Full version: stamrosor i zon 4?
Smarterchild
Hej!
Jag var inne på bakker.se här om dagen och såg att de hade en del stamrosor som är tåliga på friland t.o.m. zon 4.
Vet för övrigt att baker inte är särkslit pålitliga så kan detta stämma? är det nån som har erfarenhet av stamrosor på friland? behöver kronan täckas över vintern?

Några exempel:
http://www.bakker.se/r_12053-027/Balkongso...amros-Rumba.htm
http://www.bakker.se/r_12251-027/Balkongso...mros-Tomtom.htm
wub.gif

MVH
esters-tradgard
Jag har en uppstamad The Fairy som jag inte täckte förra vintern och den klarade sig jättebra. Det finns ju stamrosor som är vinterhärdiga så det kan nog stämma men såklart med rosor finns ju inga garantier.

svennis
Det är svårt med stamrosor.
Rumba har jag blivit besviken på. ,,tyckte inte den var rolig.
Sett ett fint ex i England men där har de ju andra förutsättningar.
AK i Sura
Jag är också sugen på att ha stamros på friland. Har en uppstammad Leander i kruka som är jättefin men den släpar jag ner i källaren i 50 liters kruka varje vinter, aj, aj min rygg.
Har en väninna so lyckats med sina krukade stamrosr utomhus men då har de stått väldigt skyddat och hon brukar bädda in själva ympen i massor av mossa. Vissa stamrosr borde väl ändå fungera tex. Louise och Therese Bugnet? Löta har fina exemplar av dem men de kostar ju också närmare 500 kr. Har också för mig att jag sett något exemplar av Hansa uppstammad där och den borde väl också klara vintern utomhus.
Kajsa
Nej, Bakker tar nog i där, ska man ha en stamros ute i zon 4 måste hela rosen vara härdig för minst zon 5 då. Många stamrosor är vanliga rabattrosor på en stam, det fungerar aldrig ute i zon 4. Hade Louise Bugnet / stamros nergrävd och ute en vinter men den dog sedan så sakteliga på våren, vet ej varför ? Hade hela rosen insnurrad och löv i kronan mm. Dessutom märke jag på sommaren att stammen skjöt ut en massa skott i jorden som skulle bort hela tiden, det är enklare ha koll på i en kruka.
Ezereht
Hansaland finns som stamros här, jag är Väldigt sugen på en sådan *dräggel smile.gif
AK i Sura
Såg en bild i en tidning för något år sedan där man kantat en hel gång med stamrosor. har för mig att det var på Selma lagerlöfs Mårbacka, kan det stämma? Det var i alla fall ursnyggt och det stod något om att förr var det vanligt att man planterade stamrosor längst gångarna. Stämmer min teori om att det var i Mårbacka så borde det ju finnas stamrosor som klarar sig på friland upp till zon 4. Måste nog googla lite och se vad jag kan hitta.
AK i Sura
CITAT (AK i Sura @ 18-08-2009, 21:14) *
Såg en bild i en tidning för något år sedan där man kantat en hel gång med stamrosor. har för mig att det var på Selma lagerlöfs Mårbacka, kan det stämma? Det var i alla fall ursnyggt och det stod något om att förr var det vanligt att man planterade stamrosor längst gångarna. Stämmer min teori om att det var i Mårbacka så borde det ju finnas stamrosor som klarar sig på friland upp till zon 4. Måste nog googla lite och se vad jag kan hitta.

Jo det var på Mårbacka! Se artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/arti...b?service=print
Om man sedan går in på bildspelet finns det en bild på en stamros, tyvärr inte den bilden jag såg i tidningen där man som sagt kantat gången med stamrosor.

Kajsa
Om inte rosen är okulerad utan hela rosen är samma härdiga ros kan den säkert klara kallare zoner om det är en tuff ros. Antar man hade trädgårdsmästare på Mårbacka som kunde hantverket.

Ezereth en stamros av Hansaland vill jag också ha. Det är svårt hitta lite mer ovanliga, jag är väldigt glad för min Mozart tror inte den är så vanlig.
Smarterchild
tackar så mycket för svaren, verkar som att det är säkrare att stamma upp en härdig ros själv än att köpa en färdigstammad. Har bestämt mig för att försöka på detta själv efter att jag läste denna artikel; http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...sor-pa-stammen/

Finns det någon som har klarat av detta som kan komma med lite extra tips? smile.gif annars får jag väl hoppas att jag lyckas.
Kajsa
Började för många år sedan med en rugosa/Pink Grootendorst men det gick inte så bra, det var svårt få till den där långa raka stammen och så en tät krona på det, minns att jag bara fick ut tre grenar i kronan mm Tröttnade efter ett par år, jag var nog lite för pedantisk och jämnförde med mina köpta som var så tjusiga.
Låt dig inte slås ner av det, gör ett försök eller kanske kan du ha flera stamrosor på ggn, det är ju ett konststycke om något, Lycka till.
Christina i Taxinge~
Jag gjorde en stamros av en 'Hansa' - det gick bra!
Egentligen är det ganska enkelt. Det enda som är knepigt är att hitta rosen med "det raka mittskottet"....
Min Hansa hade t o m tre raka skott och eftersom jag inte kunde välja tvinnade jag stammarna.
Jag tyckte att den verkade så stadig så jag satte ingen stödpinne (som jag också tyckte skulle se fult ut...)
Några år senare, på hösten, blåste hela rosen omkull - kronan var stor & tung.

Det var min stamros-story!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon