Paeonia Lactiflora
Hej,

Jag måste höra med er om en ros som jag planterat, eller rättare sagt fått hjälp med att plantera, på gräsplätten utanför min port. Detta gäller alltså inte på småländska höglandet där jag normalt odlar utan i Göteborg.

Fick i våras reda på att bostadsrättsföreningen tänkte plantera ölandstok coolgleam.gif för att hotta upp framsidan av huset. Som väl var lyckades jag stoppa dem i sista stund, när jag lovade att själv fixa de rosor jag ville ha utanför min port.

Jag köpte en Therese Bugnet och en Louise Bugnet. Tessan lever, hon har inte vuxit mycket men ser frisk ut, Lussan är tyvärr stendöd -cry-.gif.

Nu har jag sett några gånger att grannen låter sin hund kissa på Louise. Tror ni att det kan ha tagit död på henne? Hoppas inte. Jag har själv jycke, och tycker inte om att läxa upp andra hundägare. Jag kommer att köpa en ny Louise nu i höst, och funderar på om jag bör säga något till hundens matte.

Det hör till saken att jag varit borta från Göteborg nästan varje helg under våren/försommaren och sedan under min semester, så det är ingen som har skött om rosorna så vitt jag vet. Kanske dog rosen helt enkelt för att den inte fick tillräckligt med vatten i början? När jag sätter en ny i höst kommer den åtminstone inte att bli vanvårdad, för jag kommer att vara hemma och ha koll.

/Helen

P.S. Föreningen anlitar någon, ja inte trädgårdsmästare direkt, men en kille som dyker upp varje vår och snaggar allt han ser jämns med marken. Jag antar att jag bör försöka stoppa honom från att klippa ner Bugnetarna?

Ezereht
Kiss är väl bara gödning (kväve) och bra? Men lite vatten, vår och nyplanterad det låter inget vidare.
Anki V
Teorin om hundkiss kan kanske stämma…….I alla fall dör gräset där det kissas flitigt. För att urinen ska fungera som gödning bör den väl spädas 1:10 (guldvatten).
Kissar inte hunden på Therese?

Det kan ju vara ett dåligt ex du fick tag i också….. I Göteborg regnar det väl en hel del?
I höst när du planterar en ny får du rigga upp något snyggt skydd mot hunden och ”trädgårdsmästaren” samt passa rosen med vatten.

/Anki
esters-tradgard
Jag har hört om rosor som mått jättebra av just gulvatten men om rosen i sig inte blivit vattnad så blir det kanske lite väl konsentrerat så det kan säkert vara en kombination av båda.
Thé
Om rosen vårplanterades och sedan inte vattnades var det säkert därför den dog. Några skvättar kiss tror jag inte tar kål på en ros. Men får den inte vatten dör den garanterat. Jag bor ju inte i Göteborg och vet inte hur våren var där, men här hos mig regnade det i princip inte under hela april och maj, och mina rosor hade garanterat dött om de inte blivit vattnade. Jag ser nu att du var hemma i veckorna under våren, det räcker ju om man ger dem en rejäl rotblöta en gång i veckan, och det gjorde du kanske? I så fall vet jag inte varför den dog.

Lycka till med höstplanteringen, den ger rosorna en bättre start. Hoppas att någon vattnar då och då till våren i alla fall, om det blir en torr vår.
Aqvakul
Jag tror också att det är brist på vatten som varit avgörande. LB är ju annars väldigt tålig.
Paeonia Lactiflora
Tack alla för svar smile.gif! Ni har säkert rätt, den dog nog av att den inte fick tillräckligt med vatten från början. Jag var inte med vid själva planteringen, så kanske vattnades den inte ens då rolleyes.gif . Var borta en sväng under våren och redan när jag kom tillbaka såg LB lite hängig ut. Sedan vattnade jag en gång i veckan fram till min semster i mitten av juli, men förmodligen var det för sent.

Anledningen till att jag kopplade ihop det med grannens hund var att LB står närmast porten och att jag sett honom kissa just på den (sen kan man ju bara gissa hur många andra hanar som måste kissa över rolleyes.gif). TB står en bit ifrån, och lever och frodas. (Vackra blommor, förresten! Ska absolut ha en sån på landet nästa år! Egentligen var jag mer nyfiken på LB - röda knoppar som successivt blir vita blommor låter så otroligt häftigt.)

Det kan ju finnas många olika orsaker till att Therese lever och den andra inte.

/Helen
Paeonia Lactiflora
Måste fråga en sak till:

Mellan LB och TB står en annan ros, den fanns där redan när jag flyttade in och jag har ingen aning om vad det är för sort. Den klipps ner under nu-har-björken-musöron-perioden varje år, fast jag misstänker att den inte borde.

Den växer glatt upp på sommaren och brukar ganska snabbt se ut så här (ja, teckning var mitt sämsta ämne coolgleam.gif ):

[attachment=40680:dead_boring_rose.jpg]

Det måste vara en buskros (väl?) för den blir alltid minst 1.5 m hög. Funkar det att när som helst korta in de långa, slängiga grenarna? Skulle den växa lika fult, eller kanske ännu värre, om man undvek att klippa ner hela varje år?

Helst skulle jag vilja ersätta den med en till kanadensare, t.ex. Prairie Joy. Ni som har både PJ och TB, är PJ ljusare rosa? Tycker att det skulle vara snyggt med en vit, en ljusrosa och en mörkrosa wub.gif ...

Tack på förhand!

/Helen
Ezereht
Prarie joy är ljusare och mer rabattros-aktig än Therese bugnet.
Kajsa

Prairie Joy, mina är ca 1.20, busken får hela klasar med blommor. Doftar en del.

Thérese Bugnet, blir en stor buskros 2 x 1.5 m. Doftar starkt, brunröda grenar.
Vill du ha en vit passar Louise Bugnet ihop med denna, samma storlek. lika frisk.

Buskrosen som klipps ner varje år, det låter onödigt, det brukar räcka att glesa ut äldre grenar nerifrån eller klippa ner hela var 4 - 5 år, så gör jag. Om man klipper mitt i långa grenar så förgrenar den sig där, det kan bli både snyggt och fult beroende på ros. Fota rosen när den blommar så kanske någon här känner igen den.
AK i Sura
Tycker du har gjort ett bra val som planterat Therese och Louise Bugnet! Synd att Louise dog men du har säkert bättre lycka med nästa. Är det inte smart att plantera henne redan nu i höst? Då behöver du ju inte vara lika flitig med vattkannan. När det gäller nerklippning av fastighetsskötaren så tror jag inte att du ska oroa dig. jag var på en rospromenad på Löta i somras och ägaren berättade att han ALLTID rekommenderade Louise till kommunala planteringar, hyreshus mm just på grund av att hon är så tålig och tål att klippas ner när som helst på året. Han sa att det inte ens är någon idé att ge dem instruktioner för de klipper när de har tid och lust och då är Louise perfekt.

Paeonia Lactiflora
Jodå, jag kommer att plantera Louise den andra nu i höst. Känns safe så mycket som det regnar i Göteborg smile.gif! Hade funderingar på att ligga och lurpassa på fastighetsskötaren alt. placera en råttfälla i Bugnetarna för du har rätt - det är lönlöst att försöka ge fastighetsskötare instruktioner om hur växterna ska skötas. Men det är ju perfekt om de klarar brutal nedklippning varje år.

Visste inte att Prairie Joy var så pass mycket mindre än Bugnetarna, men nu inser jag att den nog inte är ett bra val som mittenros. (Fast åh, så fin den är!) Tills vidare får den trista stå kvar, den har blommat över för i år men nästa år kan jag fota den och posta här. Om jag bestämmer mig för att ersätta den så skriver jag här innan och ber om tips...

Stiffe
Alltså, det är världens skillnad på en nyplanterad ros och en väletablerad. Visst är rugosorna tuffa, men inte som nyplanterade. Både hund-och människokiss tar snabbt och effektivt död på växtlighet. Exempelvis kan jag meddela att en "kisspaus" en gång om dagen under en vecka tar död på både maskrosor och brännässlor. Tror inte att en nyplanterad ros med sitt lilla och ytliga rotsystem klarar nämnvärt mer.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon