Anki
Hej hej!

Vi bor mitt ute på landet men omgivningarna här är ändå kommunägt.
Strax utanför vårt staket växer 2 aspar och en tall.
Vi vill gärna ta bort dessa eftersom de skymmer solen i vår trädgård.
Några på vår gata är intresserade av veden efter fällning så nu vet jag ej hur vi ska göra.
Jag tror ju inte att kommunen har en aning om att dessa träd finns eftersom de inte är planterade.
Men samtidigt är man ju lite orolig om de skulle upptäcka det. Skulle vi bötfällas då?

Vi skulle ju vilja ha ner dem på en gång så..... och kommunen brukar ju ta lite tid på sig!

Hur skulle ni ha gjort?
Aqvakul
Jag hade tagit kontakt med kommunen. Det borde kunna beslutas snabbt. Risken är annars att det blir tråkigheter.
Rinkaby
Hej Anki!

Asp sprider sig värre än ogräs, så om du inte tar bort dom har du snart plantor med asp lite överallt. Om du inte vill ta dom "utan lov" kan du ju erbjuda kommunen att du tar ner dom gratis för att slippa spridning.

Om du tar ner dom bör du ringbarka först och låta dom självdö innan du tar ner dom, annars fortsätter det att komma rotskott. Ett alternativ är ju att du ringbarkar nära marken "lite i smyg" Då har du snart två döda aspar som kommunen måste ta ner för att inte riskera olyckor.

Rinkaby.
Anki
Så det kan vara så att de tar betalt för att ta ner dem???

Om man ringbarkar. Hur lång tid tar det innan de dör? Stammarna är ungefär 30 cm i diameter.
Det blir inte så att de får "tok-fel" när de känner att de håller på att dö så att de skjuter skott av den anledningen istället då?

Vi har redan problem med skott i gräsmattan. Så det skulle inte bli skoj med invasion.
Jag ska nog ringa kommunen i allafall. Känns tryggare då!
Jag mår inte bra om jag inte gör "rätt".
/Anki
diva&hero
Vi hade en asp på våran tomt som vi tog ner. EFTER det sköt den nya skott, MÅNGA!, hundratals! Både på våran tomt och grannens. Vi fick rycka skott som galningar..
Köpte nån slags plugg(Eco plugg?), borrade hål och slog ner dom i stubben. Den dog rätt fort. Inte ett skott har vi sett sen dess, på över ett år.
Vi har några till aspar på tomten, men där har det bara kommit några enstaka skott.
Det var nån som skrev att asparna sprider sig, men hos oss har dom börjat sprida sig efter fällning inte innan.
Rinkaby
Aspen "tokdör" inte av ringbarkning. Det tar lite tid innan den torkat ut helt men den kommer garanterat inte tillbaks nästa vår. Får den "somna in" genom ringbarkning kommer du att slippa rotskott. Åtminstone från den aspen. Men den måste vara helt uttorkad innan du fäller den.
Rinkaby.
Anki
Hej och tack för era svar!

Letade runt lite här på forumet och hittade en tråd om aspar. Där skrev någon om att fälla aspar men lämna 1,25 meter av aspen. Då "tror" rötterna att trädet fortfarande lever och skickar upp näring och på det viset slipper man rotskott.
Någon som har erfarandhet av detta?
MariaS
Eco-plugg eller ringbarkning är enda alternativen om du inte vill ha ask-skott överallt sen.

Hur har det gått med kommunen? Gör inget innan du talat med dem. Här i Lidköping har nyligen dommar fällts för tre personer som tog ner ett 20-tal träd utan lov. Böter, 300 000:- om jag inte minns fel.
flouee
CITAT (Anki @ 21-08-2009, 21:55) *
Hej och tack för era svar!

Letade runt lite här på forumet och hittade en tråd om aspar. Där skrev någon om att fälla aspar men lämna 1,25 meter av aspen. Då "tror" rötterna att trädet fortfarande lever och skickar upp näring och på det viset slipper man rotskott.
Någon som har erfarandhet av detta?

Nu var det inte en asp, utan en kastanj som vi tog ner vid ca 1-1,5 meters höjd, i syfte att plantera någon klätterväxt på stubben. Men det kom rotskott både runt om och på själva "stubben", så nu sågade vi av den helt... Förra helgen gick åt till att gräva upp rötter, nästa vecka kommer förhoppningsvis en grävmaskin för att ta hand om resten.... blink.gif
Anki
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 08:33) *
Hur har det gått med kommunen? Gör inget innan du talat med dem. Här i Lidköping har nyligen dommar fällts för tre personer som tog ner ett 20-tal träd utan lov. Böter, 300 000:- om jag inte minns fel.

Jag har pratat med kommunen men det var visst vägverkets mark. Så nu går jag och väntar på att de ska göra sin andra runda denna månad! Sedan skulle de kontakta mig!

300000:- i böter.... Nej tack!

Tack för att du berättade det för mig så jag inte gjorde ett STORT misstag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon