|
Christina i Taxinge~
18-08-2009, 18:35
Ja, som sagt - när är absolut bästa tiden att plantera en Klematis? Spelar det nån roll vilken sort det är?
Hur ser den ultimata planteringsplatsen ut....?
Hösten är fuktig och det regnar, det är utmärkt. Men hur ser det ut på hösten var nyss på Åsby Trädgård och köpte en rea klematis " Hanna " och alla klematis plus min som var kvar där såg trista ut och hade stått på tok för länge i de små krukorna, rötterna var som ett ormbo, dessutom är allt utplockat. Hade det inte varit en viticella hade jag inte köpt något, dom brukar vara robusta och den har hämtat sig nu.
Tror mer på våren, alla sorter kommer in, det finns mycket att välja på. Vattna mycket kan man göra själv, även om dom ska klippas ner så brukar man hinna få några blommor innan hösten.
octachoron
18-08-2009, 22:54
Den enda gång som en nyplanterad klematis dött för mig gällde en höstplanterad tangutica (gullklematis). Den planterades i mitten av augusti förra året och hann tydligen inte samla tillräckligt med energi under den väldigt regniga hösten för att överleva vintern. De klematis som planterades tidigare under den sommaren överlevde utan problem trots att de var betydligt känsligare sorter (storblommiga hybrider). Så jag skulle nog säga att ju tidigare man planterar desto bättre, i a f i norra Sverige.
Sedan måste jag instämma i Kajsas observation om i vilket dåligt skick klematisarna ofta befinner sig i efter sommaren hos många försäljningsställen (med undantag för Söderfors (givetvis!)).
Köpte en viticella på rea hos K-Rauta och den verkar ta sig men jag hade inte köpt någon av de storblommiga där.
Finn Klematis
19-08-2009, 06:52
Hej!
Det viktiga är inte när man panterar, utan hur man planterar.
Mvh. Finn
Christina i Taxinge~
19-08-2009, 09:06
Och hur ser den ultimata planteringen ut? Jag vet att det ska vara "grus runt halsen"....? Ska man plantera klematisar som rosor - djupt, gödsla, vattna rikligt, mycket sol? Att jag frågar beror förstås på att jag inte tycker att jag lyckas så bra med mina klematisar. Jag har många, så därför blir det ju att vissa klarar sig till slut Men jag inser att många av dem borde se mycket bättre ut!
Ibland dör och vissnar dom, tycker dom storblommiga sorterna är kinkigast, medan viticella /Italiensk klematis är dom jag är mest nöjd med, av dom har ingen dött, växer bra första sommaren. Jag gör på samma sätt som med rosorna, stora gropar jag köper rosjord eller blandar egen då vi matkomposterar, jag slänger i bananskal och benmjöl. På våren får dom ett par nävar hönsgödsel och på sommaren lägger jag gräsklipp runt dom som verkar lite långsamma. Klipper ner alla nya sorter när jag planterar. Första hösten och ibland även andra klipper jag ner klematisen oavsett sort för att stärka rötterna. Grus runt rothalsen har jag gjort både ock vet inte om det verkligen är så petigt, har inte märkt det, vattna mycket första sommaren. Vi har klematissteklar här så jag väljer bort en del tidiga sorter.  General Sikorski, denna har jag varit så nära att gräva upp, har klippt ner den två höstar helt och förra sommaren blev den inte så mycket och jag surade och hotade med spaden. Så i sommar skulle den visa mig och nu är jag såååå glad att jag väntade. Tidig storblommig ! Det tog 4 år tills man var nöjd ! Det finns en ny Klematisbok - 08 " Klematis - över 100 utvalda sorter " av Christer Cedergren den kan du köpa, visst saknar man en massa sorter men där står mycket bra, grupp indelningarna, planteringar mm
Christina i Taxinge~
19-08-2009, 11:05
Tack Kajsa!
Som otålig människa blir jag småirriterad när många av de vackra klematisarna aldrig blir vad jag vill att de ska bli..... Jag verkar vara på rätt väg iaf när jag planterar dem som rosor! Däremot klipper jag aldrig ner nån vid planteringen.....men kanske ska börja med det...*tveksam*
Jag slänger gräsklipp på alla mina rosor (har mycket gott om gräsklipp!!), men har varit försiktig med att göra det på Klematisarna eftersom jag trott att de kanske ruttnar om de får klippet på sig?
De som fungerar bäst är helt klart vitticellorna! De gillar jag skarpt, men önskar att alla mina andra kunde visa vad de går för nån gång....!
Vissa sorter är verkligen snabbare än andra. Igår fick jag flytta en klematis Viticella Södertälje, för att den hade blivit för stor, samtidigt som mina storblommiga antingen har dött (Snow Queen) eller "väntar med att visa vad de går för" (Vyvyan Pennell + Comtesse de Bouchaud), som planterades samtidigt 2006. Nu har jag satsat lite extra på atragene-klematis och hoppas på bättre framgång (hittills har det inte visat sig några klematissteklar...). Jag planterar mina klematis på hösten + klipper nu för tiden ner dem helt vid planteringen. Hellre förlora ett år än att förlora de helt eller vänta i 5 år. Hos mig har det dött fler klematisar än rosor i alla fall, jag tycker de är svårare.
Klippa ner dem vid planteringen, betyder det att ALLA, oavsett sort, ska klippas ner om jag planterar nu? Jag har fått lite plantor hem äntligen och ska sätta dem i marken imorgon har jag tänkt... Ska jag klippa ner dem allihop direkt då? Några av dem har ju knoppar, å jag var lite nyfiken att se om jag skulle få se en blomma redan nu... Hur långt ner ska de klippas?
Klipper ner mina till ca 20 cm, det kan inte hjälpas att blommorna ryker. Och nästa vår och sommar ska man nypa in skotten igen allt för att få ett kraftigt rotsystem.
Vad betyder "nypa in skotten"? Får man inte njuta av sina klematis förrän år 3?...
Så kan det bli, jag har två klematis James Mason och Jackmanii Alba/tidiga storblommiga sorter som jag nu tredje året ännu inte sett blomma. Dom har i år många nya rankor, så nästa år blommar dom på dessa rankor. Visst kan man bli lite otålig, men sedan kommer dom snällt varje år. Nypa in betyder som det står, att man nyper av rankorna några ggr. första året och då förgrenar dom sig, kanske får man inga blommor andra året, men rötterna blir starkare.
esters-tradgard
20-08-2009, 20:52
Aha :-) Så har ju inte jag gjort alls. Kan jag gå ut nu och klippa ned dem? Har en Montana fragrent spring som jag faktiskt fick två blommor på vilket tydligen är bra eftersom den lätt fryser ned, den planterades förra sommaren så frågan är hur jag skall göra med den nu? Tips mottages gärna. Jag har bara fyra klematis och alla planterades förra sommaren.
esters-tradgard:
Jag klipper bara vid plantering och sedan eventuellt på våren, beroende på sort.
Har du redan planterat dem, klipp inte nu i alla fall. Om du vill stärka dem kan du klippa ner dem på våren och hoppa över blomningen detta år (montana blommar ju på fjolårsved).
Visst är man otålig och vill se blommorna på direkten men man får tvinga sig att klippa ner och nypa in och ha tålamod, jag har klippt ner mina ganska mycket men viticella sorterna räcker och klippa ner en ggn sedan är det bra, dom är robusta. Storblommiga klematis tidiga eller sena får man ha mycket tålamod med.
Erika i Sandviken
23-08-2009, 07:12
Men gäller det dom som det står "Klipps ej,gallras bara lätt på våren"
Jag klippt ner mina relativt nysatta "Ville De Lyon" i fredags och likaså "Marmori",undra om man gjorden fel då???
Sen satt jag ju Morning Star i kruka,den har jag fortfarande inte klippt,likaså Janina,den blommade ju som en tok och gör fortfarande så jag hade inte hjärta..... Jag har flera jag inte klippt ner när jag satt dem.
Kan man klippa alla klematis nu på sen hösten ,eller???
Ja det gäller alla första året oavsett klippgrupp, när man planterar dom, för att få plantor med ett starkt rotsystem. Ville de Lyon är sen stor blommig/grupp 3, klipps ner okt/nov och det ska du göra varje sen höst, dom börjar alltid om varje sommar. Morning Star/ tidig storblommig, grupp 2 klipper du också ner i höst men sedan hoppas vi det räcker med att putsa på sommaren först när man tycker det behövs. Tidiga stor blommiga grupp 2 kan ev vara lite ömtåliga eftersom rankorna kan frysa och då får man kanske lite sena blommor på nya rankor, beroende på sort, men man får inte det där stora floret om dom fryser. Jag har ibland snurrat in dom i vinterväv. Janina står inte vilken grupp på Clematis on the web, men klipp ner även den i höst om den är ny, kanske någon här som har den.  Miss Bateman är en tidig storblommig/grupp 2. Den klipper jag någon gång rankor som blir för långa på sommaren, annars klipper jag inget i denna, blommar i juni. Den står mycket skyddat här mellan väggar.
CITAT (Kajsa @ 19-08-2009, 10:43)  General Sikorski, denna har jag varit så nära att gräva upp, har klippt ner den två höstar helt och förra sommaren blev den inte så mycket och jag surade och hotade med spaden. Så i sommar skulle den visa mig och nu är jag såååå glad att jag väntade. Tidig storblommig ! Det tog 4 år tills man var nöjd !
Det finns en ny Klematisbok - 08 " Klematis - över 100 utvalda sorter " av Christer Cedergren den kan du köpa, visst saknar man en massa sorter men där står mycket bra, grupp indelningarna, planteringar mm Åh vilken fin General Sikorski!!! Jag köpte två sådana i våras och planterade invid en portal tillsammans med NewDawn-rosor. Klematisen blommade jättefint men jag visste väl egentligen att jag borde ha klippt ner dem... Men sen skötte det sig visst ändå: båda vissnade nämligen ner och blev alldeles svarta i stjälkarna redan i juli nån gång! Ledsamt. Kan de ha ruttnat? Ska jag avvakta till våren eller bör jag ge upp och gräva upp dem, vad tror ni...?
octachoron
12-09-2009, 14:21
Vänta åtminstone ett år till innan du gräver upp dem. De brukar komma tillbaka.
Nej, dom kan komma upp i vår, jag har haft flera som vissnat så ( tidiga stor blommiga ) men som kommit upp året efter på våren. Planterade Natacha vid midsommar, klippte ner den till 20 cm, men den bara vissnade, då jag sett förut att dom kan komma igen får man bara vänta tills nästa år, inte gräva där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|