|
esters-tradgard
17-08-2009, 19:02
Jag har börjat göra listor för kommande års rosengård. Det är så många rosor så det lär ta tid att få alla i jorden och lägga grus, sätta kantsten och lägga sten på vissa ställen. Pergolan och rosengången skall byggas så det är mycket som skall fixas innan rosorna kan komma i jorden. Det hindrar ju dock inte mig från att drömma.
Det lär bli många listor från mig.
Här är några klätterrosor som jag funderar på:
- DOROTHY PERKINS
- GLOIRE DE DIJON
- MINNEHAHA
- FÉLICITÉ ET PERPÉTUE
- LONG JOHN SILVER
- ROSARIUM UETERSEN
- ZÉPHERINE DROUHIN
- GERBE ROSE
- WRAMS GUNNARSTORP
- ÉTUDE
- RUSSELLIANA
- JOHANNA RÖPKE
- GESCHWINDS NORDLANDROSE
- MADAME ALFRED CARRIªRE
- MAY QUEEN
- PINK HELENIA ros, om den går att beställa ifrån tyskland
- ALCHYMIST
- STARKODDER
- COMPASION
- AMETYSTE (eller hur den nu stavas)
- VEILCHENBLAU
- och så finns det en remonterande honungsros som jag också funderar på.
Önskar era tankar om dessa rosor, ros och ris. Andra tips mottages gärna. Stolparna som rosorna skall klättra på kommer att vara 220cm så minst den längden men gärna 300-400cm får de bli, men inte helst 9meter och så.
svennis
17-08-2009, 20:35
Trevlig lista! Jag har som jag kan skicka dig nu i höst.. om du vill ha på egen rot ALCHYMIST ÉTUDE Gruss an Zaaber Mme Sancy de parabere Rosenholm WRAMS GUNNARSTORP .. Kan inte låta bli att sticklingsföröka.. STARKODDER har jag lovat Krister Cedergren att inte föröka /svennis
esters-tradgard
17-08-2009, 20:38
Funkar det att sätta dem i en pallkrage (som är full med jord, har haft kryddor där) under vintern tror du? Isåfall är jag klart intresserad, såklart beroende på vad de kostar också. Vi har inte landen klara som de skall planteras i förns till våren.
svennis
17-08-2009, 20:48
Bäst är ju att slippa behöva flytta. Skall det vara intrressant för mig vill jag ha ersättning. Har inte så stor erfarenhet..men skickat rosor förrut. Flera av de andra kan jag göra om du orkar vänta. Roskraft har ju ju säkert flera....
AK i Sura
17-08-2009, 20:59
Vilken härlig lista du har gjort Nina och vilka trevliga planer ni har med rosengård och pergola. En av rosorna du räknat upp är en av mina favoriter! Mme Alfred Carriére, ljuvligt vacker ros med härlig doft. Den har jag haft i ett par år nu och jag är väldigt nöjd med den! Jag har den i en rosbåge och där passar den jättebra. Den är inte så buskig utan får långa relativt mjuka grenar som är lätta att leda rätt i bågen. Underbart vackra blommor med doft. Inga sjukdomar har den haft, däremot går bladlössen rätt hårt åt de tunna nya skotten på våren men den klara det ocså (man klättrar ju inte direkt upp i bågen och klämmer löss). Jag köpte min som en barrotad liten ynklig planta men den blommade redan första året. Däremot var år två en besvikelse och jag fick inte en endaste ros. Därefter har hon inte gjort mig besviken utan blommar villigt hela säsongen. Wrams Gunnarstorp och Compassion har jag köpt i år, så där är det för tidigt att säga något om hur de är, men Wrams Gunnarstorp har växt otroligt mycket under sommaren både på höjden och bredden. Härlig färg på den rosen och jag tycker det är snyggt med de lite nickande blommorna. Favoritbild av Mmm Alfred Carrière mot blå himmel kommer här! [attachment=40659:090803mm...allsljus.jpg] CITAT (svennis @ 17-08-2009, 21:35)  Trevlig lista! Jag har som jag kan skicka dig nu i höst.. om du vill ha på egen rot ALCHYMIST ÉTUDE Gruss an Zaaber Mme Sancy de parabere Rosenholm WRAMS GUNNARSTORP .. Kan inte låta bli att sticklingsföröka.. STARKODDER har jag lovat Krister Cedergren att inte föröka /svennis Oj oj så spännande med alla rosor som du kan sticklingföröka. Då vet man vart man kan vända sig om man vill köpa en rotäkta ros.
Christina i Taxinge~
17-08-2009, 21:02
Utav alla de rosor du nämner i din lista har eller har jag haft dessa:
- LONG JOHN SILVER.....bra! - ROSARIUM UETERSEN.....nej - ZÉPHERINE DROUHIN....nej! - GERBE ROSE.....njaa - WRAMS GUNNARSTORP.....nej! - RUSSELLIANA.....bra! - JOHANNA RÖPKE.....bra! - ALCHYMIST.....njaa
Och då menar jag - bra! = bra! - nej = långsam - nej! = nej! - njaa = sisådär
Grundat på endast egna erfarenheter där varje ros kanske inte varit optimalt placerad/planterad
Jag skulle vilja tipsa om Coral Dawn, Awakening och Valdemar (som kanske blir för stor?)
esters-tradgard
17-08-2009, 21:13
Jag skickar ett pm till dig svennis. Jag köper gärna rotäkta rosor och rosengården kommer rymma ca 70 rosor så har du rotäkta gallicor så är jag intresserad av det också.
Christina: Coral Down ska jag kika på. Awakening har jag på annat ställe och den är ju fantastisk vacker. Valdemar blir kanske lite stor men den är ju såååå fin så absolut, den skall med på listan den också.
Ak i sura: Åh vilken fin bild!!! Kul att du har bra erfarenheter av Mmm Alfred Carrière, hon hamnar på ja listan lutar det åt.
AK i Sura
17-08-2009, 21:56
Och jag tjatar fortfarande om White New Dawn som jag är så otroligt nöjd med. Inte tillstymmelse till sjukdomar och blommar som en tok trots ganska skuggigt läge.
[attachment=40661:090715wh...norabatt.jpg]
Härlig lista, du bor ju i en varm zon så du kan ha många som jag aldrig ens funderat på. Har bara dessa Rosarium Uetersen, blir aldrig mer än 1.5 m här, men blommar mycket. Haft den länge, varit ganska frisk.
Wrams Gunnarstorp, ny förra våren, har aldrig haft en ros som fått så mycket svartfläck, alla bladen ramlade av. Den grävs bort nästa sommar om det upprepas !
Alchymist, älsklingsros för den är gudomligt vacker, snurrar in den med vinterväv men det behöver inte du. I sommar 3 m !
Starkodder, ny här, helt frisk och med en hiskelig växtkraft, vad ska det sluta ?
Etude, haft i många år, ljuvlig och blev så stor över 3 m att jag klippte ner den radikalt i vår, men den växte raskt upp i sommar, underbar ros !
Jag har Mme Alfred Carrière och är oerhört nöjd med den. I år (andra året) har den får fyra, fem kraftiga skott som nu är mellan två och tre meter höga. Årets växare, helt klart. Helt frisk, men lusangripen på våren, men vad gör det? Jag har även Zéphirine Drouhin och den ser lovande ut, men den planterades i höstas, så det är svårt att säga än. Den har blommat ganska bra och skjuter nya skott. Verkar pigg. Helt frisk hos mig. Alchymist är också ny hos mig och verkar göra ganska bra ifrån sig. Ingen sensation än, men vi får se. Av dem på din lista har jag nog hört mest negativt om Gloire de Dijon, jag har faktiskt hört så mycket hemskt att jag bestämt mig för att aldrig skaffa en sådan. Samtidigt har jag även hört om lyckade exemplar, så det kan vara värt ett försök... Jag vet inte vilken zon du bor i, men det är väl en låg zon, kan jag tro. Då måste jag rekommendera att du kollar upp Albertine, för hon är helt ljuvlig... Albertine andra året
Christina i Taxinge~
18-08-2009, 13:17
Vilken sanslöst underbar bild på Albertine! Det är väl det som är skillnaden mellan zon 1 och högre zoner......*suck*
Erika i Sandviken
18-08-2009, 14:19
Enormt vacker Albertine,men säkert inget som funkar här uppe va ??
Funkar här gör däremot underbart vackra kritvita Climbing Schneewitchen/Iceberg
[attachment=40677:Climbing_Iceberg.JPG]
Albertine anges som zon 3 i LÅG, men hon blommar ju på fjolårsved, så det kan vara en chansning.
Christina i Taxinge~
18-08-2009, 18:14
Jag har haft 'Albertine'........det var inte kul! Hon frös ständigt ner även fast jag tyckte vintrarna var milda. En sista chans fick hon - jag packade in henne i 10 meter vinterväv och en massa granris. Då fick jag två blomklasar...... Samma år grävde jag upp henne!
Ezereht
18-08-2009, 19:48
Men alla söta myskrosor och little rambler etc? Eller har jag missat något... ska det vara en viss sorts rosor?
AK i Sura
18-08-2009, 20:00
Vad roligt att läsa om allas erfarenheter (även om alla erfarenheter inte är trevliga). Den där Albertine var helt fantastisk och man kan väl chansa lite. Visst kostar rosor en del men tänk hur mycket folk lägger ut på sommarblommor som man bara har en enda säsong. Har man tur så klarar man en ros fast zonen egentligen är fel. Tror att två personer i samma zon kan ha helt olika förutsättningar att klara samma ros. Det finns ju så många andra saker som påverkar hur rosen mår, dessutom kan man ju råka ut för ett "måndagsexemplar". Klätterrosor är så vackra och jag har fått jättemånga tips tack vare Ninas lista! Hmm ska nog börja skriva önskelistor inför nästa år jag också!
esters-tradgard
18-08-2009, 20:44
AK: Såklart du skall skriva listor du också!!! Det är ju sååååå kul  . Hihi, min man tycker jag är rolig. Jag har en skiss över rosenpergolan och så försöker jag placera rosorna på passande ställe efter höjd osv... han kallar det för att jag "gör" rosornas bordsplacering  , hihi, lite roligt när man tänker på det på det viset. Apropå White New Dawn så skall jag bara ha fyra vita och där har jag redan bestämt mig. Det blir Long John silver, FÉLICITÉ ET PERPÉTUE, starkodder och så en gul honungsros som remontonterar, den är tydligen ganska ny. The: Albertine har jag redan och den är underbar. Hoppas hon trivs hos mig. Jag har satt henne vid grinden (som inte är klar) som leder ut till vår allmänning. Ezereth: Absolut inte. Jag dissar inga rosor, däremot så faller jag oftas för de storblommiga rosorna. Kom med förslag på andra rosor. Jag tar tacksamt emot alla förslag.
RiB är bra. Russelliana är bra. Veilchenblau är bra. Alchemyst har varit bra detta första år. Long John Silver har också varit bra detta första år. Constance Spry slutligen, har också varit bra detta första år.
[attachment=40786:Alchymist_41.JPG] Alchymist
[attachment=40787:Constance_Spry_21.JPG] Constance Spry
[attachment=40788:Long_Joh...ilver_41.JPG] Long John Silver
[attachment=40789:Max_Cel_...eilch_21.JPG] Från vänster till höger: President de Seze (nyplanterad), Maxima, Russelliana, Celeste & Veilchenblau
[attachment=40790:RiB_morgondagg1.JPG] Rhapsody in Blue i morgondagg
/S
Christina i Taxinge~
21-08-2009, 08:38
Stiffe, vilka underbara rosbuskar du har! De verkar trivas......
Jovars, det börjar arta sig. Efter nio år med egen trädgård så börjar man få lite koll. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|