Det är inte rätt tid för beskärning av ek, som helst bör ske på vårvintern. Man kan också beskära i juli, augusti och september. Att träden har löv kan i vissa sorter vara bra eftersom trädet då också har sårförsvarsförmågan levande. Men nu, strax innan värsta kylan och då träden går i vila, är en dålig tid. Såren ommer att stå mer eller mindre oförsvarade ända till dess våren väcker träden igen. Det är lång tid för svampsporer m fl att sätta sig i snitten.
Här finns fler svar om beskärning av ek:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d97b5fa7bc04559Kraftiga grenar ska man absolut undvika vid all beskärning. För ekens egen överlevnads skull, dvs för längsta möjliga livslängd, mår den bäst av ingen beskärning alls. Ek har sitt eget sätt att beskära sig. Den släpper de äldsta, sämst sittande kvistarna och grenarna. När de väl singlar till marken har trädet för länge sedan förberett grenkragen på att aktivera övervallning och sårved.
Sedan kan ett träds överlevnad också handla om att det måste glesas eller reduceras för att få stå kvar. Just eken som kan leva i tusen år, växer mycket långsamt och är hotad i Sverige pga ekdöden, bör man inte som lekman beskära är min uppfattning. Det bör en arborist göra.
Jag jobbar som trädvårdare delar av året och utför ibland enklare beskärningsjobb på ek. Men om det ska göras något mer komplicerat som kronglesning eller reducering av ek lämnar jag alltid över jobben till arborister.
Visst kan alla såga grenar, men det krävs mer för att behandla en ek väl.