Krokodilen
Vad gör jag för fel?

Har vita mårbackapelargoner. Dom står ute nu, för det har jag läst att dom mår bra av att göra på sommaren. Men nu har bladen börjat gulna. Väldigt tidigt, förut när jag hade dom inne hela tiden så gulnade inte bladen förrän i november.

För mycket fukt? För mycket vattning? För mycket sol? sos.gif
AnneMysan
Mina har också börjat få gula blad redan nu. Måste nästan bero på det fuktiga och regniga vädret. Har plockat bort massor med gula blad, så en del ser lite taniga ut.
Bassam
Hej
för att hjälpar dig , du ska skicka bild eller förklara mera , tex var ligger gul på hela växter eller på små bladen eller mellan nerv , men jag kan någogra tipsar om hela blir gul betyder att de behöver naturliga gödsel , du kan titta om krukor har hål eller inte , under den här tiden kommer torr och varm dagar så växter behöver vatten.

obs: du kan se noga på dom kanske du kan se ohyra .

H :Bassam
Krokodilen
CITAT (AnneMysan @ 18-08-2009, 22:28) *
Mina har också börjat få gula blad redan nu. Måste nästan bero på det fuktiga och regniga vädret. Har plockat bort massor med gula blad, så en del ser lite taniga ut.

Ja mina ser också taniga ut. Även den engelska pelargonen får gula blad.

Du har naturligtvis rätt, tänkte inte på det fuktiga vädret! Pelargoner gillar ju att torka emellan vattningarna. Dom ska få stå kvar ute till helgen, det ska ju bli varmt ett par dar nu. Sen får dom flytta in i den torrare husvärmen.
Alexander-VG-zon3
mina får inte gula blad och dom står ute, behöver dock inte vattna dom så mycket bara för det regnar. men dom får näring en gång i veckan. har olika både vanliga och doft och vild och mårbacka.
Krokodilen
Kan berätta att för två veckor sen tog jag in alla pelargonerna och tog bort alla gula blad. Dom trivs fantastiskt, inte ett enda gult blad till, nya blad kommer och dom fullkomligt exploderar med blommor! biggrin.gif
Nauti
Kan väl bero på många saker. Men två vanliga anledningar är ju att de som inte solbelyses gulnar eller så kan det vara kvävebrist. I båda fallen handlar det om den gamla tillväxten och i kvävebristsfallet ser man tydligt hur det gulnar nedifrån och upp.

Annars är det mycket möjligt att det kan vara väderrelaterat som någon nämnde.
blomkronan
CITAT (Krokodilen @ 03-09-2009, 21:51) *
Kan berätta att för två veckor sen tog jag in alla pelargonerna och tog bort alla gula blad. Dom trivs fantastiskt, inte ett enda gult blad till, nya blad kommer och dom fullkomligt exploderar med blommor! biggrin.gif

Jag ska prova att ta in några... tack för tipset tummenupp.gif
Krokodilen
CITAT (blomkronan @ 03-09-2009, 22:45) *
Jag ska prova att ta in några... tack för tipset tummenupp.gif

Hur gick det för dina pelargoner när du tog in dom?

Mina blommar fortfarande som galningar och inga nya gula blad än. yahoo.gif
blomkronan
CITAT (Krokodilen @ 11-09-2009, 20:40) *
Hur gick det för dina pelargoner när du tog in dom?

Mina blommar fortfarande som galningar och inga nya gula blad än. yahoo.gif

Inga nya gula blad här heller... OCH fröna mognade fortare... jag har plockat ett tjugotal med frön biggrin.gif
Krokodilen
CITAT (blomkronan @ 13-09-2009, 20:29) *
Inga nya gula blad här heller... OCH fröna mognade fortare... jag har plockat ett tjugotal med frön biggrin.gif

Va, får du FRÖN på dina pelargoner? Har jag aldrig nånsin sett på mina mårbacka.
Bassam
Hej
De blir gul om de fick köld ,
H: Bassam
Krokodilen
CITAT (Bassam @ 19-09-2009, 23:33) *
Hej
De blir gul om de fick köld ,
H: Bassam

Men Bassam nu får du väl sluta svamla. Du såg väl härovan att det var fuktigt väder som gjorde bladen gula, inget annat.
blomkronan
CITAT (Krokodilen @ 19-09-2009, 22:24) *
Va, får du FRÖN på dina pelargoner? Har jag aldrig nånsin sett på mina mårbacka.

Jo då... massor med frön på alla mina pellisar biggrin.gif När pellisen har nästan blommat klart kommer det "pelikaner" det blir "pinnar" som sticker ut ur blomman... det tar ca en månad sen mognar dom:)

En "pelikan" ur en blomklase
[attachment=42504:DSC02794.JPG]
Mogna frön
[attachment=42502:DSC02815.JPG][attachment=42503:DSC02811.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon