Malin_MeL
Jag har tre Habaneroplantor. De har varit rätt svåra att pollinera, det har inte räckt med att jag knäppt på blommorna som jag gör med övriga chilis och paprikor utan jag har fått använda pensel. På två av plantorna har jag nu ett antal frukter, men den treje plantan lyckas jag inte med. Vad kan det bero på. Alla tre står i samma växthus. Enda skillnaden är att den som inte sätter frukt har en mindre kruka än de andra två, men den får vatten och näring så den ser ut att må prima.

Kan en planta vara infertil?
Preussen
vad är det för sort? du har inte fått avkomma efter en hybrid?
Malin_MeL
Nej, det är köpefrö.
Caribeean red Habanero från Lord Nelson
ABCiV
Har oxå Habanero, tog lång tid innan de satte frukt. I någon månad så tappade den alla blommor och jag bestämde mig för att aldrig försöka med den igen. Pratade med en god vän som odlar till försäljning och hon odlar aldrig Habanero bara för att den är så svår. Men NU, nu har jag massor av frukt! Toppdressing och/eller nya större krukor gjorde susen. Fråga mig inte varför det helt plötsligt funkar, men jag är glad i alla fall. En av mina 5 plantor sätter inte frukt, den har stor kruka och massor av grenar och blommor, men där ramlar de av fortfarande :-(
Malin_MeL
Ok, det är sorten då, såg precis att det kommer nog ett litet fruktämne på den sista plantan nu...hoppas. undrar om de hinner mogna dock.

Jag ids inte plantera om den nu, då kan den inte stå där den står. men topdressa kan jag kanske göra.

jag har lite tappat lusten för chili (högst tillfälligt gissar jag), jag bet och tuggade på en som hittills bara gett sötpaprika i smaken, men nejdå, den hade nu ändrat karaktär och det var det starkaste jag nånsin känt, det gjorde ont i munnen ävan dagen efter...smile.gif jag tuggade ju såklart på kärnor och hinnor och allt för jag förväntade mig en sötpaprika...AAAJJJJ!!!

Habanero har ju en lite annorlunda smak, som jag gillar, synd om just den ska vara svår.
Nästa år ska jag odla en som heter crabb-pepper, den ska oxå passa bra till fisk och skaldjur som habanero gör fast vara svagare. hoppas den är god!
Preussen
tycker det är märkligt för jag har aldrig haft problem med c.chinense. de är iofs mer kylkänsliga än andra sorter men det är det enda. ge inte upp hoppet utan sätt dem redan i januari nästa år. titta dig runt om andra sorter.
Malin_MeL
jag satte mina frön den 22 januari och har dem i växthus, den största jag har nu är kanske till hälften utvecklad.
men det har ju faktiskt inte varit bästa vädret iår om man säger så
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon