hej hej!
Dessa hittades i ett skogsparti i Hällefors. Undrar om någon har en aning om vad det är?? De är ca 1,50 cm höga och bladen är enorma.
[attachment=40654:019.jpg]
Lars-Olof Arvids
17-08-2009, 20:15
Jag tror att det är kardborreblad.
Olle
Är det inte blad från pestskråp eller något liknande?
jag tycker det ser ut som Tussilagoblad/hästhuv de blir enorm stora efter blomningen.
Det är absolut pestskråp, det är alldeles fullt av dem på Norrviken och när jag kommer körande med gräsklipparen kan jag åka under dem...
Aqvakul
17-08-2009, 21:26
Pestskråp - Hästhovsbladen blir stora, men absolut inte så stora...
Alexander-VG-zon3
17-08-2009, 21:32
det är någon Skråp, Pestskråp kan bli 100-150cm höga och få blad på 100cm diameter.
Man bör vara försiktig med att plantera in dom i trädgården, min svärmor satte några för att täcka ett svårodlat hörn av trädgården och bladen täckte på ingen tid alls även halva gräsmattan och spred sig därifrån in i grannens höåker... många kubikmeter jord fick svärfar schakta ihop för att stoppa förödelsen

Fyllnadsmassorna som fraktades bort lades i en vägslänt som numera är helt täckt av blad, fast där passar dom jättebra.
MVH /Malin
Lars-Olof Arvids
18-08-2009, 10:19
Jag vägde mellan kardborre och pestskråp, och ni har säkert rätt. Vad jag reagerade för var florans uppgift att pestskråp ska bli "15-40 cm". Det måste vara i blomstadiet de menar, för visst blir bladen bra mycket större!
Olle
Tackar.......va duktiga ni är!!!! Då ska jag tala om för släktingarna att de INTE ska plantera dem i nån rabatt. Iofs bor de intill skogen, så ett litet hörn vore ju coolt att ha dem i:) Ska googla o se om jag hittar nån bild på dem när de blommar:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.