Bengt i Särö
Hej.
Vinterförvaring av stamrosor på 50-60 talet med stränga vintrar var helt enkelt att man böjde ned hela kronan
till marken och annsade (klippte) kronan till hälften och fyllde på jord över hela kronan sent på hösten.
Detta var vanligt när de var planterade direkt i jorden.
Det blir lite svårare när de är planterade i krukor som är vanligt nu för tiden,men då får man gräva ned både
rotklumpen och kronan, i jorden stammen fryser inte,utan det är förädlingen som fryser och torkar ut på vinten.
Hälsningar
Bengt i Särö
Kajsa
Har läst om det, men jag tycker stammarna är så stela många ggr, hur ska man kunna böja ner dom så hårt ? Kanske enklare då att gräva ner hela rosen. Jag tycker dock att det får räcka med att jag förlorade min fina Louise Bugnet, det är helt enkelt för dyrt att förlora stamrosor. Bodde man i zon 1 skulle jag vågat mera.
Erika i Sandviken
Jag bär in mina i vårt kallförråd ,jag skulle aldri våga chansa på annat jag har ett 10 tal stamrosor och räknar du att varje kostar ca 400:- så fattar du säkert varför jag bär in dem.
Min kompis dom har sina i ett kolsvart pumphus,funkade kanon bra det med.
Bara det inte blir minusgrader.
Kajsa
Det är nog bäst att vi som bor lite kallare än zon 1 bär in stamrosorna som du skriver Erika

L.D Braithwaite, Austinros från Flora Linnea, den kom i ett lång papprör förra våren och den kostade 500 kr, har aldrig köpt något dyrare i rosväg.

Och jag har mina stamrosor i mörka garaget, det går bra.
Ezereht
Mina har ju inget oculerinsställe men jag täcker dem med grön vinterväv. Det gillade dom.
octachoron
CITAT (Kajsa @ 18-08-2009, 12:14) *
Och jag har mina stamrosor i mörka garaget, det går bra.

Är det frostfritt i ditt garage hela vintern?

Jag har själv funderat på vinterförvaring i garage men då gäller det ouppvärmt garage...

cala98
Hur varmt kan det max vara för vinterförvaring inomhus? (för rosor)
Ezereht
Gissar ca kylskåpstemperatur? 8-10 grader?
AK i Sura
Hej!
Jag har också läst detta om att man kan böja ner hela rosen och täcka kronan med jord, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till. Jag släpar in min stamros i källaren men jag tror faktiskt den skulle må ännu bättre i något kallare temperatur så den verkligen vilar sig igenom vintern. I mars när jag tittade till mina blommor i källaren hade stamrosen skjutit ett tiotal knoppar på långa veka ljusgröna grenar. jag tog upp den inomhus och såg till att duscha den varje dag så det inte skulle bli för torrt. Den blommade med tio vackra blommor redan i april. Klippte sedan ner den rejält och sedan tog det ett tag innan den satte fart att skjuta nya skott. Just nu blommar den för tredje gången i år! Min källare håller ca + 12 C skulle jag tro och det finns ett litet fönster, tydligen tillräckligt för att rosen ska orka sätta knopp. I år tror jag faktiskt att jag ska täcka den med lite säckväv i källaren för att slippa få massor av knoppar för tidigt. Som jag skrev tidigare har jag en väninna som övervintrat alla sina stamrosor utomhus. Då på en väldigt skyddad uteplats (men utan tak) och hon har lindat in ympstället i mossa. Jag vågar dock inte chansa!
Kajsa
CITAT (cala98 @ 18-08-2009, 16:27) *
Hur varmt kan det max vara för vinterförvaring inomhus? (för rosor)

Vårt garage sitter ihop med huset men vi har ingen värme på där, men det kan nog bli lite för varmt ändå på hösten. När den kalla vintern börjar blir det nog bara några grader. Rosorna brukar tappa bladen och kan få löss mot vintern, så jag får köpa en sprayflaska och gå äver dom med något gift. Har även fuchsior och Mårbacka pel. där. Jag sätter ut stamrosorna tidigt i april i en skyddad hörna med vinterväv för att korta ner garage tiden och sätter in dom så sent det går på hösten. Ett par stamrosor har dött här, man måste ge dom lite vatten varje månad, svår balansgång. Tror att dom vilar bättre om det är mörkt.
Bengt i Särö
CITAT (Erika i Sandviken @ 18-08-2009, 06:44) *
Jag bär in mina i vårt kallförråd ,jag skulle aldri våga chansa på annat jag har ett 10 tal stamrosor och räknar du att varje kostar ca 400:- så fattar du säkert varför jag bär in dem.
Min kompis dom har sina i ett kolsvart pumphus,funkade kanon bra det med.
Bara det inte blir minusgrader.

Hej Erika i Sandviken-cala98-octachoron-Ezereht-Kajsa
Jag hade ingen aning att stamrosorna nuförtiden planteras i krukor,för då är det inte intresant i denna tidsålder
Men jag skall försöka svara på frågorna angående kallförråd,det gör ingenting om temperaturen sjunker till ett par minus i kallförrådet tillfälligt men det får inte vara för varmt temperaturen bör vara noll till ett par grader varmt men stamrosorna bör annsas eller klippas till hälften av kronan längd,det gör ingeting att det är mörkt
Förädlingställe är det på de mesta av stamrosor det ömtåligaste och helst bör stamrosen av-lövas innan man
sätter in den in kallförrådet,när det inte finns något förädlingställe så är stamrosen rotäkta och då klarar den
vinten mycket bättre utan kallförvaring.
Ett litet tips om stamrosen inte visar tecken på grönska och börjar att skrumpna i grenarna bör man linda
in kronan med fuktig mossa och hålla den fuktig,stamrosen får inte torka under vintern,jämn fuktighet fodras.
Om stamrosen är planterad utomhus så går det mycket bra att böja ned den i alla fall i fem sex år.
AK i Sura
Tack för tipsen om stamrosförvaring! Jag ska se till att min är ordentligt avlövad innan den bärs in till vinterförvaring. Eller rättare sagt släpas ner i källaren, huu vad tungt det är!
Som jag trodde har jag nog lite väl varmt i min källare men fuktigt är det och kanske är det därför det fungerat i två vintrar. Just nu blommar min uppstammade Leander som bara den och jag hoppas den fortsätter att göra det i många år till.

[attachment=40749:090819leanderhela.jpg]

[attachment=40750:090819le...duoclose.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon