här i zon fyra är jorden finfin att gräva i och det verkar dröja ett tag till innan den riktiga kylan kommer. Jag har också varit och fyndat perenner som nu kostar 10 eller 5 kr. Det går ju bara inte att motstå! I affären sa de att bara man ser att plantan lever vid köpet så ska den nog kunna klara vintern, med lite extra täckning förstås.

Jag ser med stor förväntan fram emot nästa säsong. Vi får då jämföra resultatet av våra lökplanteringar!

P.S. Jag har sett när jag har planterat mina perenner att många av de lökar som jag planterat tidigare i år redan har börjat växa. En del når nästan upp ur jorden. Kommer de att klara sig och blomma nästa år? Har jag satt dem för grunt?
Anders zon III
Kul att höra att det kan gå bra, jag ska pröva.
Har vetat sedan tidigare att just tulpaner inte brukar vara nåt problem med att sätta sent, men övriga arter är det olika med.
Tulpanlökar är hårda och täta, uttorkning och mögel drabbar dem inte lika lätt som andra. Kungsängsliljeknölar som jag satt sent har inte kommit upp, de tycks vara känsliga för lagringen innan. Tror absolut att det är i första hand lagringen som kan vara problemet för många sorter, inte att det är för kallt.
pejahren
JAg tror inte det är någon större fara med att sätta lök nu, jag har själv blivit lärd att om jorden blivit för hård att gräva, använd borr, löken kommer upp ändå biggrin.gif
carolyn
Hej!

Här är en till som blev heltokig av ha-begär när rean började! Plus att jag gjorde en stoooor beställning från Holland direkt, vet ni att det är jättebilligt att köpa lökar därifrån förresten?
Efter vad jag har hört så är det bättre att vänta lite med tulpanlökar, får de ligga för länge i våt jord kan de ruttna. Nu bor jag i zon 1 visserligen, men helt klart kan man sätta tulpaner så sent som i december. Jag instämmer i att det är lagringen som är viktig. Däremot har jag hört att narcisser är något känsligare. Kungsängsliljor ska ner så fort som möjligt, precis som snödroppar, så även de förtjusande hundtandliljorna smile.gif mina favoriter!!

Men det är ju så himla roligt att sätta ner en massa lökar, och vad gör det om några misslyckas, som sagt, bara att testa! Det som också är väldigt kul är att man hinner glömma vad man planterat tills det blir vår, i alla fall om man är lika slarvig som jag med att skriva upp vad man satt.... biggrin.gif
Sylvia
CITAT (Snickarbacken @ 10-11-2003, 12:52)
P.S. Jag har sett när jag har planterat mina perenner att många av de lökar som jag planterat tidigare i år redan har börjat växa. En del når nästan upp ur jorden. Kommer de att klara sig och blomma nästa år? Har jag satt dem för grunt?

Lökarna planteras ca. 3 ggr lökens höjd under jorden. Så om du har en 5 cm hög lök, plantera den 3x5 cm dvs 15 cm under jorden. På med mer jord och torra löv om de är grundare planterade!
Anders zon III
CITAT (carolyn @ 12-11-2003, 21:48)
/... en stoooor beställning från Holland direkt, vet ni att det är jättebilligt att köpa lökar därifrån förresten? /

Nåt ställe du kan rekommendera?
Skulle vilja ha mer av Scilla sibirica var. nånting, som är mer aklejablå, (ngt lila). Scilla blir bra i större mängder, men den där varianten är dyr, speciellt i småpåsar.
160kvm stort hus
Jaha? äöverlevde dom då?

Alla ni som planterade billiga växter i vintern?

Mvh G
Lars-Olof Arvids
Tulipa tarda och porslinshyacinter blommar fint nu, och guldlök och bollök tycks också vara på god väg. De stod i ett par blomlådor i källaren sedan januari och planterades ut för kanske en månad sedan. Däremot blev det inget av vintergäck och spansk klockhyacint. En "kungsängslilja" jag planterade i höstas (ej köpt på rea) har visat sig vara en annan Fritillaria! Blomklockan är mindre än på F. meleagris och mörkt brunaktig med gula kanter. Det är kul med överraskningar bland lökväxterna ibland. Hoppas det inte är en art med stora krav på sommartorka, för då lär den knappast klara sig.

Olle
Åsa E
Jag har råkat ut för samma sak, och jag blev rätt besviken när det inte var den underbara kungsängsliljan som jag längtade efter.
Det du har fått heter Fritillaria uva-vulpis. Jag vet inte vad den vill ha för växtplats men hos mig har den överlevt två vintrar i gräsmattan.
Lars-Olof Arvids
Tack för artbestämningen! Roligt att den inte tycks vara alltför känslig heller. Men även jag vill gärna ha riktiga kungsängsliljor också, så det blir nog ett nytt försök när de börjar sälja lökar till hösten igen.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon