Peztis
Nu har jag som tur är inte fått den spanska skogssnigeln hos mig men vinbärssnäckor finns i flertal. Fast de är ju rätt lätta att hålla undan.

Men jag undrar, om man gräver ned vanlig fiberduk (som man använder att täcka växter med) en bit ned i jorden och låter den sedan gå upp över växten, skyddar den då? Eller äter sig snigeln igenom? Eller tar den sig under?

Någon som har erfarenhet?

Blev bara lite nyfiken... det finns ju så många olika sätt att bekämpa dem och det gäller att vara beredd om olyckan skulle vara framme.
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 17-08-2009, 21:10) *
Nu har jag som tur är inte fått den spanska skogssnigeln hos mig men vinbärssnäckor finns i flertal. Fast de är ju rätt lätta att hålla undan.

Men jag undrar, om man gräver ned vanlig fiberduk (som man använder att täcka växter med) en bit ned i jorden och låter den sedan gå upp över växten, skyddar den då? Eller äter sig snigeln igenom? Eller tar den sig under?

Någon som har erfarenhet?

Blev bara lite nyfiken... det finns ju så många olika sätt att bekämpa dem och det gäller att vara beredd om olyckan skulle vara framme.

Förstår inte riktigt, skulle du täcka över växten helt? Då ser du den inte fast det håller kanske borta ev sniglar. Eller skulle du bara ha en kant runtom? Då klättrar dom över.
Peztis
Tänkte i kökslandet.

Om man gräver ned den en bit, kanske 20 cm, och knyter ihop i toppen eller så...
Gossen Ruda
Det håller säkert borta sniglarna men det verkar vara en jobbig metod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon