Alba
Vi har tagit bort en ros som efter ombyggnad kom på fel ställe.
Har försökt gräva upp så mycket det går men det verkar som roten går rakt ner så vi var tvungen kapa roten som var ca 6-7 cm i diameter.
På den platsen ska nu läggas plattor. Hur stor är risken att det börjar skjuta nya skott nu från roten ?
Vad gör jag för att förhindra detta ? Jag vill ju ta död på roten om det finns risk att den börjar skjuta.
svennis
Hej!
Tror inte risken är stor att den kommer tillbaka.
OM! Så kommer inget större som blir svårt att ta bort o den ger sig säkert lätt.
Hoppas på fler som har synpunkter. smile.gif
Bee
Jo risken finns att den kommer tillbaka! Lägg täckväv på marken innan du lägger plattorna.
Vi hade tagit bort våra gamla rosor i våras när vi skulle få ny altan som skulle täcka den gamla rabatten. Jag sa till snickarna att lägga dit täckväven i förebyggande syfte innan dom spikade dit reglar och plankor. När vi kom hem från jobbet och snickarna var klara så såg jag att påsen med täckväven var intakt. Dom la inte dit något.
Nu får vi då och då rycka bort rosskott som kommer upp mellan springorna. Suck!
Å andra sidan så måste man beundra livskraften i dom gamla rosorna smile.gif
Alba
Menar du med täckväv en sån där vit ganska tjock väv m påminner om fiberduk men är mycket tjockare.
Ezereht
Den är nog svart...
Christina i Taxinge~

TÄCKVÄV

Alba
Tack för hjälpen. Nu vet jag. Har fått tips att Jula har den.
flouee
Min mormor planterade för ett antal år sedan en ros vid sin altan som aldrig riktigt tog sig. Av den anledningen flyttade hon den till ett nytt ställe där den trivs och blommor. Nu, många år senare, har det kommit upp rosskott som blommor och trivs på den gamla platsen! Så en rotbit kan minsan klara sig ganksa bra, även om det kan ta tid biggrin.gif
Alba
Ja det är helt otroligt vilken kraft det finns i växter.
Så den dag "vår" ros ev. skjuter skott måste man väl bara beundra den biggrin.gif men jag hoppas att det dröjer måååånga år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon