Emma Haraldsson
Är det någon som vet om Piprankan växer sig stor snabbt och om den klarar full sol och hyfsat torrt läge?
Aqvakul
Pipranka är mycket snabbväxande, men det tar några år innan den sätter fart ordentligt. Den fungerar i såväl skugga som sol. Den behöver dock en del vatten, särskilt i etableringsfasen.
4:an
Håller med ovanstående talare! Min ena pipranka har satt fart i år och då är det tredje sommaren...men nu så! Den andra piprankan är bara 2 somrar gammal och har inte satt riktig fart än...den kommer sig säkert....men som sagt var en hel del vatten vill den ha! Lycka till härlig grönska i belöning! happy.gif
Emma Haraldsson
Tack snälla för svar! Det blir till att köpa in en direkt då!
assar123
Hej, jag ber om ursäkt för att jag hakar på din tråd, hoppas att det är okej?!
Är också intresserad av att plantera en pipranka, i kruka på balkongen.
Är detta en bra idee och om jag packar in den noga med frigolit och väv runt kruka och rötter klarar de sig bra då? Kan jag göra detta nu eller är det bättre att vänta tills våren kommer?

Hälsningar Åsa/assar123
DalaMyran
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2009, 14:38) *
Pipranka är mycket snabbväxande, men det tar några år innan den sätter fart ordentligt. Den fungerar i såväl skugga som sol. Den behöver dock en del vatten, särskilt i etableringsfasen.

Min Pipranka är sju år och har nog satt fart i år. om det beror på gödslingen i våras vet jag inte.
Bor i och för sig i zon 4. Rankan står i skuggan.
Kanske är det mer vatten som har saknats.
Men den är mysig med sina stora blad och jag ska fjäska lite med den nästa sommar naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon