snyltis_
För första gången skall jag så i höst för nästa sommar och undrar då om man skall låta sådden stå ute i minusgrader och snö på vintern? Det står i anvisningen att de skall stå ute oskyddade för väder och find. Skall jag då så i krukor eller på friland, fryser inte de små fröerna? Kanske är frågorna dumma men när man inte vet så.....
Eva 33c
Jag utgår från att det är perenner och/eller buskar och träd du ska så. Många av dessa (men långt ifrån alla) behöver uppleva en vinter innan de "vaknar" och gror. De fröer som inte behöver en vinter tar dock som regel ingen skada av en kallperiod.
I princip är anvisningen du läst helt korrekt. Men det finns lite att tänka på. Bäst är att så i krukor, så du vet var du ska leta efter dina nya groddar till våren, och där får de också växa ifred för ogräs. Använd såjord, den är luftigare och dränerar bättre. Ställ krukorna så de är skyddade mot spöregn (kan orsaka att fröerna flyter bort...), nyfikna djur (som kan gräva i krukorna eller plocka bort etiketter eller kliva på dem) och så att de inte nås av den allra första vårsolen. Jorden i en kruka blir fortare uppvärmd än marken och då kan fröerna börja gro, för att sedan frysa bort igen när det blir bakslag i vädret.
Täck gärna krukorna med fiberduk, så slipper du ogräsgrodder. Och skotta gärna över snö om sån finns. En utmaning kan vara att inte glömma bort sina krukor till våren. De får inte torka ut, och det är inget problem så länge det är minusgrader, men sen kan det gå fort när det blir varmt. Så en plats du ofta går förbi är smart.
Om man vill, och har tillgång till extrabelysning, kan man plocka in frösåddskrukorna i mars och låta de gro inomhus. Det kan ge plantorna lite försprång i tillväxten jämfört med att gro med våren utomhus. Men det förutsätter att man har plats inne. Dessa plantor måste sedan avhärdas innan de kan flytta ut på riktigt.

claesher
Hej. Angående din höstsådd så har jag provat både grönsaksfrön och perenner. Såvitt jag kan se är det enda som talar mot att så direkt att jorden är för starkt gödslad och vätan. Jag löste problemet, Riddarsporrar, genom att så i kruka och låta dessa komma upp tillräckligt för att kunna omplantera och därefter plantera i jorden och hoppas på det bästa. Man skall ju ha klart för sig att väldigt många växters normala fortplantning är att släppa frön på hösten som sedan skall gro på våren så att frön borde klara sig ganska bra över vintern. Risken för fåglar och andra djur finns ju alltid och dessa får man stå ut med, på det stora brukar det väl inte vara några stora problem.

Jag har även provat att så grönsaker på hösten med blandat resultat. Provade Svartrot, Morot och Palsternacka. Ena året gick moroten kanonbra och det första dåligt. Att det gick dåligt var nog för att jag sådde för tidigt så morötterna hann gro för mycket och frös bort i vätan. Svartroten gick inte alls men palsternackan gick bra båda åren. Jag kommer inte vad sorterna hette men jag ringde till Runåbergs fröer, tror att det var dessa men det fler som är bra på fröer, och fick hemsänt fröer. Jag sådde sent, tycker jag, i oktober. Bor i Sthlm.

Hoppas att du lyckas i ditt försök för det är mycket kul att se det gröna sticka upp tidigt, och så det tråkigaste och det är att försöka få bort så mycket rotogräs som möjligt.

Ha're
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon