CITAT (Erika i Sandviken @ 18-08-2009, 06:44)

Jag bär in mina i vårt kallförråd ,jag skulle aldri våga chansa på annat jag har ett 10 tal stamrosor och räknar du att varje kostar ca 400:- så fattar du säkert varför jag bär in dem.
Min kompis dom har sina i ett kolsvart pumphus,funkade kanon bra det med.
Bara det inte blir minusgrader.
Hej Erika i Sandviken-cala98-octachoron-Ezereht-Kajsa
Jag hade ingen aning att stamrosorna nuförtiden planteras i krukor,för då är det inte intresant i denna tidsålder
Men jag skall försöka svara på frågorna angående kallförråd,det gör ingenting om temperaturen sjunker till ett par minus i kallförrådet tillfälligt men det får inte vara för varmt temperaturen bör vara noll till ett par grader varmt men stamrosorna bör annsas eller klippas till hälften av kronan längd,det gör ingeting att det är mörkt
Förädlingställe är det på de mesta av stamrosor det ömtåligaste och helst bör stamrosen av-lövas innan man
sätter in den in kallförrådet,när det inte finns något förädlingställe så är stamrosen rotäkta och då klarar den
vinten mycket bättre utan kallförvaring.
Ett litet tips om stamrosen inte visar tecken på grönska och börjar att skrumpna i grenarna bör man linda
in kronan med fuktig mossa och hålla den fuktig,stamrosen får inte torka under vintern,jämn fuktighet fodras.
Om stamrosen är planterad utomhus så går det mycket bra att böja ned den i alla fall i fem sex år.