spacepingo
HEj, tänkte ut och plocka lingon. Har aldrig gjort det förr och är inte helt säker på att jag vet hur de ska se ut när de är mogna. Ska de vara mörkröda, helt röda eller räcker det om de är vita eller ljust rosa på ena sidan?
Piccante
Smaka dig fram så märker du. Lingon som inte är mörkröda och mogna har lite kärvare smak.
spacepingo
hmm får prova det. Tyvärr är mitt smaksinne för lingon begränsat till lingonsylt smile.gif
Margith
De med vit undersida ska du inte plocka. Plockar du med plockare rensar man bort de som har vit undersida.
De helröda blir en utmärkt lingonsylt, den geléar sig lite grann och blir därför den, i mitt tycke, bästa lingonsylten. Gör däremot inte lingondricka av de bären, har du otur blir det gelé i flaskan.
De mörkröda blir då en lite lösare lingongsylt och fungerar även till lingondricka.

Ha så kul i lingonskogen. Här brukar inte lingonen vara mogna förrän en bit in i september.
Sussie F-Flower
Jag tycker att den finaste geléigaste lingonsylten får man om man har tre färger på bären. Det är mitt mål (som jag fick lära mig av en gammal dam i början på 80-talet) annars blir sylten så blaskig tycker jag.

Det behöver inte vara tre färger på samma bär, om du förstår, det kan vara blandat på bären. En del kan vara lite rosa, en del rosa på baksidan och röd på framsidan. En del är röd på solsidan och VIT på baksidan. Övervägande RÖTT ska det dock vara i hinken/korgen när du går ifrån skogen... tummenupp.gif

Ha en riktigt skön dag!!! rose.gif
amaira
Vilken underbar bild!

Lycka till i lingonskogen! Om du hittar blåa lingon heter de blåbär och ska stoppas i munnen omedelbart! wub.gif

spacepingo
Jag plockade inga lingon, de är inte klara än. Fast följer jag sussis råd så kanske de är perfekta. Nåja, tänkte att de skulle få vänta till helgen. Men nu ver jag var de finns i alla fall.

De blå lingonen har jag redan plockat massor av smile.gif Det finns tom två sorters blå lingon här i skogarna, både blåbär och odon. Det finns även två sorters röda lingon, nämlien lingon och mjölon, så här gäller det att veta vad man vill ha!
Gossen Ruda
För att krångla till det finns det två sorters riktiga blåbär också. Dels dom som är blåa, dels dom som är så gott som svarta. Dom saknar vaxlagret som gör dom blåa blå. Båda är för övrigt lika goda.
spacepingo
Det har du rätt i gossenRuda, jag har fått lära mig att de svarta blanka kallas skomakarblåbär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon