Full version: knoppar
Nasse_

V ar precis ute å räkna mina knoppar...45 nya knoppar...wiieeeeee
tepa

Låter trevligt, Nasse. Men vad är det för blommor ?

Hälsn Tepa
Fny
tongue.gif låt mig gissa.... änglatrumpeter? innocent.gif
tepa
Hej

Tänkte också gissa på Änglatrumpeter, men det kanske är något annat ?

Vad kan de månde vara ?

Mvh Tepa
ängla
CITAT (Nasse_ @ 17-08-2009, 20:04) *
V ar precis ute å räkna mina knoppar...45 nya knoppar...wiieeeeee

Va det sånahär knoppar du räknade??? Har inte räknat dessa. LÄNGTAR tills de slår ut.
[attachment=40769:DSC07002.JPG]
Nasse_

jaa änglatumpet va det jaa....

men jag ligger i lä ser jag..hehe
Sussie F-Flower
Bilder önskas!!!!
Please!!!
ängla
[attachment=42650:DSC07193.JPG]Ser att tråden är igång igen. Vore jättekul om Nasse vill visa resultatet av sina knoppar. Här är mitt resultat. Sorten heter Jean Pasco och blommar länge, tidigt och som synes...mycket. OCH den dofter helt underbart. Älskar denna sort. smiley_small_hug.gif
Nasse_
jag har ställt in min nu i risk för frost snart..eller det e kanske tidigt?Imorse var det bara 3 grader här....så inte mycket att fota nu..4 knoppar som håller på att slå ut..de andtra har blommat...
Hur har ni andra gjort? har ni tagit in era änglar?
ängla
Nix, har inte tagit in ännu. Men 40 meter täckväv är investerat. En del änglisar har lakan över huvet i natt, en del har täckväv. Vi har ställt de flesta intill husväggen och så täcker vi med täckväv utanpå. Väven är fastsatt i ena änden av huset. Det e ett fixande men efter 1 o 2 frosten så kan det va fint i ett par 3 veckor till. Många blom kan få chans då. Jag hjälper varje planta/träd med att få av bladen. Bryter några varje dag. Ju längre de kan få stå ute ju bättre mår de, ju härdigare blir de o mindre strul med bladlöss m.m får du. Lycka till!!
Nasse_
aa ok,, bra tips!! ska försöka med det....

Ingen som vet vart man får tag i en svart ängel?
Fny
jag visste inte ens att det fanns svarta änglar... men det låter hemskt coolt! =)
Nasse_
joo det finns..,men hittar ingen..vill så gärna ha en..har sett en bild på nätet men hittar den inte igen,de flesta är svart lila...
varghem
Tror jag hade en sån en gång i tiden. Den är ettårig om jag inte minns fel
Ska se om jag hittar namnet
Nasse_
Ja snälla, gör det!!
TACK! bravo.gif
varghem
Jo... det är en Datura, spikklubba. Tillhör samma släkte läste jag mig fram till. Vet inte vad den heter mer än så, hittade ingen bild på den mörklila (nästan svarta) jag hade.
Nasse_
ja jag misstänkte att det va en spikklubba...
Ålgryte
CITAT (ängla @ 02-10-2009, 20:21) *
Nix, har inte tagit in ännu. Men 40 meter täckväv är investerat. En del änglisar har lakan över huvet i natt, en del har täckväv. Vi har ställt de flesta intill husväggen och så täcker vi med täckväv utanpå. Väven är fastsatt i ena änden av huset. Det e ett fixande men efter 1 o 2 frosten så kan det va fint i ett par 3 veckor till. Många blom kan få chans då. Jag hjälper varje planta/träd med att få av bladen. Bryter några varje dag. Ju längre de kan få stå ute ju bättre mår de, ju härdigare blir de o mindre strul med bladlöss m.m får du. Lycka till!!
ängla :
Varför hjälper du din planta att få av bladen???

Jag har tagit in min ängel nu. Den har inte många blad kvar och jag undrar hur jag ska sköta den inomhus.
Varmt / kallt ? Ljust / mörkt ? Torrt?

ängla
CITAT (Ålgryte @ 15-11-2009, 15:54) *
ängla :
Varför hjälper du din planta att få av bladen???

Jag har tagit in min ängel nu. Den har inte många blad kvar och jag undrar hur jag ska sköta den inomhus.
Varmt / kallt ? Ljust / mörkt ? Torrt?

Hej
Har tyvärr inte varit inne så ofta och kollat på de olika trådarna.
Jag hjälper änglisarna med bladen för det blir så många blad i förrådet annars. Och de ligger i krukorna och möglar vilket inte är bla.
Om du kan justera själv vart och hur de ska står så runt 10 grader, tillgång till lite dagsljus och mkt lite vatten. Vattna så stammen inte blir blöt. Men låt krukans jord få torka först så det inte blir för fuktigt.
Ju kallare och ju mörkare du har, ju mindre vatten. Men under 5 gr är mindre bra. Sen beror det på vilken sort man har, en del är känsligare än andra.
Fram i febr då tar du dom till ljusare (lysrör lr liknande), ge extraljus på dagen, mörkt på natten. Öka värmen, börja vattna lite lite mera. Fram i mars börjar jag spraya med vatten på stammarna en gång/v ca för att stimulera bladväxten. När du ser att dom verkligen har börjat växa igen fram i april, så klipper du ner det torra, och sen planterar om dom. Ge lite lite näring, öka sprayandet på stammen.
Oj, det blev ett långt inlägg, hoppas jag har kunnat hjälpa.
MVH Anna, ängla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon