CITAT (Ålgryte @ 15-11-2009, 15:54)

ängla :
Varför hjälper du din planta att få av bladen???
Jag har tagit in min ängel nu. Den har inte många blad kvar och jag undrar hur jag ska sköta den inomhus.
Varmt / kallt ? Ljust / mörkt ? Torrt?
Hej
Har tyvärr inte varit inne så ofta och kollat på de olika trådarna.
Jag hjälper änglisarna med bladen för det blir så många blad i förrådet annars. Och de ligger i krukorna och möglar vilket inte är bla.
Om du kan justera själv vart och hur de ska står så runt 10 grader, tillgång till lite dagsljus och mkt lite vatten. Vattna så stammen inte blir blöt. Men låt krukans jord få torka först så det inte blir för fuktigt.
Ju kallare och ju mörkare du har, ju mindre vatten. Men under 5 gr är mindre bra. Sen beror det på vilken sort man har, en del är känsligare än andra.
Fram i febr då tar du dom till ljusare (lysrör lr liknande), ge extraljus på dagen, mörkt på natten. Öka värmen, börja vattna lite lite mera. Fram i mars börjar jag spraya med vatten på stammarna en gång/v ca för att stimulera bladväxten. När du ser att dom verkligen har börjat växa igen fram i april, så klipper du ner det torra, och sen planterar om dom. Ge lite lite näring, öka sprayandet på stammen.
Oj, det blev ett långt inlägg, hoppas jag har kunnat hjälpa.
MVH Anna, ängla